Bästa luftflöde i ett Enthoo Evolve mATX

Permalänk

Bästa luftflöde i ett Enthoo Evolve mATX

Så, nu ligger chassit och väntar på posten och flytten till det kommer ske ikväll!
Denna gången så skall allt göras enligt konstens alla regler så att man kan få en tyst dator som är lagom sval osv osv.

Hur skulle ni placera fläktarna i detta chassit? Behövs det fler än de som följer med?

Delarna som jag har är följande:

CPU-kylare; Noctua nh-U9s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Så, nu ligger chassit och väntar på posten och flytten till det kommer ske ikväll!
Denna gången så skall allt göras enligt konstens alla regler så att man kan få en tyst dator som är lagom sval osv osv.

Hur skulle ni placera fläktarna i detta chassit? Behövs det fler än de som följer med?

Delarna som jag har är följande:

http://i.imgur.com/rRqpnwP.png

CPU-kylare; Noctua nh-U9s

Du har en rätt stor 20mm fläkt i fronten som troligen kommer suga in rikligt med luft i datorn, samt en 140mm i bakänden som utsug,
Det borde räcka fint med tanke på att du har en 120 mm fläkt på CPUn

Förutom det så har du 2 platser i toppen av burken på 120mm platser.

En sak som är värd att tänka på, Fler fläktar = Bättre luftflöde vilket gör att fläktarna inte behöver jobba lika hårt som i sin tur ger tystare burk. Baserat att man kopplar in fläktarna rätt och har fläktar av kvalitet.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Du har en rätt stor 20mm fläkt i fronten som troligen kommer suga in rikligt med luft i datorn, samt en 140mm i bakänden som utsug,
Det borde räcka fint med tanke på att du har en 120 mm fläkt på CPUn

Förutom det så har du 2 platser i toppen av burken på 120mm platser.

En sak som är värd att tänka på, Fler fläktar = Bättre luftflöde vilket gör att fläktarna inte behöver jobba lika hårt som i sin tur ger tystare burk. Baserat att man kopplar in fläktarna rätt och har fläktar av kvalitet.

Då tänker jag inte helt fel!
Det tråkiga är att även om jag älskar grafikkortet, så blir det varmt så in helv**e...

Vilka fläktar är att rekomendera idag? Jag har bara kört Noctua innan, men misstänker att det hänt en hel del sedan dess ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Då tänker jag inte helt fel!
Det tråkiga är att även om jag älskar grafikkortet, så blir det varmt så in helv**e...

Vilka fläktar är att rekomendera idag? Jag har bara kört Noctua innan, men misstänker att det hänt en hel del sedan dess ^^

Spelar ingen roll vad du har för grafikkort, Är de prestanda för spel så blir de varmt som fan Vattenkylning, alternativt montera på en 3e parts kylare kanske hjälper,

På ett gammalt grafikkort jag hade som började överhetta bytte jag kylpasta till nån dyr jäkel, Artic Silver eller nåt har jag för mig den hette, Det gjorde iallafall grym skillnad på de kortet.

Jag är precis som du där med fläktar, Nocuta är de jag kör med, har inte testat något annat såvida det inte vart monterat i chassit när jag köpt de.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC