Tips på beg slutsteg/integrerad

Permalänk
Medlem

Tips på beg slutsteg/integrerad

För ett år sedan gjorde jag om lite i min ljudanläggning på övervåningen.
Ja sålde 2st Velodyne SPL-1200Ultra och ersatte med 1st SVS PB13-Ultra
Jag bytte ut min enormt gamla hk avr5000 som ja hade för film processor och surround steg och ett Vincent SP331 till frontarna mot en Yamaha RX-a3050.
Köpte in lite nya surround högtalare samt tak högtalare och kör idag en 5.1.2 setup som i filmläge verkligen levererar.
Frontarna är ett par Focal 836v.
Bytet gjorde ja för att ja ville ha en enhet som tog hand om allt och förenklade TV, dator, film m.m tittandet samt jag vill uppdatera mig med de nyare ljudformaten atmos/dts-x.
Det har fungerat mycket bra och jag är nöjd förutom på EN punkt. Köpte den största Yamahan för jag tänkte att den faktiskt kanske skulle klara av mina frontar. Det visade sig dock ganska snabbt att så INTE blev fallet.
När volymen åker upp märker ganska snabbt att det börjar låta ansträngt och jag tröttnar ganska omgående.
Har därför på senare tid inte lyssnat så mycket på musik utan det har mest blivit film.

Nu har dock uppgraderingsjävulen börjat smyga på mig igen och ja känner att jag måste en gång för alla ta tag i detta och lösa det.

Jag söker därför tips på ett begagnat slutsteg eller integrerad förstärkare och hoppas på lite hjälp. Detta då det finns väldigt mycket att titta på och jag kan helt enkelt inte ha kolla på allt själv eller hur de låter.
Självklart får jag åka och provlyssna om det kommer fram bra förslag men det hjälper mig kanske lite vid gallringen.
Jag har dock lite krav som måste uppfyllas för att det skall kunna fungera.
Krav på integrerade är att de skall klara av HT läge så den kan köras med min Yamaha.
Slutsteg skall ha en remote 12v trigger för av/på via Yamaha.
Prisbilden är MAX 10 000kr men får gärna kosta mindre.

Har ägt flertalet olika slutsteg och integrerade genom åren men min Vincent SP-331 är nog den som gillat allra mest . Ett väldigt fylligt och mjukt ljud upplever jag.
Fick jag idag välja fritt skulle jag troligen välja Vincent SP 993 men som tyvärr saknar remoten.
Annan jätte favorit är 2st Advance Acoustic MAA-705. De är också mjuka i trevliga i ljudet. Sedan behöver jag väl inte säga att de ser underbara ut. De är dock inte jätte lätta att hitta och verkar som om kvaliteten är så där då alla jag faktiskt har hittat varit trasiga på ett eller annat vis.
Denon POA 6600a är också några jag gillat.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Jag hittade precis följande: https://www.blocket.se/varmland/Nad_208_thx_69364227.htm

Edit:
För framtida läsningar så innehåller annonsen : NAD 208THX för 7500:- i Kristinehamn.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Triton242: Jag hittade precis följande: https://www.blocket.se/varmland/Nad_208_thx_69364227.htm

Edit:
För framtida läsningar så innehåller annonsen : NAD 208THX för 7500:- i Kristinehamn.

Jo jag har funderat flera gånger på de där stegen. Problemet är bara att de är så fruktansvärt fula att de inte går att ha framme i ett vardagsrum.

Permalänk
Medlem

I de lägre prisklasserna är väl Hegel H80 en av få integrerade som har HT-bypass. Den ser dessutom rätt bra ut och har 2x75W.

Permalänk
Fyndjägare

Denna Hegel H200 borde du kunna klippa under 10000kr
https://www.blocket.se/varmland/Forstarkare_Hegel_h200__dac_H...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt ett par Advance Acoustic MAA-705 som jag knep. Inte hunnit testa dem ännu dock.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Grattis!
Ja, jag fick lite härliga Akai VU-mätarvibbar utav dem, och de verkar inte vara så vansinnigt dyra heller:
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/begagnat/al...
2490:-
Återkom gärna med intryck OCH bilder i den där härliga tråden där vi postar bilder.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är det bara ett steg därav priset. Hade gärna annars köpt av dem .

