Nvidia Geforce GTX 1080 Ti ger prestanda i klass med Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

10 är inte aktuellt. minnenas storlek vs antalet anslutningspunkter gör att det är 12 eller 6gB som är realistiska val. Och 6gB skulle antagligen få svårt att sälja, speciellt om AMD sen släpper Vega med 16gB HBM2 minne.
B!

alltså jag drog på en driv om förra generationens 970 o 980 med 3,5gb alltså att den har 12 men att det "egentligen" är 10 XD

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

uff blir lätt en uppgradering från mitt 980ti

Inte för att vara sån men tycker det enda man gör runt amd är att önskas och hoppas men när det väl kommer till kritan sen så är det alltid meh.

Det dröms rätt friskt (?) om sänkta priser från Nvidia här också

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

alltså jag drog på en driv om förra generationens 970 o 980 med 3,5gb alltså att den har 12 men att det "egentligen" är 10 XD

Nu är jag inte med. 970 har 4gB minne, 3.5 med full hastighet, och 0.5gB som har lägre hastighet, men fortfarande betydligt högre än hastigheten om man använt RAM för den lagringen.
980 har 4gB med full hastighet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu är jag inte med. 970 har 4gB minne, 3.5 med full hastighet, och 0.5gB som har lägre hastighet, men fortfarande betydligt högre än hastigheten om man använt RAM för den lagringen.
980 har 4gB med full hastighet.
B!

därav "egentligen", jag är fullt medveten om den informationen du framhäver

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

därav "egentligen", jag är fullt medveten om den informationen du framhäver

Så vilken funktion fyllde 980 i din text? Det var där du tappade bort mig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vilken funktion fyllde 980 i din text? Det var där du tappade bort mig.
B!

då 980 är den fullskaliga kretsen och 970 är en nedslakad. likadant som titan XP är fullskalig GP102 och 1080ti kommer vara nedskalad, o då så skulle den inte kunna använda samma hastighet på alla sina 12gb.

lite halvtråkigt skämt men aja

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Titan XP har delar av kretsen avstängda, rimligtvis för att ge bättre yeild, och man använder den fullt upplåsta kretsen i något quadro kort, om jag inte minns fel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vad baserar du det på ?
vanliga 1080 med ett vattenblock är ju bättre än ex Evga Classified.
binnade gpu:er helt enkelt.

På historien och fakta såklart? Att du sen tar vattenblock som ett exempel är ju nästan pinsamt så man blir röd om kinderna. Du kan ju inte jämföra luft och vatten. Är som att jämföra päron och äpplen.

Men visst, jag kan fortsätta. En cpu som ligger i en bastu med en värmepistol riktat mot den är långsammare än en likadan cpu som kyls med flytande kväve.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av JonatanR:

då 980 är den fullskaliga kretsen och 970 är en nedslakad. likadant som titan XP är fullskalig GP102 och 1080ti kommer vara nedskalad, o då så skulle den inte kunna använda samma hastighet på alla sina 12gb.

lite halvtråkigt skämt men aja

Den hästen är väl rätt död vid det här laget?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

då 980 är den fullskaliga kretsen och 970 är en nedslakad. likadant som titan XP är fullskalig GP102 och 1080ti kommer vara nedskalad, o då så skulle den inte kunna använda samma hastighet på alla sina 12gb.

lite halvtråkigt skämt men aja

finns inga bevis på detta. Och tror inte nvidia gör samma misstag igen.

Tror dock att 1080ti kommer att vara som rykten speccat hittils med en pris på 10k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Om kortet nu skulle landa på ~10,000kr. Varför skulle man då inte kliva direkt upp till Titan X(P)?
Man är ändå uppe i såna summor och Titan är ju bättre.

Skulle nog säga att anledning är bättre design, komponenter och 3:e part kylare.

Problemet med "Titan X(P)" är ju att den är Nvidia referens, endast. Och du kan bara köpa den från dem, så du kan glömma alla Svenska garantier mot coilwhine och andra problem.

980Ti tex fanns ju en hel del versioner som nådde Titans nivå i prestanda, så detta är nog inte omöjligt att det sker nu också. Tror det hänger på vilken minneskonfig den får, om den blir en Titan konkurrent eller inte.

OnT: Detta är exakt varför jag tvärvägrade titta på ett 1080 (då den helt klart var lockande), då jag anser det för dyrt för vad man får, när ett till jättekliv kommer göras i början på 2017 (från början slutet på 2016, men förseningar får man ju räkna med idag).

Med det sagt... kortet lär bli snuskigt dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu är jag inte med. 970 har 4gB minne, 3.5 med full hastighet, och 0.5gB som har lägre hastighet, men fortfarande betydligt högre än hastigheten om man använt RAM för den lagringen.
980 har 4gB med full hastighet.
B!

Grambyte?

