mITX, musikproduktion, spel - 10-12k

Permalänk

mITX, musikproduktion, spel - 10-12k

Hej!

Äntligen fått nys om ett chassi som passar in i lägenheten, som inte drar åt sig för mycket uppmärksamhet eller ser "flashigt" ut.

Hade tänkt att producera musik, spela spel som Fallout, CS:GO, ArcheAge, m.m. En härlig all-around dator helt enkelt.

Är helt besluten om detta chassi, det är utgångspunkten.
Behöver jag en upplåst processor med tanke på det lilla utbudet av kylare som kan passa?

Ska grafikkort kanske bytas mot ett normalstort?

Vad kan jag göra för att hela köret ska bli billigare?

Tar gärna tips på en bra skärm som skulle gå ihop med detta, är det värt att gå för 1440p?

Har kokat ihop detta, ett försök...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9754783/

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormolycka:

Hej!

Äntligen fått nys om ett chassi som passar in i lägenheten, som inte drar åt sig för mycket uppmärksamhet eller ser "flashigt" ut.

Hade tänkt att producera musik, spela spel som Fallout, CS:GO, ArcheAge, m.m. En härlig all-around dator helt enkelt.

Är helt besluten om detta chassi, det är utgångspunkten.
Behöver jag en upplåst processor med tanke på det lilla utbudet av kylare som kan passa?

Ska grafikkort kanske bytas mot ett normalstort?

Vad kan jag göra för att hela köret ska bli billigare?

Tar gärna tips på en bra skärm som skulle gå ihop med detta, är det värt att gå för 1440p?

Har kokat ihop detta, ett försök...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9754783/

Tack på förhand!

Jag har gjort en del ändringar. Bland annat sparat in lite på processor då det inte är någon idé att överklocka i ett sådant trångt utrymme samt att du inte lagt till rätt moderkort för sådant ändamål, nätaggregatet är också begränsande. Jag bytte även ut nätaggregatet då det var för långt för det chassi som du vill använda. Processorkylaren byttes ut till en annan med ännu lägre profil. Grafikkortet byttes ut till ett som fanns på lager.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9757463/mitx-minimini

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Jag har gjort en del ändringar. Bland annat sparat in lite på processor då det inte är någon idé att överklocka i ett sådant trångt utrymme samt att du inte lagt till rätt moderkort för sådant ändamål, nätaggregatet är också begränsande. Jag bytte även ut nätaggregatet då det var för långt för det chassi som du vill använda. Processorkylaren byttes ut till en annan med ännu lägre profil. Grafikkortet byttes ut till ett som fanns på lager.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9757463/mitx-miniminihttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9757463/mitx-minimini

Tack!

Räcker det med en i5 till musikproduktion? Är helt ny inom området, så kommer nog inte sampla jättemycket eller använda jättetunga plugins.

Samt räcker det med ett nätaggregat på 400w?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ormolycka:

Hej!

Äntligen fått nys om ett chassi som passar in i lägenheten, som inte drar åt sig för mycket uppmärksamhet eller ser "flashigt" ut.

Hade tänkt att producera musik, spela spel som Fallout, CS:GO, ArcheAge, m.m. En härlig all-around dator helt enkelt.

Är helt besluten om detta chassi, det är utgångspunkten.
Behöver jag en upplåst processor med tanke på det lilla utbudet av kylare som kan passa?

Ska grafikkort kanske bytas mot ett normalstort?

Vad kan jag göra för att hela köret ska bli billigare?

Tar gärna tips på en bra skärm som skulle gå ihop med detta, är det värt att gå för 1440p?

Har kokat ihop detta, ett försök...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9754783/

Tack på förhand!

2133MHz minnen räcker, moderkortet stödjer inte högre hastigheter. Mitt råd är att du byter chassi, node 202 är inte optimalt att användas med dedikerade grafikkort p.g.a den dåliga ventilationen. Även SSD:n skulle jag bytt, Samsung är överlägsna när det kommer till SSD enheter.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9759043/

Skrivet av Ormolycka:

Tack!

Räcker det med en i5 till musikproduktion? Är helt ny inom området, så kommer nog inte sampla jättemycket eller använda jättetunga plugins.

Samt räcker det med ett nätaggregat på 400w?

Skickades från m.sweclockers.com

En i5:a räcker, så gör även 400w. Jag skulle även valt Cryorig kylaren framför Noctua:n.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormolycka:

Tack!

Räcker det med en i5 till musikproduktion? Är helt ny inom området, så kommer nog inte sampla jättemycket eller använda jättetunga plugins.

Samt räcker det med ett nätaggregat på 400w?

Skickades från m.sweclockers.com

Chassit är väldigt begränsande i detta fall så om du önskar mer presterande komponenter så rekommenderar jag ett chassi med åtminstone lite mer utrymme och luftflöde. Det finns gott om mITX-chassin som kan göra ett bra jobb. Nätaggregatet räcker om du inte överklockar, dessutom så är det vad som passar chassit.

Just musikproduktion har jag inte någon erfarenhet så det kan jag inte svara på. Kolla upp de program du tänkt att använda och se om du kan hitta rekommendation på system.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk

@Peppar2014: Tusen tack! Du är alltid så hjälpsam i dessa trådar, uppskattas något enormt.
@Yaana: Och tack till dig med Yaana!

En sista fråga bara Peppar, har du några tips på chassin som är i ungefär samma stil eller är den smala faktorn ur fråga med tanke på luftflöde? Ska jag satsa på ett litet kubformat chassi istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ormolycka:

@Peppar2014: Tusen tack! Du är alltid så hjälpsam i dessa trådar, uppskattas något enormt.
@Yaana: Och tack till dig med Yaana!

En sista fråga bara Peppar, har du några tips på chassin som är i ungefär samma stil eller är den smala faktorn ur fråga med tanke på luftflöde? Ska jag satsa på ett litet kubformat chassi istället?

Nej, det finns inga vettiga mITX chassin i desktop format. Antingen satsar du på ett Define Nano S om du vill ha ljuddämpat, annars har du Node 304 om det måste vara i mindre storlek. Men ändå tillräckligt stort för att få in en tornkylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt det där med mITX...
Har funderat länge på ett sånt bygge men hur jag än vänder och vrider på det så slutar det med att jag bangar.
Luftflödet är jo sämst vilket gör att man helt och håller kan utesluta 6600K som jag gärna skulle vilja ha för att framtidsäkra.
Det roliga är att man köper ett moderkort för 1000, dyra cryorig kylare flr 400 etc men ändå tvingas till en 6500.. jag menar det är 300kr från att man kan överklocka och allt detta pga chassi..

Köp en midi Tower och göm skitet så kan du överklocka och ha dig utan att behöva tänka på köret. Lägg undan skitet under bordet eller nåt. Man ger liksom 12 000 för komponenter som man inte kan överklocka och som är skit inom 3 år. Dessutom så blir det svårt att sälja skitet sen också. Detta var mina tankar kring det hela men det är från en sparsam gamers perspektiv. Har du 10 mille i banken så köp skitet.