Permalänk

virus?

Tja, Fick en warning från mitt antivirus skydd att den upptäckt detta virus : https://www.avira.com/en/support-threats-summary/tid/3488/thr... . Kunde deleta det från avira, Men vet ej vart jag fått det ifrån då jag inte laddar ner konstiga saker och har alltid bra koll på datorn, Ska köra ner malwarebytes nu och skanna igenom datorn, Om den inte hittar något är jag då fri från virus? orkar inte installera om windows.. Kanske byta lösenord också?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Tja, Fick en warning från mitt antivirus skydd att den upptäckt detta virus : https://www.avira.com/en/support-threats-summary/tid/3488/thr... . Kunde deleta det från avira, Men vet ej vart jag fått det ifrån då jag inte laddar ner konstiga saker och har alltid bra koll på datorn, Ska köra ner malwarebytes nu och skanna igenom datorn, Om den inte hittar något är jag då fri från virus? orkar inte installera om windows.. Kanske byta lösenord också?

Mvh

Det är aldrig en dålig idé att scanna efter malware med t ex Malwarebytes Antimalware och SUPERAntispyware, och även rensa undan skit från hårddisken med t ex CCleaner eller annat städprogram.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

@Techs: Håller på att installera om windows nu, Fortfarande funderasam vart jag fått viruset ifrån.

Permalänk
Medlem

@antonheeh
Är det fler än du som använder datorn?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför installerade du om Windows för?! Totalt onödigt, eftersom Avira tog bort sabotageprogrammet och Malwarebytes' Anti-Malware hittade inget! Då var du ju fri från sabotageprogram! Varför har du ens ett antivirus-program, när du ändå installerar om Windows (till synes) varje gång du får något sabotageprogram? Då kan du ju lika gärna skrota antivirus-programmet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

ladda ner adwcleaner och kör det, det är sjukt effektivt för att ta bort skräp. och om du nu ska ha antivirusprogram ska du inte använda avira ^^. skaffa något riktigt program typ Eset eller webroot etc, ja det kostar om du nu ska vara laglig ^^ ett tips för att undvika att få massa skit är att även köra med antingen ublock eller adblock+ i webläsarna

Permalänk
Medlem

Hittar ditt antivirus och även MBAM inte något så är du med stor sannolikhet virusfri. Dock känner jag inte till Avira, kanske skaffa något mer välkänt virusprogram?

Kan inte låta bli att tänka på alla dessa som i virusprograms-trådarna säger att de "inte behöver något virusprogram för att de aldrig minsann fått något virus av orsaken att de "inte laddar ner konstiga saker och har alltid bra koll på datorn""...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hittar ditt antivirus och även MBAM inte något så är du med stor sannolikhet virusfri. Dock känner jag inte till Avira, kanske skaffa något mer välkänt virusprogram?

Det råkar vara ett av de största och har funnits i gratis from i 5år... samt hamnat i top på en hel del tester och har bra betyg. Så anta inte saker för att "du" inte känner till det. Visst, på vissa saker finns det kanske bättre, men det är utan tvekan det mest resurs effektiva AV jag testat, som samtidigt fungerar bra.

Skrivet av xpanterx:

Kan inte låta bli att tänka på alla dessa som i virusprograms-trådarna säger att de "inte behöver något virusprogram för att de aldrig minsann fått något virus av orsaken att de "inte laddar ner konstiga saker och har alltid bra koll på datorn""...

Faktum är att även världens bästa AV är hjälplös mot en dum användare. Men en smart användare kan undvika 95%+ av fällorna och klara sig långt utan AV. Det är dock bra att ha, för den återstående 5% som man inte kan rå för (tex en hackad sida som utnyttjar en svaghet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det råkar vara ett av de största och har funnits i gratis from i 5år... samt hamnat i top på en hel del tester och har bra betyg. Så anta inte saker för att "du" inte känner till det. Visst, på vissa saker finns det kanske bättre, men det är utan tvekan det mest resurs effektiva AV jag testat, som samtidigt fungerar bra.

Faktum är att även världens bästa AV är hjälplös mot en dum användare. Men en smart användare kan undvika 95%+ av fällorna och klara sig långt utan AV. Det är dock bra att ha, för den återstående 5% som man inte kan rå för (tex en hackad sida som utnyttjar en svaghet).

