ESP8266 för dig som vill styra saker i hemmet eller göra annan "IoT"

Permalänk
Datavetare

ESP8266 för dig som vill styra saker i hemmet eller göra annan "IoT"

Finns en liten krets som kallas ESP8266 och som initialt skapades som en form av WiFi-tilläggskort för bl.a. Arduino-kompatibla kort.

Ganska så snart upptäckte "communityn" att det fanns en fritt tillgänglig SDK för ESP8266 vilket självklart ledde till att man började skapa roliga saker.

Ett projekt som kom ur detta är NodeMCU, finns en hel del dokumentation kring biblioteken i NodeMCU här.

Programmeringsmodellen är väldigt lik Node.JS, men NodeMCU kör med ett språk som heter LUA. Är väldigt enkelt att koppla upp WiFi, läsa av sensorer, slå av/på kontakter etc. D.v.s. perfekt för den som vill göra lite hemmaautomation.

ESP8266-01 har bara två användbara GPIO-pinnar och en UART (serie-port). Går att hitta denna för ca 60-70 i Sverige eller för någon enstaka dollar på Ali-express.

ESP8266MOD har 16 GPIO-pinnar som även kan användas för I2C, SPI och lite annat smått och gått (dessa pinnar finns även på Arduino och RPi). Denna hittar man från ca en hundralapp i Sverige och från $3-5 hos Ali-express.

Alla ESP8266 kretsar har 2,4 GHz 802.11n inbyggd och de drar några enstaka hundratals milliwatt som mest.

ESP8266 kretsarna kan enkelt flashas om, ska mycket till för att man ska "bricka" dem. De är minimala även jämfört med RPI, något som syns i denna bild (är i.o.f.s. en Banana Pi här men den är identisk i storlek med RPi)

Den lilla plutten är en ESP8266-01 som numera kör NodeMCU och det lite större är en ESP8266MOD där NodeMCU är förinstallerat.

Tycker att priset kopplat till att de kommer med 802.11n gör dessa riktigt intressanta!

Edit: vill man kontrollera Nexa-brytare kan man skaffa 433 MHz sändare, finns t.ex. på Kjell (fast lite dyrt) eller på Ali-express för under en dollar styck om man köper 5-10 stycken.

Har inte undersökt om det finns färdigt stöd för att kontrollera Nexa-brytare, annars kan man porta detta till ESP8266 (har testat detta projektet på mina Arduino UNO kort och det fungerar lysande).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Ja, ESP8266 är en lattjo liten pryl! Jag har labbat lite med Arduino på mina, blå ESP-01 är rätt begränsade (512 KB minne) men det finns större varianter, t.ex. har de svarta i regel 1 MB och det skall finnas de med 4 MB. Dessutom finns det ett drygt tiotal andra varianter med allt mellan 0-12 IO, ADC, SPI/I2C, kretskortsantenn eller ufl-kontakt mm. Nackdelen med många av dessa moduler är att de inte har standardavstånd mellan pinnarna, 2,54 mm utan oftast 2 mm. Det finns dock många adaptrar, sk breakouts, där någon monterat en ESP på ett kretskort och dragit ut pinnarna till standardavstånd, ofta med lite extra lullull (t.ex. usb-interface eller spänningsregulator). Jag vet inte riktigt vad som skiljer dina 8266MOD från t.ex. Adafruit Huzzah?

Mitt huvudsakliga användningsområde kommer att vara trådlös temperaturloggning, t.ex. på vinden och i garaget. Data skickas med MQTT till en server, förmodligen OpenHAB eller Domoticz, för lagring och visualisering. Jag har ritat och låtit tillverka några kretskort med plats för ESP, ett par sensorer och lite kringkomponenter, när man bestämt sig för vad man vill göra underlättar det enormt jämfört med protoboard (inte speciellt dyrt heller, jag gav drygt $20 för 10 kort från Kina).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

De jag föll för på Aliexpress var "esp8266 Witty" som är sjukt små men ändå med usb-strömmatning och en avtagbar uart-adapter.
Temperatursensorer fanns som "waterproof DS18D20" som bara behöver en pullup resistor för att kopplas till esp så för det enklaste behövs inga kretskort.
För att leka med något kan man köpa band med ws2812b lysdioder som kan programmeras individuellt i RGB.

