SMS blir till MMS efter 300 tecken, kan man fixa?

Permalänk

SMS blir till MMS efter 300 tecken, kan man fixa?

Hej!
När jag skriver SMS och uppnår mer en 300 tecken så blir det automatiskt till ett MMS.
Vilket jag inte vill, för att då måste jag starta mobila internet, och det är sjukt segt då jag ofta skriver SMS som är mera en 300 tecken..
Går det att fixa på något vis, eller någon app som kring går detta trams?
Jag har en huawei p8 lite

Permalänk
Medlem

Det är standard i alla mobilnät, går tyvärr inte komma runt.

My bad, jag som blandar ihop saker! Kaffet redde inte ut dumheten i en som det brukar göra ^^
De andra som skrivit har rätt, det går att ändra via appar. Jag gick in i inställningarna på SMS-appen jag kör, (Textra, rekommenderas varmt), där kan man ändra det du söker.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Det är standard i alla mobilnät, går tyvärr inte komma runt.

Har de ändrat något med sms? Förr så delades de ju bara i flera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag brukade flasha ROMs på min Galaxy Note att de innehöll ett SMS Hack som gjorde att det var 1000 tecken, kanske t.o.m mer.

Vet inte om jag blandar ihop med något annat nu, men jag tror att jag också har sett någon SMS inställning ifall man vill omvandla SMS:t till MMS om den har över X antal tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har de ändrat något med sms? Förr så delades de ju bara i flera.

Min telefon räknar bara upp antalet sms ju mer man skriver, samtidigt som den räknar ner antal tecken kvar på nuvarande sms.
T.ex. 28/1 - 28 tecken kvar av 1 sms
45/3 - 45 tecken kvar av ett 3 sms långt sms
120/6 - 120 tecken kvar av ett 6 sms långt sms.

Ingen konvertering till mms för min del. LG G3 Marshmallow, standard sms-app

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Det är standard i alla mobilnät, går tyvärr inte komma runt.

Nja, så har jag inte haft tidigare mobiler, då har jag haft som denna kille förklarar nedanför!

Skrivet av ChipZ:

Min telefon räknar bara upp antalet sms ju mer man skriver, samtidigt som den räknar ner antal tecken kvar på nuvarande sms.
T.ex. 28/1 - 28 tecken kvar av 1 sms
45/3 - 45 tecken kvar av ett 3 sms långt sms
120/6 - 120 tecken kvar av ett 6 sms långt sms.

Ingen konvertering till mms för min del. LG G3 Marshmallow, standard sms-app

Exakt, det är så jag har haft tidigare också!
Vet inte om det har med abonnemang att göra eller om det är mobilen?
Kommer ihåg iaf när jag hade LG mobil och telia att jag kunde skriva upp till 10 sms och det blev aldrig mms.
vilket var jävligt skönt, eftersom jag ändå hade fri sms till alla..

Nu är det as störande, att behöva sätta på data innnan jag skickar iväg det annars kommer det inte fram, och ibland glömmer jag det och ba, vafan svarar personen inte för!!
Sen ba, jaha det har inte skickats iväg..
(Nej, jag har inte obegränsad surf så jag har inte data på 24/7 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

(Nej, jag har inte obegränsad surf så jag har inte data på 24/7 )

Jag har obegränsad surf och tillåter allt över mobilnät, kopplar nästan aldrig upp mig på wifi (har iphone så ibland får jag göra det för uppdateringar och backup) och det går 10-15GB max på en vanlig månad, varför ska man stänga av mobildata?
Telefonen kommer ju inte plötsligt försöka tanka ner hela internet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag har obegränsad surf och tillåter allt över mobilnät, kopplar nästan aldrig upp mig på wifi (har iphone så ibland får jag göra det för uppdateringar och backup) och det går 10-15GB max på en vanlig månad, varför ska man stänga av mobildata?
Telefonen kommer ju inte plötsligt försöka tanka ner hela internet.

Va?..
jag har INTE obegränsad med surf.
Alltså, jag har bara 2G per månad.. Ska jag ha på det jämt kommer det ta slut på 10 dagar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Hej!
När jag skriver SMS och uppnår mer en 300 tecken så blir det automatiskt till ett MMS.
Vilket jag inte vill, för att då måste jag starta mobila internet, och det är sjukt segt då jag ofta skriver SMS som är mera en 300 tecken..
Går det att fixa på något vis, eller någon app som kring går detta trams?
Jag har en huawei p8 lite

Har du provat någon annan SMS-app? Prova Hangouts eller Messenger från google:
- https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...
- https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Det är standard i alla mobilnät, går tyvärr inte komma runt.

Fel. Har inget med mobilnät att göra. Det är en ren implementationsfråga i mobiltelefonen.

Skrivet av fredrikkarlsson:

Hej!
När jag skriver SMS och uppnår mer en 300 tecken så blir det automatiskt till ett MMS.
Vilket jag inte vill, för att då måste jag starta mobila internet, och det är sjukt segt då jag ofta skriver SMS som är mera en 300 tecken..
Går det att fixa på något vis, eller någon app som kring går detta trams?
Jag har en huawei p8 lite

Det finns som bekant numera flera sätt att skicka meddelanden. Appar som hanterar meddelanden kan av olika orsaker få för sig att välja typ av meddelande utifrån vad den "tycker" är lämpligt, försöker man t.ex. lägga till en bild till meddelandet så kan appen "uppgradera" meddelandet från SMS till MMS för att kunna skicka bilden.