Nej jag känner inte till Avira, kom inte och säg att det inte finns saker som du antar är bättre än andra...

Det andra är endast din åsikt, som skiljer sig från min...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nej jag känner inte till Avira, kom inte och säg att det inte finns saker som du antar är bättre än andra...

Det andra är endast din åsikt, som skiljer sig från min...

Det enda jag säger är att Avira är stort och relativt välkänt AV. Så att anta något om det, för att man inte känner till det, är rätt dumt.

Jag brukar dock inte anta att något jag inte känner till är skit, eller att något jag känner till är bättre än något jag inte känner till. Om jag dock känner till båda "alternativen" så kan jag göra ett antagande baserat på referenserna på båda.

Ang antivirus så är det en väldigt växlande marknad. Ena året är en motor bättre och de tar det mesta, och nästa år är ett annat "märke" bättre. Kombinera detta med att just Virus är mer sällsynt idag, där det är märkbart fler malware som härjar. I dessa fall är många av de bättre "AV" rent ut usla... och det är en hel ny marknad.

Så det största felet man kan göra... är att anta att det är samma förutsättning förra året, som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Dock känner jag inte till Avira, kanske skaffa något mer välkänt virusprogram?

Precis som vad en annan redan har sagt, så har Avira funnits i många år och det är i dag lika välkänt som vad AVG och Avast är. Avira slår till och med de två i det senaste "Real-World Protection"-testet från AV-Comparatives, men AVG "vinner" i det testet mot Avira, gällande falska alarm.

Två saker till.

  1. Det heter antivirus-program!

  2. Varför ska trådskaparen byta antivirus-program, när programmet tog bort viruset?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@Airikr: Haha blev bara nojjig, Brukar inte få virus.

Permalänk

@Swiftfett: Har kört med avira i 10 år och får nästan aldrig virus. Så jag fortsätter med det

Permalänk

@xpanterx: Avira är ganska gammalt, Fungerar skitbra thcker jag.

Permalänk

Tack förövrigt för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför installerade du om Windows för?! Totalt onödigt, eftersom Avira tog bort sabotageprogrammet och Malwarebytes' Anti-Malware hittade inget! Då var du ju fri från sabotageprogram!

Har du haft något i ditt system, är säkerheten på det systemet inte längre tillförlitlig, och ska åtgärdas med en ren ominstallation. Om antiviruses tar det i dörren, är det en annan sak, men har det funnits i systemet har du ingen möjlighet att säkerställa att allt faktiskt är bortstädat, och att ditt "rena" testresultat inte helt enkelt beror på att skaparen av virus/malware programvaran har tagit hänsyn till, och hindrar mjukvarorna du använder för att "kolla om det är rent" från att slå larm.
I dag när mer och mer av vårt liv sker elektroniskt, och uppgifterna vi använder till allt från handel till kärlek finns lagrade i våra datorer... Jag har som policy att kan jag påvisa att säkerheten har varit åsidosatt, så installerar jag om. Var gång.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

@edgren: Haha blev bara nojjig, Brukar inte få virus.

Då ska jag lära dig något som du kan tänka på hädanefter, för du kommer garanterat få något sabotageprogram under dina resterande år framför datorn, oavsett operativsystem.

  1. Har antivirus-programmet du använder tagit bort sabotageprogrammet - ja eller nej?

  2. Om ja, suveränt! Inget att oroa sig över.

  3. Om nej, genomför en fullständig sökning med något "vid sidan av antivirus"-program, som till exempel MBAM.

  4. Hittar MBAM några hot? Ta bort de och starta om datorn, om programmet kräver det.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Har du haft något i ditt system, är säkerheten på det systemet inte längre tillförlitlig, och ska åtgärdas med en ren ominstallation. Om antiviruses tar det i dörren, är det en annan sak, men har det funnits i systemet har du ingen möjlighet att säkerställa att allt faktiskt är bortstädat, och att ditt "rena" testresultat inte helt enkelt beror på att skaparen av virus/malware programvaran har tagit hänsyn till, och hindrar mjukvarorna du använder för att "kolla om det är rent" från att slå larm.
I dag när mer och mer av vårt liv sker elektroniskt, och uppgifterna vi använder till allt från handel till kärlek finns lagrade i våra datorer... Jag har som policy att kan jag påvisa att säkerheten har varit åsidosatt, så installerar jag om. Var gång.
B!

