Microsoft förutspår slutet för QWERTY-tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lär ju bli svårt för alla skelögda i så fall..

Nej.

Citat:

Fungerar det med glasögon, linser, för skelögda?
Ja, Tobii eye trackers fungerar med de flesta individer oavsett om de har glasögon, kontaktlinser eller är skelögda.

https://www.tobiidynavox.se/om-oss/om-tobii-dynavox/hur-eye-t...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Dom kan få ta ifrån mig mitt tangentbord, when they pry it from my cold, dead hands ...

Permalänk

microsoft förutspår att dom kommer ha någon trovärdighet i framtiden.

Permalänk
Medlem

ja du microsoft och deras ideer stämmer inte och kommer inte stämma på minst 50 år skulle jag tro, tills vi har något riktigt bra att ersätta det med men att sitta och babbla med datorn är en funktion som idag är fruktansvärt dålig och är inte en bra lösning för 99.9% av användarna och någon rörelse funktion hade varit trevligt men inte med dagens teknik nej.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Men ändå är det ett helvete att få Cortana att förstå vad "Call Mum" innebär...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen inte velat vara i en värld där allt styrs med bland annat rösten. Tänk er folk överallt som pratar eller mumlar all jäkla input. Tangentbord är överlägset för det:
1. Stör inte om du inte har blue cherry switches
2. Döljer någorlunda vad du kommunicerar

Sitta och gestikulera och prata går tyda bra mycket lättare om man är i närheten. Ögonrörelser är nog det näst bästa i så fall men kan tänka mig det blir jobbigt i längden att titta på varje bokstav fram och tillbaka. Absolut bäst vore styra med tankarna men då far vi in på ett annat farligt kapitel samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Jag hade personligen inte velat vara i en värld där allt styrs med bland annat rösten. Tänk er folk överallt som pratar eller mumlar all jäkla input. Tangentbord är överlägset för det:
1. Stör inte om du inte har blue cherry switches
2. Döljer någorlunda vad du kommunicerar

Sitta och gestikulera och prata går tyda bra mycket lättare om man är i närheten. Ögonrörelser är nog det näst bästa i så fall men kan tänka mig det blir jobbigt i längden att titta på varje bokstav fram och tillbaka. Absolut bäst vore styra med tankarna men då far vi in på ett annat farligt kapitel samtidigt.

Sitta och skriva med blicken tar nog väldigt lång tid.

https://m.youtube.com/watch?v=6n38nQQOt8U
Ca 5min in i klippet skrivs det med blicken. Riktar sig kanske i första hand till förlamade/handikappade och är några år gammalt men det ser inte alls smidigt ut för en fullt fungerande människa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Med andra ord förutspår han att datorer kommer göras än mindre användbara så att man inte kan använda dem till att författa, skriva kod eller öht arbeta effektivt på dem. Tja, varför inte. Det har ju redan hänt med "touch och appar". Översimplifierad, långsamarbetad, oanvändbar skit. För den som vill använda "enheten" till något professionellt, då.

Sen hör ju till saken att Microsoft har ett dåligt track record v.g. förutsägelser, så det är ju bra att det inte kommer att hända.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag förutspår slutet för Microsoft i framtiden, ungefär samtidigt som alla anställda på Microsoft får sitt tangentbord borttaget och ska jobba med "mer moderna tekniker"

Permalänk

2 Saker. Första: Swerty som har alla styrkor från engelska tangentbord + styrkan av Svenska tangentbord.
Andra: Jag vill ha knappar att trycka på. Att spela på touchscreen tangenter hade fan varit omöjligt!.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

det är ju rent ut sagt bullshit. Det kommer alldrig komma en situation där jag pratar in ett SMS eller skriver det med ögonen. spela ett spel kan göras med speciela tangentbord för spel, sure, men om jag ska skriva nått till någon fort kommer jag inte använda röst igenkänning, och prata? nej det är inte alltid effektivt nog.

det här är bullshit i samma nivå som "internet är bara en kort trend"

DOCK så kan jag se att tangentbordet får en effektivare layout (ala dvorak)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivius:

DOCK så kan jag se att tangentbordet får en effektivare layout (ala dvorak)

Vilket inte heller är speciellt rimligt med tanke på att qwerty är så sjukt innarbetat hos huvuddelen av användarna och det finns ingen direkt vits att lära om sig.

Så länge man inte kan skriva med tankekraft är nog tangentbordet det bästa.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

QWERTY layouten uppfanns inte i Sverige och inte är den anpassad till svenskan i någon större utsträckning från start heller, snarare en adoption från den engelska versionen.

När det gäller profetiorna från spåkulan på Microsoft så lär det inte ske tills vi föds utan fingrar, så länge det finns datorer så kommer det finnas tangentbord i någon form och med QWERTY som förebild även om dessa kanske inte används så mycket som nu.