Jag tror inte det blir värt besväret att styra 433 från esp8266, om man ändå styr esp från en dator eller raspberry kan väl 433 sändaren sitta direkt där istället? Men har ni några killer-apps ni vill tipsa om så får ni gärna göra det

Permalänk
Datavetare

ESP8266MOD har 4 MB flash, så finns en del utrymme för lokal logg och inte annat smått och gått. Går ju också att utöka flash vid behov över t.ex. I2C. Inte snabbt, men fungerar för att lagra saker.

Kommer nog köra en RPi3 som "hjärna" i mitt lilla projekt, men är rätt säker på att en 433 MHz radio inte kommer nå hela huset och i ett sådan läge är det trevligt att kunna klämma på en sändare även på "mätnoderna" som i mitt fall blir ESP8266-kort. För se hur pass bra teckningen blir över 802.11n...

Sedan kan man ju helt skippa RPi3 med ESP8266-korten om man t.ex. kör sin MQTT-broker i "molnet". Har funderat på en sådan lösning till sommarstugan. Blir extra intressant för de som har ISP med NAT444 (icke-publika IP-adresser), i det läget vill man gärna ha kontrollfunktionen någonstans med access via Internet.

Finns en variant av ESP8266-01 med 1 MB flash, jag har modellen med 512 kB. Räcker absolut för en nod som ska mäta en/två saker (finns ju bara två GPIO-pinnar), men är rätt fullt när man tryckt ner NodeMCU i firmware.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt satt mig in i NodeMCU, jag hamnade rätt snabbt på Arduino-spåret och har kört vidare på det. Har ägnat de senaste dagarna åt att bråka med DNS-funktionen men får det inte att fungera. Enligt dokumentationen skall det gå att sätta valfri DNS-server när man initierar uppkopplingen mha WiFi.config() men det vill sig inte. Jag har provat att köra DNS på samma dator som brokern, på en RPi, på en VM i min server och i routern (dnsmasq ingår i Padavan firmware) men det går bara inte, trots att alla andra enheter sväljer inställningarna utan problem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Datavetare

@zarkov: kör du någon färdigbyggd version av NodeMCU eller har du byggt den själv?

Har inte haft tid att jobba något med ESP8266 kretsarna på ett tag, men ska tittat på detta då jag själv behöver DNS stöd. Har också byggt mitt NodeMCU firmware från källkod, så går ju alltid att debugga och fixa eventuella fel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@zarkov: kör du någon färdigbyggd version av NodeMCU eller har du byggt den själv?

Har inte haft tid att jobba något med ESP8266 kretsarna på ett tag, men ska tittat på detta då jag själv behöver DNS stöd. Har också byggt mitt NodeMCU firmware från källkod, så går ju alltid att debugga och fixa eventuella fel.

Jag har knappt använt NodeMCU, jag blev aldrig riktigt kompis med LUA och eftersom jag fuskat lite med C tidigare gick det snabbare att komma igång med Arduino än att lära mig LUA. Det är alltså i Arduino jag har problem med DNS-anropen så det kanske är värt att ge NodeMCU ett nytt försök...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hittade just denna lilla pärla: NodeMCU v3 32MB för 25 kr!?!

Dessutom börjar storebror ESP32 dyka upp på Ali, runt $5/st. ESP32. Snart borde även ESP8285 komma...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zarkov:

Jag har knappt använt NodeMCU, jag blev aldrig riktigt kompis med LUA och eftersom jag fuskat lite med C tidigare gick det snabbare att komma igång med Arduino än att lära mig LUA. Det är alltså i Arduino jag har problem med DNS-anropen så det kanske är värt att ge NodeMCU ett nytt försök...

Ah, då är jag med. Har ganska precis skaffat en Ethernet-shield till mina Arduino UNO-kort, men har inte hunnit gjort något med den än.

Lua är ett väldigt liten språk, så går ganska fort att lära sig. De viktiga aspekterna är:

  • dynamiskt typat språk

  • automatisk minneshantering

  • tillåter multipla returvärden, vilket är trevligt då man får glasklar separation mellan en funktions indata och utdata då argument aldrig behöver behöver användas som utdata

  • funktioner är första ordningen objekt

  • stödjer "closures" vilket gör det enkelt att jobba med APIer som

Skrivet av zarkov:

Hittade just denna lilla pärla: NodeMCU v3 32MB för 25 kr!?!

Dessutom börjar storebror ESP32 dyka upp på Ali, runt $5/st. ESP32. Snart borde även ESP8285 komma...