Inget antivirus-program kan skydda ens dator till 100% från alla sabotageprogram. Sånt är en omöjlighet, då det skapas nya sabotageprogram för i princip var timme som går. Det är därför många datorsäkerhetsföretag har skapat molnbaserade motorer som ökar träffsäkerheten en aning, som jag skrev om i en annan tråd.

Sen att man installerar om Windows endast för att antivirus-programmet man använder sig av, inte tar bort något sabotageprogram (som virusprogram inkluderas i), är ren och skär idioti! Har du ens hört talats om "vid sidan av antivirus"-program, till exempel MBAM?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Sen att man installerar om Windows endast för att antivirus-programmet man använder sig av, inte tar bort något sabotageprogram (som virusprogram inkluderas i), är ren och skär idioti!

Vi kanske ska börja med att sluta springa runt och kalla alla som har en avvikande åsikt för idioter?

Skrivet av Airikr:

Har du ens hört talats om "vid sidan av antivirus"-program, till exempel MBAM?

Visst. Jag har även inte haft en virusträff på något av mina system de senaste 10 åren, och scannar med minst 3 oberoende mjukvaror var annan vecka, två av vilka körs på ett separat system, vidare har jag ett lokalt installerat antivirus, för närvarande AVG. Skulle jag vid något tillfälle få en bekräftad virusträff, eller malware på något sätt har letat sig in i systemet så är det tveklöst så att dessa kan ha ställt till med precis vad som helst, som vaken du, jag, eller antivirusfolket har någon insyn i, och eftersom jag både har bilder som jag har fått förtroendet att handha, av privat natur, och gör bankärenden via datorn, så har jag minst två jäkligt bra anledningar till att inte lite på ett system som bevisligen har haft problem med säkerheten. Alltså skulle jag i en sådan situation installera om. Utan minsta tvekan. Det är inte speciellt svårt för en malware / virus skapare att göra sin mjukvara onåbar av mjukvara X, helt enkelt genom att vänta på att mjukvaran körs i minnet, och sen ändra en eller ett par adresser, eller definitioner, och sen helt ligga osynlig, tills antivirusmjukvaran får en uppdatering specifikt för att upptäcka just den virus / malware koden. Vilket, precis som du skriver, kan ta mer tid än vad man har, eftersom det välter ut nya varianter hela tiden, och antivirus-folket inte har en chans att hålla jämna steg.
Märk väl. Jag har inte skrivit en rad om att man ska installera om för att mjukvaran hittar, men inte tar bort något. Det handlar om ändringar du inte vet något om. Vad har mer installerats, som du inte har någon insyn i, och hur lång tid tar det innan du får insyn i det? Nä, installera om så fort man kan bevisa att dörren varit olåst.

Du får naturligtvis göra hur fan du vill, men att kalla folk av en avvikande åsikt för idioter... Pfff.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vi kanske ska börja med att sluta springa runt och kalla alla som har en avvikande åsikt för idioter?

...

Du får naturligtvis göra hur fan du vill, men att kalla folk av en avvikande åsikt för idioter... Pfff.
B!

Jag har inte sagt att du är en idiot. Hur vet jag om du är en idiot eller inte, när jag inte ens känner dig? Jag sa att det är idiotiskt att göra som du sa. Stor skillnad, enligt mig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Har du haft något i ditt system, är säkerheten på det systemet inte längre tillförlitlig, och ska åtgärdas med en ren ominstallation. Om antiviruses tar det i dörren, är det en annan sak, men har det funnits i systemet har du ingen möjlighet att säkerställa att allt faktiskt är bortstädat, och att ditt "rena" testresultat inte helt enkelt beror på att skaparen av virus/malware programvaran har tagit hänsyn till, och hindrar mjukvarorna du använder för att "kolla om det är rent" från att slå larm.
I dag när mer och mer av vårt liv sker elektroniskt, och uppgifterna vi använder till allt från handel till kärlek finns lagrade i våra datorer... Jag har som policy att kan jag påvisa att säkerheten har varit åsidosatt, så installerar jag om. Var gång.
B!

