Köpt en ny dator, är det här moderkortet kört?

Permalänk
Medlem

Köpt en ny dator, är det här moderkortet kört?

Platsen där processorn ska sitta ser ut att ha fått sig en smäll, är det bara att försöka reklamera eller lär det funka ändå?

Permalänk
Medlem

99,9% sannolikhet så är det kört. En eller ett par pinnar kan man böja rätt om man vet vad man gör men det där ser helt galet ut och blir nog svårlöst.

Reklamation är nog att glömma också dessvärre. Butikerna är stenhårda på att inte tillåta reklamation för böjda pins nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Fan, det var mindre bra. Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig så hade jag nog tagit in den till någon firma, tex Inet, jag vet att dom kan fixa enstaka pinnar och se om dom vet om det går att fixa en så stor skada. Det är ju bättre än att ge upp kortet iaf. Men risken är ju att det blir ett pilligt jobb som tar en stund för dom.

Permalänk
Medlem

Tar nån timme att reda ut dedär, men i regel så är det kört i de flesta fallen.
Behövs mycket ljus och gärna också förstoringsglas. Pytteliten mejsel(vi snackar typ 1mm) att böja med eller liknande.

Ifall du köpt den som konsument av en firma så har de ej följt riktlinjerna för installation:
Ett skydd ska alltid finnas på sockeln när den är utan processor. Skyddet går att återanvända.
Detta står t.o.m på skyddet!

Har du köpt av en annan konsument så vet ja tyvärr ej om svensk lagstiftning som finne

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

Köpt den som konsument, råkade trycka dit tummen när jag skulle öppna spärren så det är mitt fel. Tänkte dra en fuling om möjligt, men får väl stå mitt kast.

Permalänk
Medlem

Har du någon elektronikverkstad i närheten så finns där troligen mikroskop och små verktyg som kan göra det möjligt att rädda - Jag skulle t.ex. nog kunna fixa det på jobbet. Var bor du?

Permalänk
Medlem

Umeå, kan kolla runt lite. Men skulle vilja ha datorn up-and-running ASAP, har lite arbete som måste göras på den innan helgen. Men är det någon som kan fixa det för mindre än vad en ny kostar, 1200 kr, så är jag all ears.