Permalänk

BSOD

Hej, jag har haft problem ett tag med min dator, jag får BSOD titt som tätt.

Jag har googlat och det verkar som att 124 är hårdvarurelaterat, dom flesta skriver att det kan ha med överklockning att göra men min dator är inte överklockad. Jag har ett ganska gammalt ljudkort (Mbox 2) anslutet via USB som egentligen inte ska vara kompatibelt (tror jag) med Windows 7, men det har funkat ändå med Pro Tools. Kan det vara extern hårdvara som ger denna BSOD?

Jag har testat att koppla ur den och inte fått någon BSOD än men det kommer ganska random så det är svårt att felsöka eller utesluta något.

Jag tycker att det borde ju finnas ett "lexikon" för BSOD's och man borde väl kunna identifiera ganska lätt vad det är som ger en BSOD när man har BCP-koderna?

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000004
BCP2: FFFFFA800A2698D8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Permalänk
Medlem

1. Vad har du för komponenter i datorn?
2. Vad säger din disks S.M.A.R.T?
3. Dra hem och kör memtest86+ över en natt och se om du har något fel på dina minnen.

Permalänk

@HerrNilsson:

1.

MB ASRock X58 Extreme
CPU i7 930 2.8GHz
RAM 12GB (Corsair DDR3 1600MHz CL9 XMS3)
SSD 80GB Intel X25-M G2 34nm MLC
PSU be quiet! BN115 500W E7

2.

Vad är S.M.A.R.T ?

3.

Körde memtest för något/några år sedan när jag hade samma problem men jag tror inte att det gav några indikationer på att minnena skulle vara defekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

@HerrNilsson:

1.

MB ASRock X58 Extreme
CPU i7 930 2.8GHz
RAM 12GB (Corsair DDR3 1600MHz CL9 XMS3)
SSD 80GB Intel X25-M G2 34nm MLC
PSU be quiet! BN115 500W E7

2.

Vad är S.M.A.R.T ?

3.

Körde memtest för något/några år sedan när jag hade samma problem men jag tror inte att det gav några indikationer på att minnena skulle vara defekta.

S.M.A.R.T visar status på din disk. Du kan kolla det med hjälp av http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Det är värt att testa en memtest86+ igen skulle jag säga.

Har du gjort några inställningar i BIOS innan detta dök upp?

Permalänk

@HerrNilsson: Jag har haft det här problemet ganska länge om jag inte minns fel, jag köpte datorn runt 2009 och har haft BSOD till- och från sen jag skaffade den. Å andra sidan har Mboxen hängt med hela tiden så det skulle kanske kunna vara den, det är ju ett ganska "plastigt" budgetkort med utdaterade drivrutiner, så det skulle inte förvåna mig om det vore den, jag ska fortsätta köra datorn med den urkopplad och se hur den betér sig. Men enligt felkoderna på min BSOD och vad jag googlat så verkar det peka på något annat, om jag förstått det rätt.

Jag har inte gjort några större ändringar i BIOS, förutom BOOT-inställningar när jag installerat Win7.

Här är mina S.M.A.R.T värden. Intel SSD'n är den disken jag har operativsystemet på.

Permalänk

Nu har jag låtit datorn gå under dagen med Mbox'en urkopplad sedan jag startade tråden, och inga BSOD's än.
Farligt att skriva så, nu lär det väl komma bara för det...

Kanske kan vara så att det är den som påverkar då?
Låter det möjligt att det är en enhet via USB som ger 124 BSOD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Nu har jag låtit datorn gå under dagen med Mbox'en urkopplad sedan jag startade tråden, och inga BSOD's än.
Farligt att skriva så, nu lär det väl komma bara för det...

Kanske kan vara så att det är den som påverkar då?
Låter det möjligt att det är en enhet via USB som ger 124 BSOD?

Det är inte alls omöjligt att det är det som bråkar. Testa att ha det urkopplat en längre tid och se om det dyker upp några blåskärmar.