Skickades från m.sweclockers.com

Kortet med 32 MB flash ser ju riktigt trevligt ut! Att kortet använder kretsen CH340G som USB-serial är positivt då vissa billiga kinakretsar annars använder olicensierade kloner av FTDI kretsen, något som Windows-drivaren numera detekterar och vägrar kommunicera!

Vissa OSX användare verkar dock ha haft lite problem med kernel panics med CH34G drivaren, men den verkar fungera fint på Windows och i Linux finns drivaren i kernel.org kärnan.

Är sugen på ESP32, rätt trevligt att ha en applikationsprocessor och en kommunikationsprocessor (för WiFi). Då ESP32 har Bluetooth kanske man helt kan skippa USB-serial, kör idag en virtuell serieport över Bluetooth från min Win10 laptop till RPi3 och det fungerar lysande (efter en del pyssel på RPi3 sidan, BT-stödet fungerade inte out-of-the-box för mig...).

Verkar dock som SDK för ESP32 är lite omogen än. NodeMCU finns också bara i pre-release version så här långt, men det jobbas på detta. Inom ett år lär ESP32 vara riktigt trevligt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har nu sparkat igång Domoticz på en VM hemma, kör det tillsammans med en Z-wave.me UZB-sticka samt en dubbel reläpuck och en dörrsensor. Ena utgången på reläpucken skall tända ytterbelysningen en stund innan solnedgången och släcka den igen på morgonen. Andra utgången skall med hjälp av dörrsensorn tända i hallen om man kommer hem när det är mörkt. Meckade ihop lite blockly-kod igår för att styra reläerna så i eftermiddag blir det upp till bevis.

Nästa steg blir att göra klart ESP-modulerna för att logga temperatur och placera ut dem. Provade ESPeasy häromdagen men fick två problem, först ville den inte ansluta till min mqtt-broker och när jag sedan bytte protokoll till HTTP så fick jag bara "0.0" ur givaren. Jag tycker att jag märkligt ofta har problem att ansluta ESP till min broker trots att det går utmärkt att ansluta både mqttSpy och andra klienter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har ett antal ESP-01 moduler liggandes hemma sedan något år tillbaka men inte fåt tummen ur att göra något med dem ännu. Ändå så köpte jag fler moduler i våras då jag kände lite inspiration men så kom annat emellan.

Hur som helst så är de intressanta. En nackdel tycker jag är att de första modulerna hade så få I/O pinnar. Köpte därför de där nyare ESP-12 och ett antal DS18B20 temperatursensorer bara för att bygga wifi-termometrar för skojs skull. Ja det var väl någon tråd angående temperaturloggning (antingen här eller på annat forum) som triggade intresset igen.

Har tidigare lekt lite med AVR (de som Arduino bygger på, men jag programmerade dem direkt med C istället för att köra Arduino). Men projekten blev snabbt väldigt krångliga så det blev liksom inget av det hela. Man kan ju använda de där ESP-8266 som enbart kommunikationsmodul till en AVR men det känns lite bakvänt då processorn i ESP-modulen är vida överlägsen en liten AVR i prestanda.

Men risken är väl att det blir ytterligare en pryl på listan av "onödiga prylar som man aldrig använder" som bara ligger och skräpar i någon låda.

Permalänk
Datavetare

@ronnylov: är ESP-12E som verkar sitta i mina, trist att man inte fick ESP-12F då den ska ha bättre WiFi-antenn.

Håller med om att ESP-01 är lite begränsade och tanken att köra dem som WiFi-modul till Arduino lät ju vettig initialt, men när man väl fattade vad som faktiskt sitter i dessa kretsar blev det ju frågetecken kring varför man skulle använda en betydligt starkare CPU enbart som seriell-till-WiFi gränssnitt. Blev ju inte bättre av att Arduino-korten typiskt är 5,0 V medan ESP kör 3,3 V (precis som RPi), enkelt att lösa rent elektriskt men ändå extrajobb och verkar som man bränner ESP-kretsen om man glömmer spännings-delning.

ESP-01 har normalt bara två GPIO, räcker i.o.f.s. till två temperatursensorer eller en I2C-buss! Är ju lite komplicerande att man måste hålla båda GPIO-pinnarna höga vid boot (icke-problem om man kör I2C för där ska det ju ligga pull-up resistorer på båda pinnarna). Vidare har ju ESP-12 betydligt fler pinnar och mer flash, så finns ingen större poäng med ESP-01 längre.

