(Gratis?)lösning för gemensamt fotoalbum

Permalänk
Medlem

(Gratis?)lösning för gemensamt fotoalbum

Hej,

I egenskap av IT-ansvarig för släkten har jag funderat på att sätta upp någon slags gemensam molnlagring för foton, och tänkte med denna tråd försöka gräva lite djupare.

För det första är jag inte riktigt beredd att betala för mig. Men då jag tänker mig totalt utrymme i still med 50-100 GB så kan jag tänka mig att det blir svårt? Däremot är jag beredd att sätta upp en egen OwnCloud/NextCloud-server, men jag har dålig koll på vad för möjligheter man har där.

Lösningen får väldigt gärna vara lättanvänd. Helst så ska folket kunna ladda upp sina bilder själva, och då får ni föreställa er personer som har svårt för att använda tangentbordskommandon och bifoga filer i epost. I värsta fall får väl jag hjälpa till med det.

Vore även trevligt om lösningen har ett fint webgränssnitt för att bläddra bland bilderna. Skulle eventuellt kunna snickra ihop något själv om lösningen tillåter detta.

Vad har jag för alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kika på Google Photos. Det går att skapa delade album. Antalet bilder man kan ha är obegränsat om man tillåter Google att komprimera bilderna, begränsat utrymme i fullstorlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill hitta något gratis så blir det oftast komprimerade bilder eller väldigt lite utrymme.

Vill du ha något enkelt och billigt är det nog Dropbox som passar bäst.

Dropbox är enkelt då det blir som en mapp när det är installerat, Allt som läggs i mappen laddas sen upp till dropboxen, Så det blir väldigt enkelt även för de icke erfarna i familjen.

Men så var det dedär med priset, 80 kronor i månaden för 1TB

Edit:

Googlade lite och hittade denna sida som erbjuder 50GB gratis, Används på egen risk!

https://mega.nz/#info

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Tänk på att med flera molntjänster, specifikt google, avsäger du dig äganderätten till bilder när du laddar upp i molnet.

Läs igenom avtalet noga innan du bestämmer dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blofeld:

Tänk på att med flera molntjänster, specifikt google, avsäger du dig äganderätten till bilder när du laddar upp i molnet.

Läs igenom avtalet noga innan du bestämmer dig.

Nej, det gör man inte. Kan du länka något fall där Google använt någon användares bild utan att fråga eller något avtal (som dessutom gäller i Sverige) som styrker vad du säger är jag mäkta imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej, det gör man inte. Kan du länka något fall där Google använt någon användares bild utan att fråga eller något avtal (som dessutom gäller i Sverige) som styrker vad du säger är jag mäkta imponerad.

Det står faktiskt i Googles användaravtal att de har rätt till innehållet för marknadsföring.
Däremot avsäger man sig inte äganderätten, man ger bara Google tillåtelse att använda innehållet.

I vissa av våra Tjänster kan du överföra, skicka in, lagra och skicka eller ta emot innehåll. Du behåller den immateriella äganderätten som du har till det innehållet. Det som tillhör dig fortsätter alltså att tillhöra dig.

När du överför, skickar in, lagrar och skickar eller tar emot innehåll till eller via våra Tjänster ger du Google (och våra samarbetspartners) en global licens att använda, värdlagra, spara, återge, ändra, skapa härledda verk (exempelvis översättningar, anpassningar eller modifieringar som vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra Tjänster), kommunicera, publicera, framföra offentligt och distribuera innehållet. Rättigheterna som du beviljar i licensen gäller endast i syfte att driva, marknadsföra och förbättra våra Tjänster, samt utveckla nya Tjänster. Denna licens fortsätter att gälla även om du upphör att använda våra Tjänster (exempelvis företagsuppgifter som du har lagt till i Google Maps). I vissa Tjänster är det möjligt att komma åt och ta bort innehåll som har skickats till Tjänsten. I en del av våra Tjänster finns det också villkor eller inställningar som begränsar vår användning av innehåll som skickas till Tjänsterna. Se till att du innehar alla nödvändiga rättigheter för att bevilja oss denna licens för innehåll som du skickar till våra Tjänster.