Edit:
Eller tills övervägande delen av jordens befolkning skriver med annat skriftsystem än med latinska bokstäver och mjukvara därefter, då kanske QWERTY spelat ut sin roll men likväl kommer det finnas tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig sagt att det uppfanns i Sverige. Min kommentar var ett svar på en annan som använde sig av svenska språket som liknelse. Tvärt om är jag för att uppdatera tangentbordet om det finns något smidigare system. Men vi kommer även behöva anpassa det så det ingår ÅÄÖ

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Precis, det var det jag menade.

Det var det jag menade med "hur det nu exakt skulle gå till".

Det är lååååång väg att gå innan det finns något system som korrekt skulle kunna avläsa vad man vill åstadkomma med sin dator (med fokus enbart på datorn, och enbart på saker man vill åstadkomma som man normalt skulle göra med tangentbord + mus; allt övrigt skulle ignoreras). Kan inte påstå att jag VILL ha ett sådant system ens, för börjar det gå att läsa folks tankar på det viset så lär ju samhället kollapsa inom en kvart.

Tankar är dock betydligt mer komplicerade än de impulser som t.ex. får musklerna att jobba mot det mål man sätter för dem.

Skrivet av SweMerlin:

Det verkar inte krävas mycket för att bli "Chief Envisioning Officer" på Microsoft. Man behöver inte skapa något över huvud taget utan allt man behöver göra är att skyffla ur sig lite flummiga uttalanden om framtiden.

Inte så svårt. Här följer några exempel på min egen lämplighet att bli "Chief Envisioning Officer":

* Musen kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Skottkärran kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Ytterdörren kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Cykelklockan kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Induktionsplattan kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.

Shit, vad smart jag är som har kommit fram till allt detta! Alldeles själv!

.

"You're hired..!"

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Eftersom detta är Microsoft och vi vet hur de jobbar, så betyder detta att Microsoft kommer att sluta stöda tangentbord i Windows, och pressa hårdvarutillverkare att ta bort stöd för tangentbord i BIOS/portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu snackar vi nog rätt många år framåt i tiden innan man fasat ut tangentborden till fördel för någon annan teknik, gissar att tangentbord lär vara minst lika svårdödade som de gamla härliga PS/2 och VGA gränssnitten, om inte än mer svårdödat.
Mycket hänger nog på att tangentbord är rätt vettiga när man kör system med minimalistiskt footprint IOT manicker mm., då vill man nog slippa onödiga extra interfaces så som speech-input mm.
Hur som helst lär ju VR/AR-spelande hemmafolk höra till de som förr anammar trenden att köra tangentbordslöst.

Tror inte du inser hur långt in i framtiden... typ... när vi har flera kolonier på andra planeter "framåt" (i utveckling), eller kanske solen gått under (och troligen Människan är utdöd), så ja.. då är nog detta tangentbord fasat ut (dvs inget behov mer).

Nämn en enda dator eller liknande idag som inte har ett riktigt tangentbord eller virtuellt på touch skärm?

Telefonen.. nepp. Datorn i bilen... njae.. GPS behöver det. Bankomaten? (har också krypterad tangentbordsanslutning för teknikern)... TVn? Njae.. de har också det för SMART delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tankar är dock betydligt mer komplicerade än de impulser som t.ex. får musklerna att jobba mot det mål man sätter för dem.

Jepp, men för att adekvat ersätta ett tangentbord med tankestyrning så måste som allra minst kompletta ord tolkas, annars blir det för långsamt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Intressant, men det kommer dröja länge innan jag skippar tangentbord

QWERTY var designat för att skrivmaskinsmekaniken hakade upp sig om man skrev för fort..
Microsoft kanske kan kolla vad det var för något som fanns innan och göra nytt tangentbord av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Jag hade personligen inte velat vara i en värld där allt styrs med bland annat rösten. Tänk er folk överallt som pratar eller mumlar all jäkla input. Tangentbord är överlägset för det:
1. Stör inte om du inte har blue cherry switches
2. Döljer någorlunda vad du kommunicerar

Sitta och gestikulera och prata går tyda bra mycket lättare om man är i närheten. Ögonrörelser är nog det näst bästa i så fall men kan tänka mig det blir jobbigt i längden att titta på varje bokstav fram och tillbaka. Absolut bäst vore styra med tankarna men då far vi in på ett annat farligt kapitel samtidigt.

Möjligtvis att någon form av BCI skulle vara det bästa, Brain Computer Interface.
Men det lär väl dröja 20 år till kanske

Just nu känns fysiskt tangentbord överlägset, usch och blä för touch tangentbord

Permalänk
Medlem

Microsoft har nog inte tänkt på hur många som kommer att få ont i axlarna när tangentbordet "tas bort".

-Försök att ersätta tangentbordet och som är bättre, ergonomiskt sett.