Fast utifrån argumentet så bör du slänga datorn och köpa ny för det finns virus som gömmer sig i både bootsektorer, bios och firmwares vilket en normal ominstallation inte hjälper emot. Dags att börja köra qubes eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Fast utifrån argumentet så bör du slänga datorn och köpa ny för det finns virus som gömmer sig i både bootsektorer, bios och firmwares vilket en normal ominstallation inte hjälper emot. Dags att börja köra qubes eller motsvarande.

Sist jag råkade ut för bootsectorvirus var på Amiga-tiden, BIOS, och Firmware är nära nog 100%'igt skrivskyddade i dagsläget. Bootsectorn skriver jag om vid ominstallation i alla fall, så den kan du räkna bort helt och hållet, men visst, både BIOS och firmware risker kvarstår. Men i realiteten är det inte förknippat med några kostnader att installera om, medan ett nyköp av hårdvaran kostar mig i området runt 20.000:- och med andra ord är dyrare än den eventuella monetära förlust jag kan göra. Prestige förlusten om bilderna kommer ut i cirkulation går inte att mäta i pengar, på ett bra sätt, men jag är inte villig att spendera den typen pengar på det, utan var och en får dra sin egen gräns för vad de anser är rimligt. Jag vidhåller att kalla någon för idiot, för att man installerar om i en sådan situation, är groteskt orättvist, och ett lågt personangrepp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sist jag råkade ut för bootsectorvirus var på Amiga-tiden, BIOS, och Firmware är nära nog 100%'igt skrivskyddade i dagsläget. Bootsectorn skriver jag om vid ominstallation i alla fall, så den kan du räkna bort helt och hållet, men visst, både BIOS och firmware risker kvarstår. Men i realiteten är det inte förknippat med några kostnader att installera om, medan ett nyköp av hårdvaran kostar mig i området runt 20.000:- och med andra ord är dyrare än den eventuella monetära förlust jag kan göra. Prestige förlusten om bilderna kommer ut i cirkulation går inte att mäta i pengar, på ett bra sätt, men jag är inte villig att spendera den typen pengar på det, utan var och en får dra sin egen gräns för vad de anser är rimligt. Jag vidhåller att kalla någon för idiot, för att man installerar om i en sådan situation, är groteskt orättvist, och ett lågt personangrepp.
B!

Min uppfattning är den motsatta att bios/uefi och firmware aldrig har varit mer skrivbara än idag då dom i stor utrsträckning är flashminnen istället för rom som dom var för.

Men har du gjort avvägningen så är det bra.

Jag har inte kallat dig idiot iallafall inte med mening så jag betackar mig för det påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Min uppfattning är den motsatta att bios/uefi och firmware aldrig har varit mer skrivbara än idag då dom i stor utrsträckning är flashminnen istället för rom som dom var för.

Minnena är skrivbara i precis samma utsträckning som de har varit sedan man slutade med UV-ljus raderade ROM'ar. Men säkerheten runt dem är betydligt högre.

Skrivet av aluser:

Jag har inte kallat dig idiot iallafall inte med mening så jag betackar mig för det påståendet.

Vem sa att det var du som gjorde det? Läs tråden och se om du kan lista ut vilket påstående det är jag vänder mig mot? Stalltips. Jag har citerat det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Minnena är skrivbara i precis samma utsträckning som de har varit sedan man slutade med UV-ljus raderade ROM'ar. Men säkerheten runt dem är betydligt högre.

Vem sa att det var du som gjorde det? Läs tråden och se om du kan lista ut vilket påstående det är jag vänder mig mot? Stalltips. Jag har citerat det.
B!

Varför skall jag läsa tråden när du svara till mig med citat och ett stycke och då förutsätts hela stycket vara ett svar på mitt citat. Sen att jag vet vem du menar har sagt det är en helt annan sak. Stalltips det finns citat och @användare i detta system för att rikta kommentarer rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Varför skall jag läsa tråden när du svara till mig med citat och ett stycke och då förutsätts hela stycket vara ett svar på mitt citat.

Du citerar ett inlägg, som är ett svar på ett inlägg. Lev med det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och ordentligt gjort att installera om Windows.

Har man fått ett virus kan det ha öppnat upp systemet och dragit ner andra virus, rootkits, keyloggers och allt möjligt. Bara för att man får bort ett virus betyder inte att datorn är fri från skadliga program. En skanning som ger grön lampa betyder inte heller att man är virusfri, det betyder bara att av:t inte hittade något.