Dold text
Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

OneDrive! Har nyligen avslutat min Dropbox och bytt till Microsofts version. 100GB gratis!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

OneDrive! Har nyligen avslutat min Dropbox och bytt till Microsofts version. 100GB gratis!

Tyvärr var det bara ett tidsbegränsat erbjudande, och tror bara du har de 100GB i ett år, sen får man betala.

Standard på OneDrive är 5 gb gratis,

Därefter tar det 16 kr månad per 50 gb

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ipzen:

Det står faktiskt i Googles användaravtal att de har rätt till innehållet för marknadsföring.
Däremot avsäger man sig inte äganderätten, man ger bara Google tillåtelse att använda innehållet.

I vissa av våra Tjänster kan du överföra, skicka in, lagra och skicka eller ta emot innehåll. Du behåller den immateriella äganderätten som du har till det innehållet. Det som tillhör dig fortsätter alltså att tillhöra dig.

När du överför, skickar in, lagrar och skickar eller tar emot innehåll till eller via våra Tjänster ger du Google (och våra samarbetspartners) en global licens att använda, värdlagra, spara, återge, ändra, skapa härledda verk (exempelvis översättningar, anpassningar eller modifieringar som vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra Tjänster), kommunicera, publicera, framföra offentligt och distribuera innehållet. Rättigheterna som du beviljar i licensen gäller endast i syfte att driva, marknadsföra och förbättra våra Tjänster, samt utveckla nya Tjänster. Denna licens fortsätter att gälla även om du upphör att använda våra Tjänster (exempelvis företagsuppgifter som du har lagt till i Google Maps). I vissa Tjänster är det möjligt att komma åt och ta bort innehåll som har skickats till Tjänsten. I en del av våra Tjänster finns det också villkor eller inställningar som begränsar vår användning av innehåll som skickas till Tjänsterna. Se till att du innehar alla nödvändiga rättigheter för att bevilja oss denna licens för innehåll som du skickar till våra Tjänster.

Dold text

Nja. Inte helt rätt. Det står ingenstans att de har rätt att marknadsföra ditt content och då du fortfarande äger de har de ingen rätt att göra det.

Fortsätter du vidare i texten ser du att du kan läsa vidare i villkoren för just google photos, där du kan läsa om vad de delar för just den tjänsten, vilket ser ut ungefär såhär:

Information we share

We do not share personal information with companies, organizations and individuals outside of Google unless one of the following circumstances applies:

With your consent

We will share personal information with companies, organizations or individuals outside of Google when we have your consent to do so. We require opt-in consent for the sharing of any sensitive personal information.

With domain administrators

If your Google Account is managed for you by a domain administrator (for example, for Google Apps users) then your domain administrator and resellers who provide user support to your organization will have access to your Google Account information (including your email and other data). Your domain administrator may be able to:

view statistics regarding your account, like statistics regarding applications you install.
change your account password.
suspend or terminate your account access.
access or retain information stored as part of your account.
receive your account information in order to satisfy applicable law, regulation, legal process or enforceable governmental request.
restrict your ability to delete or edit information or privacy settings.
Please refer to your domain administrator’s privacy policy for more information.

For external processing

We provide personal information to our affiliates or other trusted businesses or persons to process it for us, based on our instructions and in compliance with our Privacy Policy and any other appropriate confidentiality and security measures.

For legal reasons

We will share personal information with companies, organizations or individuals outside of Google if we have a good-faith belief that access, use, preservation or disclosure of the information is reasonably necessary to:

meet any applicable law, regulation, legal process or enforceable governmental request.
enforce applicable Terms of Service, including investigation of potential violations.
detect, prevent, or otherwise address fraud, security or technical issues.
protect against harm to the rights, property or safety of Google, our users or the public as required or permitted by law.
We may share non-personally identifiable information publicly and with our partners – like publishers, advertisers or connected sites. For example, we may share information publicly to show trends about the general use of our services.