Skrivet av xcluzive:

På historien och fakta såklart? Att du sen tar vattenblock som ett exempel är ju nästan pinsamt så man blir röd om kinderna. Du kan ju inte jämföra luft och vatten. Är som att jämföra päron och äpplen.

Men visst, jag kan fortsätta. En cpu som ligger i en bastu med en värmepistol riktat mot den är långsammare än en likadan cpu som kyls med flytande kväve.

Fast jag vet inte, om Founders' Edition har bättre binnade GPUer kan det väl ändå jämföras? Om man pratar kvalitet på grafikkortet och inte dess kylare, då.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Grambyte?

Inte helt säker på vad du är ute efter, men om det är gB vs GB, så kan jag informera om att till skillnad från mB och MB, där det faktiskt finns olika betydelser, så är gB och GB inte ett föremål för förväxling...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte helt säker på vad du är ute efter, men om det är gB vs GB, så kan jag informera om att till skillnad från mB och MB, där det faktiskt finns olika betydelser, så är gB och GB inte ett föremål för förväxling...
B!

Du kan inte börja avgränsa enheterna till att bara gälla datorsammanhang plötsligt. Vidare är giga ett prefix vilket dessutom skrivs med versalt G. Rätt ska vara rätt

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Du kan inte börja avgränsa enheterna till att bara gälla datorsammanhang plötsligt.

För att? Vi pratar dator, och dataenheter, känns avstånds, fysiskt förflyttningshastighet, och gravitationskrafter relevanta? Om "andra" storheter och förkortningar är aktuella för förvirring, står GB för Great Britain, GB glass, Ground Ball, och Green Bay. Medan gB faktiskt inte står för "något" annat, och grambyte är din alldeles egen uppfinning, troligen i ett försök till självhävdelse, för att sätta sig på mig.
Jag är någonstans i närheten av 100% säker på att ingen, utan undantag, blir förvirrad av gB. Är det ett korrekt sett att skriva det på? Ja, då det är en förkortning av gigabyte. Inte att missta för enhetssymbolen "GB", som även den står för gigabyte, men inte är en förkortning. gB är en godtagbar förkortning, då gb, leder till misstolkningar i form av gigabit, medan B otvivelaktig tolkas som byte. Detta då även det är en enhetssymbol.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att? Vi pratar dator, och dataenheter, känns avstånds, fysiskt förflyttningshastighet, och gravitationskrafter relevanta? Om "andra" storheter och förkortningar är aktuella för förvirring, står GB för Great Britain, GB glass, Ground Ball, och Green Bay. Medan gB faktiskt inte står för "något" annat, och grambyte är din alldeles egen uppfinning, troligen i ett försök till självhävdelse, för att sätta sig på mig.
Jag är någonstans i närheten av 100% säker på att ingen, utan undantag, blir förvirrad av gB. Är det ett korrekt sett att skriva det på? Ja, då det är en förkortning av gigabyte. Inte att missta för enhetssymbolen "GB", som även den står för gigabyte, men inte är en förkortning. gB är en godtagbar förkortning, då gb, leder till misstolkningar i form av gigabit, medan B otvivelaktig tolkas som byte. Detta då även det är en enhetssymbol.
B!

Hur du än vrider och vänder på det är det fel. Om du nu tar dig tiden att hålla ned skift-tangenten för att få ett versalt B kan du väl göra det en halv sekund längre och få med G:et också? Slakta inte skriftspråket på grund av din lathet, eller är det bara för att du vill framhäva ditt häftiga namn som du ser till att skriva B versalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Om du nu tar dig tiden att hålla ned skift-tangenten för att få ett versalt B kan du väl göra det en halv sekund längre och få med G:et också?

Som jag skrev ovan, då det varken är en källa till förvirring, eller ens felaktigt, så tänker jag, helt avsiktligt, fortsätta skriva precis så.
Och, att det verkar reta dig lite extra, ser jag som en ren bonus.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev ovan, då det varken är en källa till förvirring, eller ens felaktigt, så tänker jag, helt avsiktligt, fortsätta skriva precis så.
Och, att det verkar reta dig lite extra, ser jag som en ren bonus.
B!

Visst är det felaktigt. Vidare säger din slutkläm mer om dig än om mig. Nåväl, jag försökte i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

10 är inte aktuellt. minnenas storlek vs antalet anslutningspunkter gör att det är 12 eller 6gB som är realistiska val. Och 6gB skulle antagligen få svårt att sälja, speciellt om AMD sen släpper Vega med 16gB HBM2 minne.
B!

Det är ju ett rykte. Nvidia har ju tidigare släppt kort med lägre buss. Så om det är 8kretsar på 1070 samt 1080 skulle man kunna kört 10 kretsar och en 320bitars buss. Kanske var så han tänkte. Håller med om att 6GB skulle vara för lite.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.