Permalänk
Inaktiv

Apple-TV och tusentals anslutningar

Kanske mest vill gnälla av mig. men har börjat monitorera anslutningarna i brandväggen och något som slår mig var följande:

På 30 minuter har den lila boxhelvetet skickat 5.500 requests till CDN mm. för vad? På ett dygn blev det 251.000 requests. NTP över 50.000 requests. Detta är requests som jag blockerar i FW, hade jag tillåtet dessa hade det kanske varit några färre men prylen verkar ju aldrig ge upp. Jag skulle kunna analysera dessa requests genom en webproxy exempelvis men det orkar jag inte.

Någon annan som sett det på Apple-TV?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att övervaka det?

Varför blockerar du NTP?

Permalänk
Inaktiv

Dashboard är Kibana, och loggar kommer in i logstash och Elasticsearch. Firewallen är en Juniper SRX.

Jag blockerar alltså all internetaccess för min AppleTV, jag kör den som en väldigt billig HTPC med Plex så den behöver inte prata med molnet. Har två egna NTP servrar fast det tror jag inte går att ställa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Dashboard är Kibana, och loggar kommer in i logstash och Elasticsearch. Firewallen är en Juniper SRX.

Jag blockerar alltså all internetaccess för min AppleTV, jag kör den som en väldigt billig HTPC med Plex så den behöver inte prata med molnet. Har två egna NTP servrar fast det tror jag inte går att ställa in.

Som du är inne på är nog väldigt mycket av det återanslutningsförsök. Jag jobbar extremt mycket med AppleTV (och andra OTT-enheter) och vill inte direkt påstå att AppleTV:n tjattrar ihjäl sig. När den bootar gör den vissa förfrågningar mot Apple (OS-version, annan statistik) och när man startar appar så gör den också förfrågningar. Men annars är den för det mesta tyst och fin (Apple TV3).

Det är inte Plex som vill ut på nätet då?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av studiox_swe:

Dashboard är Kibana, och loggar kommer in i logstash och Elasticsearch. Firewallen är en Juniper SRX.

Jag blockerar alltså all internetaccess för min AppleTV, jag kör den som en väldigt billig HTPC med Plex så den behöver inte prata med molnet. Har två egna NTP servrar fast det tror jag inte går att ställa in.

Har du testat att temporärt öppna upp den för internetaccess för felsökning?
Har du den öppen mot internet i 30 minuter, hur kommer du upp i 5000+ då också?
Som tidigare person skrivit så kan det handla om återförsök med att nå saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Som du är inne på är nog väldigt mycket av det återanslutningsförsök. Jag jobbar extremt mycket med AppleTV (och andra OTT-enheter) och vill inte direkt påstå att AppleTV:n tjattrar ihjäl sig. När den bootar gör den vissa förfrågningar mot Apple (OS-version, annan statistik) och när man startar appar så gör den också förfrågningar. Men annars är den för det mesta tyst och fin (Apple TV3).

Det är inte Plex som vill ut på nätet då?

Tanken var inte att den skulle ha Internetaccess, då jag bara kör Plex och det behövs inte access. Tyckte det mest var intressant beteende att generera så många requests.