If Google is involved in a merger, acquisition or asset sale, we will continue to ensure the confidentiality of any personal information and give affected users notice before personal information is transferred or becomes subject to a different privacy policy.

Dold text
Permalänk

@Ipzen: Jag aktiverade min nyligen och fick 2år. Samsung bonus 100GB står det. Använde Jobbtelefonen för att få bonusen. Annars stämmer det att det är 5Gb som ingår. Har 105Gb t.o.m. 2018-09-09

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Det står faktiskt i Googles användaravtal att de har rätt till innehållet för marknadsföring.
Däremot avsäger man sig inte äganderätten, man ger bara Google tillåtelse att använda innehållet.

I vissa av våra Tjänster kan du överföra, skicka in, lagra och skicka eller ta emot innehåll. Du behåller den immateriella äganderätten som du har till det innehållet. Det som tillhör dig fortsätter alltså att tillhöra dig.

När du överför, skickar in, lagrar och skickar eller tar emot innehåll till eller via våra Tjänster ger du Google (och våra samarbetspartners) en global licens att använda, värdlagra, spara, återge, ändra, skapa härledda verk (exempelvis översättningar, anpassningar eller modifieringar som vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra Tjänster), kommunicera, publicera, framföra offentligt och distribuera innehållet. Rättigheterna som du beviljar i licensen gäller endast i syfte att driva, marknadsföra och förbättra våra Tjänster, samt utveckla nya Tjänster. Denna licens fortsätter att gälla även om du upphör att använda våra Tjänster (exempelvis företagsuppgifter som du har lagt till i Google Maps). I vissa Tjänster är det möjligt att komma åt och ta bort innehåll som har skickats till Tjänsten. I en del av våra Tjänster finns det också villkor eller inställningar som begränsar vår användning av innehåll som skickas till Tjänsterna. Se till att du innehar alla nödvändiga rättigheter för att bevilja oss denna licens för innehåll som du skickar till våra Tjänster.

Dold text

Rätt, lite slarvigt uttryckt av mig.

Permalänk
Medlem

"When you upload, submit, store, send or receive content to or through our Services, you give Google (and those we work with) a worldwide license to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works (such as those resulting from translations, adaptations or other changes we make so that your content works better with our Services), communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content. The rights you grant in this license are for the limited purpose of operating, promoting, and improving our Services, and to develop new ones. This license continues even if you stop using our Services (for example, for a business listing you have added to Google Maps)."

Ganska uppenbart att de ger sig själva rätt att använda dina bilder. Men som sagt, inget unikt för Google.

https://www.google.com/intl/en/policies/terms/

Permalänk

Time4vps.eu
Dedicated CPU: 1 x 1.90 GHz
RAM: 1024 MB
Storage: 1024 GB
Bandwidth: 8 TB
47euro för två år..
Finns färdig owncloud som man kan installera med ett musklick

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

En egen Nextcloud lösning kanske? De har färdiga appar till både iOS och Android om jag inte minns fel.

Det finns också en färdig version typ plug and play som heter NextCloud Box som du kan ha hemma som "server":

https://nextcloud.com/box/

Väldigt billig känns det som.

EDIT: Man måste tydligen ha en Raspberri Pi också, har helt missat det, sorry)

Permalänk
Medlem

Tror jag får testa Nextcloud först iaf, och se hur det fungerar. Någon som har använt det i liknande syfte? Har en RPi för diverse hobbyserververksamhet som jag hade tänkt köra på. Sedan bara fixa något halvstort och halvsnabbt USB-minne. En stor hårddisk blir för bökigt.

Annars verkar Google Photo inte så dumt. Jag är inte överdrivet paranoid, men kan man undvika att sälja ut sig utan att tumma alltför mycket på kvalitén så!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080