-Tangentbordet är för den skull inte det bästa för axlarna, men det effektivaste, snabbaste att skriva. Jag tror inte ens att "röstomvandling till tecken" är snabbare, och hur ska det fungera med dialekter som skånska och gotländska?

Tangentbordet har utvecklats genom åren för att minska påfrestningen på axlarna. Jag tror tangentbordet kommer att finnas till 2050.

Permalänk
Skrivet av inquam:

Sitta och koda med rösten eller ögonen... jo... inte än på ett tag gissar jag.

Lär ju bli kul att få röststyrningen att begripa kod som detta:

Citat:

#define MyAppStart StartUp<Do:Task[%0]>(%1, %2(%4), %3[%5()], %6=!%7, %9=%8~3.14)

(Gammal mockup för att kalibrera ett projekt i Pawn jag höll på med för några år sedan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kommer att försvinna först, Microsoft eller tangentbordet? Vi vet nog svaret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

QWERTY var designat för att skrivmaskinsmekaniken hakade upp sig om man skrev för fort..
Microsoft kanske kan kolla vad det var för något som fanns innan och göra nytt tangentbord av det

Det där är en myt som inte stämmer. Som redan sagts i denna tråd så var inte syftet med qwerty att det skulle gå långsammare att skriva utan att minimera antalet tangenttryckningar som låg alldeles intill föregående tryckning, för att minska risken att hamrarna skulle fastna i varandra på den tidens skrivmaskiner. Innan qwerty fanns ingen standard alls utan olika tillverkare gjorde på olika sätt och de flesta körde helt enkelt enligt alfabetet. Dvorak och liknande kanske är någon procent snabbare än qwerty, inte alls säkert dock, men det krävs mer fördelar än så för att byta en standard som är så utbredd som qwerty.

Permalänk
Medlem

Vill ha kvar inmatning med knappar, men prediktering kan fortfarande förbättras med information om tillstånd. Nu vet tex programmeringseditorn om vilket språk jag skriver men inte tangentbordet.

Prediktering på ett onscreen tangentbord fungerar bättre om vanliga bokstäver separeras bättre.
Tex 'if' ligger nära andra kombinationer.
Ett mindre men bra separerat onscreen tangentbord med prediktering skulle kunna fungera bättre och snabbare än ett stort fysiskt.

Lite beskrivning i hur Minuum fungerar. (Jag föredrar enrads tangentbordet, samma resonemang fungerar för traditionellt flerradigt tangentbord också.)
http://minuum.com/model-your-users-algorithms-behind-the-minu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte du inser hur långt in i framtiden... typ... när vi har flera kolonier på andra planeter "framåt" (i utveckling), eller kanske solen gått under (och troligen Människan är utdöd), så ja.. då är nog detta tangentbord fasat ut (dvs inget behov mer).

Nämn en enda dator eller liknande idag som inte har ett riktigt tangentbord eller virtuellt på touch skärm?

Telefonen.. nepp. Datorn i bilen... njae.. GPS behöver det. Bankomaten? (har också krypterad tangentbordsanslutning för teknikern)... TVn? Njae.. de har också det för SMART delen.

Typ nästan alla Spelkonsoler?
Men de har ofta ett rätt begränsat användningsområde. Så nu är jag bara dryg

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Typ nästan alla Spelkonsoler?
Men de har ofta ett rätt begränsat användningsområde. Så nu är jag bara dryg

Hehe... okej. Det är en PC, och den saknar tangentbord, så gränsfall så kan jag väl tillåta den
(Även om den som du säger, är ganska begränsad)

Men hur drygt är det inte att ange ditt namn med en kontroller? (eller logga in på ditt XBox/PS konto?)

Skrivet av Alpha77:

Möjligtvis att någon form av BCI skulle vara det bästa, Brain Computer Interface.
Men det lär väl dröja 20 år till kanske

Hemska tanke... "Windows 10 kommer nu automatiskt att uppdatera din hjärnas språkdatabas..." O där kraschade det, och du kan nu inte längre prata.

Permalänk

Jo, säkert... Tre personer som sitter vid samma bord och skriver varsin uppsats på ett café med hjälp av talstyrning. Lycka till med att inte störa varandra.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det kan komma något nyare interface som funkar bra för en hand, typ nå't i stil med det man ser i filmen "Ender's Game":
https://youtu.be/IWOk9gV_e5Q?t=29m8s

Permalänk
Medlem

Japan använder vanliga qwerty tangentbord för att skriva på ett par av deras alfabet.
kana (liknande det romanska bokstäverna) och Kanji (kinesiska tecken).

https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_input_methods
Viktigt är att mjukvaran lär sig användarens vanligaste ord, precis som våra mobiler gör.

På något sätt skulle det kunna ta den tekniken för att göra det lättare även för oss som skriver med romanska alfabetet att skriva meningar och stycken.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.