Tycker ändå Arduino är enklare att använda för att testa idéer. Så kör mina experiment med labb-plattor främst mot Arduno UNO. Det finns saker man inte kan göra med kretsen direkt med det API som Arduino använder (som är en implementation av "Wiring" APIet), men alla AVR-specifika anrop finns tillgängliga. Ett exempel på saker man kan vilja använda är konfigurering av timers och eventuellt binda interrupt-hanterare till dessa, är lätt även med Arduino miljön.

Har 7 st ESP-12E med NodeMCU, så får försöka ta mig i kragen och få ihop systemet jag tänkt använde dem till

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fasen, jag verkar ha bränt ett par ESP de senaste dagarna. En ESP-07 som blinkar när den får spänning och två ESP-12 som inte ger ett pip från sig...

Jag har några ESP-01 kvar men jag hade tänkt experimentera med sleep-funktionen som de saknar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zarkov:

Fasen, jag verkar ha bränt ett par ESP de senaste dagarna. En ESP-07 som blinkar när den får spänning och två ESP-12 som inte ger ett pip från sig...

Jag har några ESP-01 kvar men jag hade tänkt experimentera med sleep-funktionen som de saknar

Skickades från m.sweclockers.com

Trist

Något du vet med dig att du gjorde så man kan vara på sin vakt och undvika göra samma sak?

Brände en Arduino UNO förra veckan. Måste ha varit en effekt av att jag strömförsörjde den via den runda 2,1 mm kontakten i stället för USB. Enligt specifikation ska man kunna köra 6-20 V där, rekommendationen är 7-12 V. Använde en plugg som var specificerad till 12 V men den gav 14 V utan belastning (ändå inom tillåtet område).

Av ren tur mätte jag 3,3 V pinnen och såg att den låg strax över 12 V! Verkar som båda spänningsregulatorerna pajat, antagligen pajade först den från Vin till 5 V så den släppte igenom Vin. Då pajade alla kretsar (USB-serial är död, gissar att CPUn är död också)...

En ny ligger i posten, passade på att skaffa en i ett paket ihop med en shield med labbplatta, kanske gör att man slipper några sladdar (tanten är inte helt glad när det ligger massa labbplattor på bordet som ser ut som råttbon)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Trist

Något du vet med dig att du gjorde så man kan vara på sin vakt och undvika göra samma sak?

Brände en Arduino UNO förra veckan. Måste ha varit en effekt av att jag strömförsörjde den via den runda 2,1 mm kontakten i stället för USB. Enligt specifikation ska man kunna köra 6-20 V där, rekommendationen är 7-12 V. Använde en plugg som var specificerad till 12 V men den gav 14 V utan belastning (ändå inom tillåtet område).

Av ren tur mätte jag 3,3 V pinnen och såg att den låg strax över 12 V! Verkar som båda spänningsregulatorerna pajat, antagligen pajade först den från Vin till 5 V så den släppte igenom Vin. Då pajade alla kretsar (USB-serial är död, gissar att CPUn är död också)...

Jag tror det var jag som hade lite för bråttom. Jag har en FTDI-kabel som ger 3,3V på RX/TX men tänkte mig inte för och anslöt VCC (5V) direkt till ESP:n. Den blinkar lite då och då men svarar inte när jag försöker ansluta till den med seriekabel, varken när jag försöker flasha om den eller när jag vill ladda upp kod. Så den är nog så nära död man kan komma...

ESP-12:orna ger inga som helst livstecken ifrån sig, varken på serieporten eller lysdioden. Har läst lite om en dålig batch där en ytmonterad krets sitter felmonterad men allt är täckt av en metallkåpa så jag vet inte hur jag skall komma åt att kolla. En del skriver att man kan värma loss kåpan med en varmluftspistol men det har jag ingen så det får nog vara. Har beställt några nya från AliExpress men de tar ju några veckor på sig.

Det låter ju onekligen som om du bränt din Uno om du råkat matat den med 14V. Märklig (och dålig) konstruktion av spänningsregulatorn får jag säga, det naturliga hade väl varit att göra den fail-safe och inte släppa igenom något alls om den pajar?

Själv har jag labbat lite i Eagle under helgen och gjort en ny version av mitt sensor-kort:

Den här versionen har en I2C-header istället för DHT22. Liksom tidigare finns uttag för en DS18B20 samt en spänningsdelare R5/R6 för att hålla koll på matningen (t.ex. vid batteridrift). ESP-07 är pin-kompatibel med ESP-12 så bägge går att använda. Den här gången tänkte jag skicka filerna till Electrodragon, de får bra kritik och man kan sam-skeppa med lite komponenter så jag kan få både några nya ESP och nya pcb i samma sändning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vilken utvecklingsmiljö rekommenderas nu för tiden för ESP-8266?
Verkar som den kan programmeras i något som liknar Arduinos C++ eller i C med Open SDK. Så finns ju NodeMCU med Lua också. Jag vill använda Linux som utvecklingsmiljö. Jag gillar C och försöker lära mig C++ men Lua har jag aldrig programmerat i.

Hittade Sming som kanske är något värt att testa?
https://github.com/SmingHub/Sming

Gärna något man kan göra mer seriösa projekt med på ett hyfsat enkelt sätt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Vilken utvecklingsmiljö rekommenderas nu för tiden för ESP-8266?
Verkar som den kan programmeras i något som liknar Arduinos C++ eller i C med Open SDK. Så finns ju NodeMCU med Lua också. Jag vill använda Linux som utvecklingsmiljö. Jag gillar C och försöker lära mig C++ men Lua har jag aldrig programmerat i.

Hittade Sming som kanske är något värt att testa?
https://github.com/SmingHub/Sming

Gärna något man kan göra mer seriösa projekt med på ett hyfsat enkelt sätt.

Någon annan än jag måste vara på den frågan. Själv har jag alltid Emacs som förstaval om det finns någon vettig integration, vilket är fallet för NodeMCU.

Då Lua inbjuder väldigt mycket till att kombineras med C och C++ så blir hamnar valet än mer på Emacs för mig då det är den textredigerare jag använt för C/C++ programmering runt 15 år...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Någon annan än jag måste vara på den frågan. Själv har jag alltid Emacs som förstaval om det finns någon vettig integration, vilket är fallet för NodeMCU.

Då Lua inbjuder väldigt mycket till att kombineras med C och C++ så blir hamnar valet än mer på Emacs för mig då det är den textredigerare jag använt för C/C++ programmering runt 15 år...

Sming framework går nog också att använda i Emacs om man vill. Jag får helt enkelt testa de olika alternativen och känna vilket som passar mig bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Vilken utvecklingsmiljö rekommenderas nu för tiden för ESP-8266?
Verkar som den kan programmeras i något som liknar Arduinos C++ eller i C med Open SDK. Så finns ju NodeMCU med Lua också. Jag vill använda Linux som utvecklingsmiljö. Jag gillar C och försöker lära mig C++ men Lua har jag aldrig programmerat i.

Hittade Sming som kanske är något värt att testa?
https://github.com/SmingHub/Sming

Gärna något man kan göra mer seriösa projekt med på ett hyfsat enkelt sätt.

Arduinos IDE finns ju för flera plattformar, även för Linux.
https://www.arduino.cc/en/Guide/HomePage

Jag använder Arduino IDE på Mac för ESP8266 och tycker att det fungerar riktigt bra. Visst, editorn är inte perfekt men den duger. Oftast blir det ganska lite kod då man oftast hittar bra bibliotek för att kommunicera med olika prylar. Via IDE:n har man ju även serial monitor och serial plotter som är bra då man felsöker eller kollar att allt funkar bra medan man programmerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har fortfarande inte blivit av att jag har gjort något med de ESP8266 moduler jag köpt på ebay/Aliexpress. Men tackar för påminnelsen genom att aktivera denna tråden igen

Jag tror jag mer menade framework/programmeringsspråk än IDE när jag ställde frågan. Men som sagt jag får prova mig fram lite när jag så småningom tar tag i detta.

Permalänk
Medlem

Vilka har du köpt? Jag har gjort en hel del olika projekt med Wemos D1 mini eller NodeMCU.

Igår provade jag Sming men man får nog vara entusiast för att orka krångla med installationen, jämfört med hur smidigt det är med Arduinos IDE.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Jag skall göra ett helautomatiskt bevattningssystem till mina tomater nu under sommaren hade jag tänkt mig, jag har ingen aning om vart jag skall börja :/ finns det någon chans att någon kan ge mig en liten fingervisning?? :). Dom kommer stå inomhus då dom har blivit pallade av grannfamiljen varje sommar hittills.