Så appen i din telefonen "uppgraderar" av nån anledning meddelandet från ett SMS till MMS pga av att du triggar något villkor. Har du kollat/letat om det finns någon mer eller mindre obskyr inställning som påverkar beteendet?

Jag kan inget om just din telefon, men t.ex. Sony har en inställning, "Gruppkonversation", som gör att om man lägger till mer än en mottagare så skickas meddelandet som MMS istället för som SMS.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Va?..
jag har INTE obegränsad med surf.
Alltså, jag har bara 2G per månad.. Ska jag ha på det jämt kommer det ta slut på 10 dagar..

Jag beskrev vad jag gör av med när jag låter allt gå över 4G och låter bli att att använda wifi.
2GB bör inte vara några problem alls om du ser över inställningarna i telefonen och nyttjar wifi så mycket du kan.
Annars är det väl bara att byta till något som ger rimligare datamängd?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag beskrev vad jag gör av med när jag låter allt gå över 4G och låter bli att att använda wifi.
2GB bör inte vara några problem alls om du ser över inställningarna i telefonen och nyttjar wifi så mycket du kan.
Annars är det väl bara att byta till något som ger rimligare datamängd?

Spelar pokémon så datan går åt 100% varje månad..

Permalänk
Skrivet av xeRoos:

skall testa!

Skrivet av Hurtigbullen:

Fel. Har inget med mobilnät att göra. Det är en ren implementationsfråga i mobiltelefonen.

Det finns som bekant numera flera sätt att skicka meddelanden. Appar som hanterar meddelanden kan av olika orsaker få för sig att välja typ av meddelande utifrån vad den "tycker" är lämpligt, försöker man t.ex. lägga till en bild till meddelandet så kan appen "uppgradera" meddelandet från SMS till MMS för att kunna skicka bilden.

Så appen i din telefonen "uppgraderar" av nån anledning meddelandet från ett SMS till MMS pga av att du triggar något villkor. Har du kollat/letat om det finns någon mer eller mindre obskyr inställning som påverkar beteendet?

Jag kan inget om just din telefon, men t.ex. Sony har en inställning, "Gruppkonversation", som gör att om man lägger till mer än en mottagare så skickas meddelandet som MMS istället för som SMS.

OKej, ska se om jag har nån sån

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Fel. Har inget med mobilnät att göra. Det är en ren implementationsfråga i mobiltelefonen.

Nej, tyvärr har han rätt!
Det har med mobilnätet att göra.
Jag läste det på nån sida igår kväll när jag googla mitt problem.
För jag kunde skicka obegränsat med telia som sagt, och nu har jag hallon och det är helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Nej, tyvärr har han rätt!
Det har med mobilnätet att göra.
Jag läste det på nån sida igår kväll när jag googla mitt problem.
För jag kunde skicka obegränsat med telia som sagt, och nu har jag hallon och det är helt annat.

I telefoner finns massor med inställningar som görs för att anpassa den till bl.a. nät, operatör och "brand". En del är hårdkodade, en del kommer från SIM:et (eller baseras på SIM:et), en del kommer från direkt från nätet, etc. Det finns helt enkelt många mekanismer som påverkar telefonens inställningar och funktion.

En del av de inställningarna är givetvis bra eller tom nödvändiga, medan andra är mer efter tycke och smak. Givetvis kan det även smyga sig in fel i inställningarna och givetvis är det inte säker att de inställningar som upplevs som bra av alla användare.

Vad det gäller ditt problem så tror jag att det är Android inställningen MMS_CONFIG_SMS_TO_MMS_TEXT_LENGTH_THRESHOLD som är satt till 300. Att det skulle vara detsamma som att nätet inte stöder längre multipart SMS håller jag för osannolikt eftersom det vore en helt orimlig teknisk begränsning, utan värdet 300 på den inställningen har nog mer att göra med vad någon tyckt är lämpligt än vad nätet faktiskt klarar av.

Om du vill avgöra om det verkligen är en begränsning i nätet så kan du prova att stoppa ditt SIM i en äldre telefon, t.ex. en som kör Android Gingerbread och lämplig SMS app och se vad som händer när du försöker skicka SMS med mer än 300 tecken. Om du har en rootad telefon och lämpliga kunskaper så kan du även prova att ändra inställningarna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Förr, på den gamla goda tiden när skärmarna var 240 pixel monocroma, fanns begränsningar i näten, på 160 tecken för ett SMS och tusen tecken för MMS. Med mina gamla NOKIA telefoner (Nostalgi) så splittade de automatiskt upp SMS till flera, upp till tre stycken, när man skrev mer än 160/320 tecken. På senare tid, har jag inte ens tänkt på hur långt man kan skriva.
Vore kul om någon som vet vad som gäller idag, kunde skriva en rad om det?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!