Hur kan jag förbättra min stereo - rörförstärkare?

Permalänk

Hur kan jag förbättra min stereo - rörförstärkare?

Jag har en stereouppsättning här hemma som jag köpte ihop utifrån en ganska skral budget och som "verkade bra", men utan att jag liksom anpassat den särskilt mycket efter mitt tycke och smak. Nu sitter jag här och är väl inte helt missnöjd, men inte särskilt nöjd heller. Så jag tänkte: varför inte låta nån som faktiskt kan något säga sitt?

Uppsättningen är som följer:
- Två dali Ikon II mk 2
- en nad c326bee förstärkare
- högtalarkablar för cirka 2-300 kr av märket Supra
- Samt två technics 1200:r.

Mitt problem är detta: Jag skulle vilja ha ett mycket "varmare" ljud. Min referenspunkt när jag säger så är min kompis rörförstärkare som ger ifrån sig ett väldigt varm och mysigt ljud med mycket soul i (svårt att sätta fingret på vad jag menar, men det är väl som porr - man känner igen det när man ser det).

Detta skulle jag vilja skapa hemma. Min tanke har varit att köpa en begagnad rörförstärkare för nånstans mellan 3-6 000. Men frågan är om det är detta som är det bästa köpet? Vilken rörförstärkare ska man sikta in sig på? Ska jag istället lägga pengarna på ett par nya högtalare eller något annat för att gå mer åt det varma/fylliga hållet?

Vad skulle ni ha gjort med en sådan budget (eller ev. - om jag nu säljer någon av de andra prylarna - några tusen plus?)

Sjuukt tacksam för svar till en total noob i sammanhanget. Om det hjälper så lyssnar jag mycket på soul och elektronisk musik, en del hiphop samt mindre jazz och annan själfull musik. Ungefär lika mycket från vinylerna som cd och spotify.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har din kompis för högtalare och vad har han för rum? Skulle du kunna låna hem hans högtalare kanske och prova hos dig?

Förstärkaren bidrar med väldigt lite av ljudkaraktären (även rörförstärkare) jämfört med rumsakustiken och högtalarna.

Permalänk
Medlem

Köp nya högtalare. Dalis kännetecken är ett relativt korrekt och därmed inte speciellt varmt ljud.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är akustiken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En förstärkare som har för lite kraft för högtalarna kan låta tunt, det beror ju också på vad det är för högtalare eftersom det finns mer eller mindre trögdrivna sådana. Rörförstärkare kan ha väldigt bra mellanregister där röster låter bra medan de ofta är sämre i högsta diskant och lägsta bas jämfört med transistorförstärkare. Men bra rörförstärkare är rätt dyra, så jag vet inte om det är rätt väg för dig att gå. Inte alla rörförstärkare låter "röriga" heller, en del äv neutrala, likaså finns det en del transistorförstärkare som låter varmare. Det är inte lätt att veta ifall det kommer ge det ljud du vill ha genom att byta förstärkare, men du ska nog inte bara köpa en i blindo utan att testa.

Det är mitt intryck också att Dali är rätt neutrala eller mot den ljusa sidan, men jag har inte hört den modell du har, så jag vet inte. Har du testat att placera dem annorlunda, t ex sätta dem nära bakväggen för att ge extra stöd åt bas och nedre mellanregister? Testa att ta dina högtalare till din kompis och se hur de låter där.

En annan sak är hur rumsakustiken är. De flesta moderna rum är rätt kala med få saker, inga mattor etc och det ger mycket eko vilket kan ge ett vasst hårt ljud som man inte orkar lyssna så länge på och som upplevs högre än vad det är. I ett mer dämpat rum kan man lyssna på faktiskt högre volym utan att det skaver och ett varmare ljud kommer framträda bättre. Det är enkelt att testa med mer dämpning med madrasser, täcken eller liknande på golv och reflexpunkter i rummet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

tort TACK för alla svar!

Ja, alltså min kompis bor i Malmö och jag i Stockholm så annars skulle jag ju låna hans förstärkare, som är en gammal 70-tals variant (kan vara B&O?)

Rummet ser ut som följer där högtalarna är de två H:na, som står riktade ut från väggen mot den andra långsidan. Har ingen matta, men rätt mycket prylar i form av böcker vinyler soffa osv.) Inte alldeles kalt med andra ord..

I---------- -I
IH I
I I
IH I
I I
I I
I I
------------

Det känns som att det är lite olika bud på om högtalarna eller förstärkaren gör störst skillnad. Men man kan ju alltid testa sig fram genom att låna hem grejer.

OM nya högtalare - vilka ska man satsa på? När jag valde Dali så kollade jag även på ett par mindre i samma prisklass som jag tror hette B&W 685. Är detta något? Behöver jag gå upp i pris?
OM rörförstärkare - vilken ska man ha som går att köpa hyfsat billigt begagnat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mannebrother:

Det känns som att det är lite olika bud på om högtalarna eller förstärkaren gör störst skillnad. Men man kan ju alltid testa sig fram genom att låna hem grejer.

OM nya högtalare - vilka ska man satsa på? När jag valde Dali så kollade jag även på ett par mindre i samma prisklass som jag tror hette B&W 685. Är detta något? Behöver jag gå upp i pris?
OM rörförstärkare - vilken ska man ha som går att köpa hyfsat billigt begagnat?

Akustiken är viktigast för totalresultatet.
Eftersom du inte har råd att köpa en bra rörförstärkare typ en större A R så handlar dt om kombinationen av förstärkare och högtalare, de billiga rörförstärkarna har låg effekt och hög utgångsimpedans så de fungerar inte särskilt bra med merparten av de högtalare som finns på marknaden, det behövs nått med hög verkningsgrad och stabil och inte så låg impedanskurva om det ska bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Satsa på akustiska åtgärder. Inte nog med att de får ett billigt system att låta som ett dyrt: Det är något du har kvar långt efter att du uppgraderat ditt system för 37:e gången.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannebrother:

Rummet ser ut som följer där högtalarna är de två H:na

"Bilden" verkar inte funka. Formatteringen paj?

Skrivet av mannebrother:

Det känns som att det är lite olika bud på om högtalarna eller förstärkaren gör störst skillnad.

Mjä, tror nog de flesta är överens om att högtalarna har större påverkan än förstärkaren!
Och akustiken kan göra större skillnad än högtalarna.

Skrivet av mannebrother:

OM nya högtalare - vilka ska man satsa på? När jag valde Dali så kollade jag även på ett par mindre i samma prisklass som jag tror hette B&W 685. Är detta något?

B&W brukar generellt räknas som varmare högtalare än Dali, så du kan vara på rätt spår, men vågar inte ge några specifika råd - har inte hört dem tillräckligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag först och främst provlyssna med högtalarna på olika ställen och med olika lyssningsplats. Det optimala brukar vara att ha högtalare på kortväggen och lyssnarplats/sweetspot en bit in i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dalis Ikon-serie är ju superljusa, inte mycket värme där inte. Du skulle nog gillat t.ex B&W 685 bättre. Lättast är ju dock att låna hem ett par från närmsta Hi-Fi klubben

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

@mannebrother: om du tar ett foto av ditt lyssningsrum så kan du nog få du bättre hjälp med din akustik.