Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Temperatur i7 4790k på tok för hög?

Hej, jag hade ett litet bekymmer som jag har haft nu ett tag ang. temperaturen som min processor (i7 4790k) har under gaming sessioner.

Idle 45-56C
Gaming 90-98C

Jag kör med cooler'n som kom med processorn.

Finns det något jag kanske missat etc.? Om det är något fel på själva processorn, går det att lämna tillbaka på garantin? Köpte den för snart ett år sen från webhallen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Dom jävlarna är varma. Fick runt 70 grader på min med en H100i GTX, kör nu med en custom loop och får 50 grader max i load.

Byt kylare, ta ett riktigt torn som NH-D15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Vad är det för spel du har använt när du mätt temperaturerna? Aldrig använt stock kylaren men 90-98 grader låter väldigt högt, Hade det varit under stress test så kanske det hade varit normalt men inte vid vanligt spelande.

Hur ser det ut med luftflöde i chassit? Testa att montera om kylaren med ny kylpasta och se om det blir bättre

Stationära:- Corsair 750D - MSI Z87 G45 - 4770K @4,5Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair XMS 3 4x4GB - XFX Pro series 850w - MSI R9 290 Twin Frozr -2x Samsung 850 EVO 250GB Raid0 -
Bärbar: Asus G75VX
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Corsair Vengeance 2000 Mus: Logitech G600 Tangentbord: Func KB-460

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Dr.Pez:

Vad är det för spel du har använt när du mätt temperaturerna? Aldrig använt stock kylaren men 90-98 grader låter väldigt högt, Hade det varit under stress test så kanske det hade varit normalt men inte vid vanligt spelande.

Hur ser det ut med luftflöde i chassit? Testa att montera om kylaren med ny kylpasta och se om det blir bättre

Jag provade Battlefront när jag testade temperaturerna. Chassits luftflöde ska va najs o fungera bra (har haft en AMD processor innan denna och den ska ha haft bra temperaturer).

Jag ska dock prova idag att montera om kylaren med ny kylpasta. Ska kila in till Kjell&Co på vägen hem så återkommer jag hur det blev.

Men om det inte hjälper så bör jag väll skicka tillbaka processorn till webhallen right? Känns inte helt normalt detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Thigoron: Stockkylaren som medföljer är inte direkt superbra.
Har du haft dessa temps hela tiden?
Kolla så att alla pushpins till kylaren sitter fast som det ska.
Jag hade satsat på en annan kylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

90-98 känns extremt högt, även med stock kylaren. (vet iof inte normala temps för stock kylare)

Dock drivs ju Battlefront av Frostbite motorn och den har, har jag märkt, egenskaper av att göra processorn extra varm. Min 4770k blir varmare när jag spelar DA:Inquisition än något annat spel, men inte 90 grader varm.

Gör som du själv skriver, montera om kylaren med ny pasta, prata med Webhallen om det inte ger effekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2006

Kan ju vara värt att lägga några hundringar på en ny kylare, om inte annat för ljudnivåns skull.

R4 | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | Msi GTX770 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ultimate | Eizo Foris F2331 |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2006

Har du överklockat den något?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

Nåt är tok, kolla så dessa plasthasparna är ordentligt i tryckta i hålen.

||4690K@4,7GHZ||GTX970@1,5/2GHZ||H81iPlus||CM V700||8GB RAM||Nano-S||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3004

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Fick hjälp av en programerare (då jag inte är super teknisk av mig) att byta ut gammla pastan. Dock så blev den nu ännu varmare än innan. Vi ska göra ett ytterligare försök men vi kan ju påstå att vi är förbryllade över att det skulle vara varmare. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av nmo:

Har du överklockat den något?

Nej. Lite för spooky för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Alright. Sista försöket löste det inte. Ska kontakta webhallen imorgon o försöka lösa det med dem iatället. Garantin bör firtfarande gälla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Om det blir värre med ny kylpasta känns det spontant som att ni inte monterat kylaren ordentligt. De där jäklarna är rätt besvärliga att montera om man inte vet hur man skall göra. Du skall kunna greppa den ordentligt utan att någonting rör sig.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2666Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.3Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ SS Rival 300
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Dreijer:

Om det blir värre med ny kylpasta känns det spontant som att ni inte monterat kylaren ordentligt. De där jäklarna är rätt besvärliga att montera om man inte vet hur man skall göra. Du skall kunna greppa den ordentligt utan att någonting rör sig.

De blev inte mycket värre men vi kollade fläkten nu och jag kan garantera att fläkten sitter ordentligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Gjordes kylare och cpu rent innan ni lade på ny kylpasta.
Man bör har ett riskorns storlek gällande kylpasta vid montering.
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Här instruktion på hur man ominstallerar en stockkylare från Intel.
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Thigoron:

Hej, jag hade ett litet bekymmer som jag har haft nu ett tag ang. temperaturen som min processor (i7 4790k) har under gaming sessioner.

Idle 45-56C
Gaming 90-98C

Jag kör med cooler'n som kom med processorn.

Finns det något jag kanske missat etc.? Om det är något fel på själva processorn, går det att lämna tillbaka på garantin? Köpte den för snart ett år sen från webhallen.

Den blir så pass varm med orginal kylaren, stäng av Hyper-threding och det sjunker, men skulle rekomendera starkt att byta till en bättre kylare. fick göra det jag också när jag köpte min.

||||| Intel core i7 4970k|| 8gb Corsair || GTX 970 ||Benq XL2720Z x3 |||||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Jan 2014

Tips! Noctua NH D-15 är en superb processorkylare. Utmärkt kylpasta medföljder. Lätt att montera.

Recension : Noctua NH-D15 – bjässe till processorkylare

Annars fungerar en Be-Quiet Pure Rock mycket bra och är billigare i pris. Värt att nämna är att den dock inte kan jämföras med NH D-15 som har dubbel tornkylare med sex genomgående värmeledningsrör samt större fläktar.

OS: Windows 8.1 64-bit | CPU: Intel Core i5 4690K | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix | MB: Asus Z97-P | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB | PSU: Corsair RM750X | SSD: Intel 530*2 240 GB, Intel 335 240 GB, Crucial BX100 250 GB | Chassi: Fractal Design Define R5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Kolla voltinställningarna för CPU:n också, jag fick dra ned mina ganska rejält från default för mitt Gigabyte-moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Liten uppdatering.

Jag fick hem en ny processor från webhallen men fick snarlika temperaturer. Dessa sänktes dock när jag installerat ny version av BIOS. Dock så går den fortfarande runt 85C till 95ishC (när man spelar på hög grafik osv.).

Jag provade att köra ett stress test via intel's tuning utility men den throttlade inte och passerade testet. Tror ni det bör vara green att spela vidare i dessa temperaturer utan att vara orolig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Thigoron:

Jag fick hem en ny processor från webhallen men fick snarlika temperaturer. Dessa sänktes dock när jag installerat ny version av BIOS. Dock så går den fortfarande runt 85C till 95ishC (när man spelar på hög grafik osv.).

Jag provade att köra ett stress test via intel's tuning utility men den throttlade inte och passerade testet. Tror ni det bör vara green att spela vidare i dessa temperaturer utan att vara orolig?

http://i.imgur.com/oBloFac.png

Du bör alltid vara orolig när din prolle går över 80 grader utan oc. Köp en bra kylare för guds skull, stockkylaren är nog det sämsta du kan hitta på marknaden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Klickar kylaren ordentligt när ni monterar den? Den är inte bra men så dålig ska den inte vara.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Andreaz1:

Klickar kylaren ordentligt när ni monterar den? Den är inte bra men så dålig ska den inte vara.

Ja vill jag nog ändå säga. Har haft hjälp med att få den på plats oxå men dock utan framgång. Trodde det var processorn som var defekt men har ingen aning nu asså. Måste säga att det är en jävla hassle att få normala temperaturer med denna processorn (hade amd innan). xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2007

Du har din volt på adaptive. Det är nog din volt som går upp alldeles för högt under spelande osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av joole:

Du har din volt på adaptive. Det är nog din volt som går upp alldeles för högt under spelande osv.

Bör den inte vara i adaptive? Den var det som default.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2007

@Thigoron: Med adaptive så går den oftast upp alldeles för högt för att säkerställa att clockfrekvens ska vara stabil. Det är moderkortstillverkaren som gör det via bios.

Ta reda på vad normal volt är och sen sätter du det manuellt via bios så kommer du nog få mycket bättre temperaturer. Försök få så låg volt som möjligt med den klockfrekvens du vill ha. På det sätter så får du ner temperaturerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Fixat nu.

Jag gjorde så att jag köpte en ny fläkt (cooler Master Hyper 212 EVO). Värme problemet är nu löst. Det var dock sjukt svårt att montera skiten. xD

Tack för alla förslag och all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
In the eye of the tiger
Registrerad
Apr 2002

Kan inte annat än hålla med att det var högt, men skönt att du fick ordning på det.

Workstation: Core i7 920@4Ghz - 12Gb ddr3 - Intel X25-M G2 | HTPC: E8400 | Server: E4400 - 6Gb DDR2 - 13,2 Tb WHS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Det är inte alls konstigt att en 4790K når 98 grader med stock-kylare, de klockar upp till 4.4Ghz från fabrik. Tycker det bara är dumt av intel att inkludera kylare med K-serierna, folk kan ju få för sig något så dumt som att använda dem... F.ö klantigt misstag av Webhallen, jag undrar om de kommer få betala för det ^^

Stationära: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: (2x SLI) Asus Strix GTX 1080 MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: Corsair H110. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K) x2.
Bärbara
: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.