Skickades från m.sweclockers.com

Skall dock t mig en tur och lyssna o gräva lite om Hegel. Vet inte om det går lite mode i dem men ja har läst mycket gått om de på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För ett år sedan gjorde jag om lite i min ljudanläggning på övervåningen.
Ja sålde 2st Velodyne SPL-1200Ultra och ersatte med 1st SVS PB13-Ultra

Måste fråga, hur är jämförelsen mellan dessa subbar från 2 velodyne till 1 svs 13?
Sitter själv och kollar på en pb13 alt pb16 men har aldrig hört eller upplevt dessa.
Berätta gärna lite av dina upplevelser.
Mvh

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Måste fråga, hur är jämförelsen mellan dessa subbar från 2 velodyne till 1 svs 13?
Sitter själv och kollar på en pb13 alt pb16 men har aldrig hört eller upplevt dessa.
Berätta gärna lite av dina upplevelser.
Mvh

Oj nästan så jag glömt bort de gamla Velo subbarna.
Jag skulle nog säga att jämföra dessa 2 subbar med varandra inte riktigt är helt rättvist.
Rent prestandamässigt när det gäller att trycka ut djup och kraftig bas är min PB 13-ultra långt mycket mer sub än vad båda Velo subbarna tillsammans är.
Den spelar med så pass mycket mer kraft när man så önskar och för att inte tala om djup att jag faktiskt ibland undrar hur pass mycket sub egentligen Velodynerna var.
Film är något helt annat nu än förut, när tex marken rör sig i San Andreas så rör sig banne mig den hemma hos mig med om man vrider på en aning. Musik låtar många gånger ganska annorlunda nu mot förut och för det mesta åt det positivare hållet.
Utan att tveka är SVSen är en mycket bättre SUB än båda mina velo subbar tillsammans är.
Dock är det som sagt inte en helt rättvis jämförelse att jämföra dessa pjäser emot varandra.

SVSen en portad konstruktion som tillåter högre volym, sedan är det en ENORM storleksskillnaden mellan dessa två produkter.
Velodyne är ungefär så liten en 12" sub kan bli. Till det är det med extremt snygg finish och fru vänligt utseende. Den är mycket lättare att få plats med utan att förstöra utseendet på ett vardagsrum och få det att se ut som en 15åring bebor det.

Den är också extremt lätt att ställa in. Den inbyggda mät mikrofonen kopplar man bara in och placerar där du brukar sitta och trycker på en knapp på fjärren och så är du igång.
När den är klar är det bara att börja jazza. Den medföljande fjärrkontrollen har kvalitetskänsla från det billigaste man hittar på Ebay men den är banne mig mysig. Man kan enkelt höja o sänka volymen ändra på fasförskjutning, samt 3 eller 4 EQ lägen att byta mellan. De senare tyckte jag var ganska menlösa för de gav sällan något direkt.
Du flyttar även runt Velodynen själv utan några som helst problem till skillnad från SVSen som ligger på 75 extremt otympliga kilon.
SVSen är trots att den numera har DSP lägen jobbig att ställa in. Bara att hitta plats att ställa den på var för mig svårt. Jag kommer tex aldrig så länge jag inte staplar dem på höjden att kunna få plats med fler.
Sedan måste man nästan vara två stycken vid inställningen.
Du som lyssnar och en som vrider på ratten där bakom. Själva sättet menyerna fungerar på är för övrigt bland de mest icke användarvänligt upplagda jag träffat på när det kommer till hemelektronik.

Summan av kardemumman är att SVSen den klart bättre subben men Velodynen passar in många fler vardagsrum och icke ljudnördar/pillarkillars liv. De nyare SVSerna har ju också telefonapp så det borde göra inställningarna lättare.

Vill dock tipsa om att verkligen försöka bilda dig en uppfattning om hur stor SVS 13" och 16" pjäserna är. Jag vet själv att just storleken var något jag underskattade även om jag läst måtten på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Oj nästan så jag glömt bort de gamla Velo subbarna.
Jag skulle nog säga att jämföra dessa 2 subbar med varandra inte riktigt är helt rättvist.
Rent prestandamässigt när det gäller att trycka ut djup och kraftig bas är min PB 13-ultra långt mycket mer sub än vad båda Velo subbarna tillsammans är.

Summan av kardemumman är att SVSen den klart bättre subben men Velodynen passar in många fler vardagsrum och icke ljudnördar/pillarkillars liv. De nyare SVSerna har ju också telefonapp så det borde göra inställningarna lättare.

Vill dock tipsa om att verkligen försöka bilda dig en uppfattning om hur stor SVS 13" och 16" pjäserna är. Jag vet själv att just storleken var något jag underskattade även om jag läst måtten på nätet.

Får börja med att tacka för ett utförligt svar och ursäkta ett sent svar från mig:)
Alltid kul att läsa om vad folk tycker om dessa subbar, eftersom de verkar överträffa allas förväntningar hela tiden och bara det gillar jag som den prylnörd man är.
Att hitta någon begagnad verkar ju nästan helt omöjligt, antar folk är nöjda eller så orkar man inte släpa ut den helt enkelt:)
Men vad man kunnat läsa sig till är detta subbarnas sub till ett hyfsat humant pris.
Tack än en gång!

Mvh Jim

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW