Mappar, bibliotek, Den här datorn och Filhistorik i Windows 10

Permalänk
Medlem

Mappar, bibliotek, Den här datorn och Filhistorik i Windows 10

I utforskaren, under Den här datorn, finns såklart alla anslutna enheter men även några mappar, typ Bilder, Filmer, Hämtade filer etc. Hur bestämmer man vilka mappar som ska få uppenbara sig där, direkt under Den här datorn?

Min fråga hänger delvis ihop med att jag inte riktigt får Filhistorik att fungera. Filhistorik är ju win10s säkerhetskopieringslösning numera, och verkar smidig och enkel, om man nu får den att backa upp det jag vill.

Utöver Filhistorik känner jag att jag behöver få mer kontroll över vad som visas var i utforskaren och när jag bläddrar bland mina filer.

Först verkar det som att det inte går att köra Filhistorik på annat än de mappar som finns under C:\Användare?
Jag kan lägga till vilken mapp som helst i listan "Säkerhetskopiera de här mapparna", men det är bara de som ligger under C:\Användare som dyker upp när jag vill kika på vad som verkligen backats upp. Allt annat (t ex D:\Jox) dyker upp i form av ett tomt bibliotek. Detta gäller om jag, när jag väljer vilken mapp som ska läggas till, markerar en mapp direkt under ett enhetsnamn (D:) eller om jag markerar samma mapp där den är insorterad i ett bibliotek. MEN samma mapp (D:\Jox) syns även direkt under Den här datorn, och om jag lägger till den därifrån så backas den upp.

Är det någon som begriper vad det är jag undrar över?