Det jag hade tänkt att automatisera är:
Bevattning
Fuktsensor
Fläkt för att reglera fuktigheten/tempraturen
Temp mätare
Lamporna
Loggning
(kanske kamera övervakning för att experimentera med settings på tomaterna)
edit:
Jag har en Rpi2 över som kanske kan användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BibbyDiddy:

Jag skall göra ett helautomatiskt bevattningssystem till mina tomater nu under sommaren hade jag tänkt mig, jag har ingen aning om vart jag skall börja :/ finns det någon chans att någon kan ge mig en liten fingervisning?? :). Dom kommer stå inomhus då dom har blivit pallade av grannfamiljen varje sommar hittills.

Det jag hade tänkt att automatisera är:
Bevattning
Fuktsensor
Fläkt för att reglera fuktigheten/tempraturen
Temp mätare
Lamporna
Loggning
(kanske kamera övervakning för att experimentera med settings på tomaterna)
edit:
Jag har en Rpi2 över som kanske kan användas?

Har du kommit någon vart och vilka erfarenheter har du fått?

Själv har jag ännu inte kommit igång men beställt lite nya moduler att leka med.
Några ESP-8266 moduler som ser trevliga ut är Wemos D1 Mini.
Ca 30 kr kostar de på ebay.
https://wiki.wemos.cc/products:d1:d1_mini
Finns också en hel del "shields" till dem.
https://wiki.wemos.cc/products:d1_mini_shields
Tänker att dessa kan vara vettiga som bas att bygga sina projekt runt.

Jag har kikat lite på Mongoose OS som verkar trevligt men exemplen är ju inte så många då få verkar använda det. Det som jag gillar är kombinationen av JavaScript och C. Skrev en annan tråd om det. Annars blir det nog att labba lite med Arduino eller LUA.

Permalänk

@ronnylov @BibbyDiddy

Dessa små kort verkar ju superintressanta. Hur tycker ni insteget är för någon som inte kan något om programming?

Jag har tittat Wemos D1 Mini och skulle vilja bygga en väderstation och en energimätare som läser blinkningarna på min elmätare som laddar upp data mot Thingspeak.

Har ni några tips på introvideosar på Youtube? Skulle vilja förstå detta med bibliotek och så.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Datavetare

Kan nämna att jag numera lämnat LUA därhän. Det fungerar fint för proof-of-concept och annan testning men stött på allt för mycket buggar för att vilja använda det i "verkligheten".

Kör Arduino i stället. Har också köpt in ett gäng ESP32 som är efterföljaren till ESP8266. Både mer RAM, snabbare CPU och dual core

Det sista är faktiskt mer användbart än man kan tro. ESP8266 är en fantastisk liten pryl för många saker, men WiFi-hantering gör att realtidsegenskaperna kan bli rätt dåliga, vilket är ett problem för vissa typer av projekt.

Kör man Arduino på ESP32 så är normalfallet att ena kärnan hanterar WiFi och den andra kör Arduino-koden -> lysande realtidsegenskaper för Arduino-koden.

Är möjligt att köra egen kod på båda kärnorna om man känner för det. Är något som kallas FreeRTOS som körs i botten och de APIerna är tillgängliga från Arduino-miljön.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman:

Tack för ambitiöst svar! Mycket spännande inom detta, känns som att programmeringen är mitt största hinder, önskar man hade mer tid till sådana här små roliga projekt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Mongoose blev ingen hit och jag kom ifrån detta igen. Hur går det för er andra?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat tasmota firmware. Hyfsat smidigt om man bara vill ha en sensor eller styra ett relä via MQTT och inte orkar koda direkt mot MCU.

https://github.com/arendst/Tasmota

Lyckades få in min sonoff i Home assistant men det ska gå också med t.ex. D1 mini.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett problem jag hade var att esptool som installerades via debian pakethanterare inte fungerade. Men så installerade jag det med "pip install --user esptool" och då gick det bra att flasha med esptool.py istället.

Hade bra hjälp av denna video:
https://youtu.be/IcOFeIcLFFo

Permalänk
Medlem

ESPHome ser ut att vara ett bra alternativ om man vill integrera med Home Assisrant. Finns också för ESP32.

https://esphome.io/

Permalänk
Medlem

Har nu lekt lite med ESPHome och det var enklare än jag trodde. Det fungerar så att man redigerar en textfil i yaml format som beskriver vilka funtioner man vill ha, t.ex. kan man konfigurera olika givare. Sedan låter man esphome generera en firmware med dessa funtioner som man laddar in. Första gången via USB men sedan kan man byta firmware via nätverket. Home Assistant detekterar prylen man byggt automatiskt via esphome integration eller mqtt. Smidigt när man vill fixa något snabbt och enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com