En 25 år gammal Commodore 64 används fortfarande av en polsk bilverkstad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Egentligen var det en liten antydan på och emot planned obsolescence
Samsung vinner där med exploderande telefoner, de råkade ta fel på variabelns enhet mellan månader och sekunder för sin "planned obsolescence" funktion, och då blev det tokigt!
(it's a joke)

Eller..?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag gillar sånt här.

Sen är 25-30 år gamla prylar trotts allt inte så gammalt inom industrin t ex.

Jag har stött på många maskiner som varit väldigt gamla men som fungerar och gör sitt jobb och därför inte byts ut, det finns ingen anledning att betala stora pengar för att byta något gammalt mot något nytt om det inte tillför något.

Sen om man tittar på en mekanisk verkstad, där kan man i många fall ha nytta av maskiner som är från 1950 talet, en svarv eller slip eller press kanske gör exakt det man behöver trotts att den är gammal.

Det är bara så att många som har teknik som intresse sugs med i tanken att saker måste bytas hela tiden, utan att ha ett bra argument för varför i alla sammanhang.

Sedan är det knappast en myt att många saker som producerades förr kunde ha en otroligt hög kvalité som i många fall står oöverträffad idag, då man inte är intresserad av att betala för att något skall hålla en livstid. Förr köpte man mer för att det skulle hålla länge.
Jag jobbar med maskiner och när man jobbar med vissa äldre modeller så inser man att de är byggda som pansarvagnar och är otroligt robusta och hållbara. Detta är inte bara en känsla utan bekräftas av de företag som renoverar och underhåller dessa maskiner. I många fall inom industri så byter man kanske bara den elektroniska biten när den inte fungerar längre men håller kvar det mer mekaniska. Lägg 100 000 på en gammal maskin eller köp en ny för 1 500 000 ?

Har inget emot att använda 30 år gamla prylar i mitt jobb om de gör exakt det jag vill

Tänker på en applikation, infärgare för plastindustrin, det är egentligen en enhet som på given signal doserar fram en viss mängd färg. Detta kan lösas på ett väldigt enkelt vis med ett hjul som har hål i sig och en motor som går över tid. Sedan har utvecklig skett med intelligenta enheter som själva räknar ut procentsatsen åt användaren baserat på inmatade parametrar. Sedan kom processorer och bildskärmar med touch och receptlagring etc. De är smidiga. Men de absolut bästa jag använt i yrket är en modell (som inte finns att köpa längre) där man matade in alla värden med tumhjul. Det tog några sekunder att ställa om processen och de fungerade under alla omständigheter, totalt överlägset användarmässigt. Men det ser inte lika coolt ut på en mässa..

Vissa saker kunde vara bättre förr.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SolidReactor:

Egentligen var det en liten antydan på och emot planned obsolescence
Samsung vinner där med exploderande telefoner, de råkade ta fel på variabelns enhet mellan månader och sekunder för sin "planned obsolescence" funktion, och då blev det tokigt!
(it's a joke)

Vore man lite mer konspiratoriskt lagt så låter det inte alls så orimligt.

Skrivet av Karaff:

Jag gillar sånt här.

Sen är 25-30 år gamla prylar trotts allt inte så gammalt inom industrin t ex.

Jag har stött på många maskiner som varit väldigt gamla men som fungerar och gör sitt jobb och därför inte byts ut, det finns ingen anledning att betala stora pengar för att byta något gammalt mot något nytt om det inte tillför något.

Sen om man tittar på en mekanisk verkstad, där kan man i många fall ha nytta av maskiner som är från 1950 talet, en svarv eller slip eller press kanske gör exakt det man behöver trotts att den är gammal.

Det är bara så att många som har teknik som intresse sugs med i tanken att saker måste bytas hela tiden, utan att ha ett bra argument för varför i alla sammanhang.

Sedan är det knappast en myt att många saker som producerades förr kunde ha en otroligt hög kvalité som i många fall står oöverträffad idag, då man inte är intresserad av att betala för att något skall hålla en livstid. Förr köpte man mer för att det skulle hålla länge.
Jag jobbar med maskiner och när man jobbar med vissa äldre modeller så inser man att de är byggda som pansarvagnar och är otroligt robusta och hållbara. Detta är inte bara en känsla utan bekräftas av de företag som renoverar och underhåller dessa maskiner. I många fall inom industri så byter man kanske bara den elektroniska biten när den inte fungerar längre men håller kvar det mer mekaniska. Lägg 100 000 på en gammal maskin eller köp en ny för 1 500 000 ?

