Permalänk

Val av digitalkamera

Hej! Jag pluggar estet på gymnasiet och har nu bestämt mig för att köpa en digitalkamera då jag fotograferar och filmar mycket på fritiden! Jag var först ute för en 760D och hade 100% då den har vad jag vill ha till ett bra pris. En bra fösta kamera för den som vill satsa på fotografering i proffsnivå lixom.

Men när jag väll kom till affären för att köpa kameran och snacka lite med försäljaren fick jag syn på Sony A68 som är motsvarig 760 fast sony's. Den har bättre prestanda, är billigare och kommer med ett objektiv, inte världens bästa men det fungerar iaf.. Det kanske låter självklart att jag ska gå på sonyn men ända anledning till att jag funderar är att jag får låna alla möjliga olika objektiv och leka runt med på skolan, dock alla till Canon!

Ska jag gå på den lite dyrare även om jag då inte har råd att köpa obektiv själv bara för att jag får låna på skolan eller ska jag köpa sony's lite bättre och med objektiv fast inte ha lika mycket o leka med?

har hört att man kan köpa adapters! stämmer det?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

tips brukar vara att kolla begagnat.

ofta som man kan få fina grejjor för bra priser på så vis via tradera/blocket osv.

t.ex.
https://www.blocket.se/alvsbyn/Canon_EOS_7D__batterigrepp___T...

iofs lite äldre hus men ur en av deras finare serier och endast 18Mpix men tycker det är fullt tillräckligt om du inte planerar att förstora upp bilderna i typ lakanstorlek...

eller
https://www.blocket.se/trelleborg/Canon_70d_Hus___ev_60mm_mac...

även detta lite äldre modell men mer liknande den canon 760 du tittat på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Canon alla dagar i veckan, detta pga den stora andrahandsmarknaden/urvalet.

70D har mycket, mycket bättre lågljushantering än 760D, därför hade jag valt den. Den är också en proffsigare kamera all round (mer robust, fler af-punkter etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

har hört att man kan köpa adapters! stämmer det?

Nja, möjligheterna att använda objektiv från andra system är rätt begränsade med Canons och Sonys spegelkameror. Däremot så kan man använda nästan vilka objektiv som helst till deras spegellösa kameror med hjälp av adaptrar, särskilt till Sonys kameror så finns det adaptrar för nästan allt man kan tänka sig.

Det har att göra med avståndet mellan sensor och objektivfattningen, registeravståndet, som måste vara rätt för att man ska kunna fokusera ordentligt. Man kan bara använda objektiv som är gjorda för ett längre registeravstånd än kameran har, plus någon millimeter extra för att adaptern ska få plats. P.g.a. spegeln så har Canons och Sonys spegelkameror ett registeravstånd på 44mm och 44.5mm, medan deras spegellösa har 18mm. På spegelkameror så får man också se upp så att objektivet man försöker använda inte tar i spegeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.blocket.se/trelleborg/Canon_70d_Hus___ev_60mm_mac...

även detta lite äldre modell men mer liknande den canon 760 du tittat på.

fun fact, köpte just den kameran och objektivet i söndags

Gick i samma tankar som OP, kollade på 760D men kom fram till att om man inte ska använda den för att filma så är en begagnad 70D ett bättre köp. Marginellt sämre upplösning men ett bra kliv upp i funktioner och byggkvalitet.