Har inget emot att använda 30 år gamla prylar i mitt jobb om de gör exakt det jag vill

Tänker på en applikation, infärgare för plastindustrin, det är egentligen en enhet som på given signal doserar fram en viss mängd färg. Detta kan lösas på ett väldigt enkelt vis med ett hjul som har hål i sig och en motor som går över tid. Sedan har utvecklig skett med intelligenta enheter som själva räknar ut procentsatsen åt användaren baserat på inmatade parametrar. Sedan kom processorer och bildskärmar med touch och receptlagring etc. De är smidiga. Men de absolut bästa jag använt i yrket är en modell (som inte finns att köpa längre) där man matade in alla värden med tumhjul. Det tog några sekunder att ställa om processen och de fungerade under alla omständigheter, totalt överlägset användarmässigt. Men det ser inte lika coolt ut på en mässa..

Vissa saker kunde vara bättre förr.

Ja rent mekaniska maskiner var tveklöst mer välbyggda förr, men gamla elektriska industrimaskiner hade jag dock aldrig litat på idag (om de inte är väldigt välservade).

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Vore man lite mer konspiratoriskt lagt så låter det inte alls så orimligt.

Ja rent mekaniska maskiner var tveklöst mer välbyggda förr, men gamla elektriska industrimaskiner hade jag dock aldrig litat på idag (om de inte är väldigt välservade).

Har jobbat med 25 år gamla maskiner som går mer eller mindre 24/5 i produktion, utan några problem.

Moderna maskiner fungerar inte alltid ett dugg bättre då de är mer utsatta för mjukvarubuggar eller är mycket känsligare för störningar...

Skillnaden är att går en 25 år gammal maskin sönder så kan det vara lite mer huvudbry att ersätta delar än i motsvarande toppmodern maskin. O andra sidan kanske det går att byta några komponenter istället för att köpa en servomodul för 50 000.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Karaff:

Har jobbat med 25 år gamla maskiner som går mer eller mindre 24/5 i produktion, utan några problem.

Moderna maskiner fungerar inte alltid ett dugg bättre då de är mer utsatta för mjukvarubuggar eller är mycket känsligare för störningar...

Skillnaden är att går en 25 år gammal maskin sönder så kan det vara lite mer huvudbry att ersätta delar än i motsvarande toppmodern maskin. O andra sidan kanske det går att byta några komponenter istället för att köpa en servomodul för 50 000.

Det kan mycket väl vara så att mina egna observationer beror mer på bristande underhåll än faktiskt dålig kvalitet, du har säkert bättre koll på det än vad jag har.

Jobbade som cnc:are i runt 5år och då kom man ju i kontakt med en del vrak till maskiner.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

@SleepstreameR:

Sen kan det ju vara så att en CNC maskin som gått i legoproduktion med tuffa bitar (och samma bitar i mängder, slitage på samma punkter etc) kan vara duktigt slutkörd efter några år..

Medans en CNC maskin som kört enstaka detaljer mot en verkstad där den ena biten inte är lik den andra kan ha mycket livslängd kvar om det sköts väl.

Det jag jobbar med är formsprutor och där ser arbetscykeln väldigt annorlunda ut, dock jobbar de med ganska stora krafter och tryck istället. Men en maskin som låst den aktuella formen med 100 eller 500 tons tryck ett par miljoner gånger i följd kan ändå vara i gott skick utan några mekaniska problem. Äldre maskiner kan låta som de försöker ta livet av sig men ändå fungera i årtionden när de pressar ut plastdetaljer dygnet runt. .

Många tror disketterna är utdöda, jag jobbar med maskiner som använder disketter nästan varje dag

Har även jobbat med maskiner som är för gamla för disketter

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Karaff:

@SleepstreameR:

Sen kan det ju vara så att en CNC maskin som gått i legoproduktion med tuffa bitar (och samma bitar i mängder, slitage på samma punkter etc) kan vara duktigt slutkörd efter några år..

Medans en CNC maskin som kört enstaka detaljer mot en verkstad där den ena biten inte är lik den andra kan ha mycket livslängd kvar om det sköts väl.

Det jag jobbar med är formsprutor och där ser arbetscykeln väldigt annorlunda ut, dock jobbar de med ganska stora krafter och tryck istället. Men en maskin som låst den aktuella formen med 100 eller 500 tons tryck ett par miljoner gånger i följd kan ändå vara i gott skick utan några mekaniska problem. Äldre maskiner kan låta som de försöker ta livet av sig men ändå fungera i årtionden när de pressar ut plastdetaljer dygnet runt. .

Många tror disketterna är utdöda, jag jobbar med maskiner som använder disketter nästan varje dag

Har även jobbat med maskiner som är för gamla för disketter

Visst så är det ju, och sen hjälper inte heller "kör tills det rasar"-mentaliteten som många verkstäder verkar gå efter.

En maskin med plats disketter får ju ändå anses som förhållandevis modern

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Håller med fullständigt. Första man såg var ju denna gröna lysande skärmen som nästan liknar en Rob-Co terminal

Så vem tror att den håller 200+ år?
... ni tror inte att verkstan bygger en power armor?!

Polish C.I.T.

@karaff
Länge leva hålkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

det bästa sättet at få elektronik att fungera länge är att överdimensionera kondensatorbanken...
i alla fall, kondingar är det som åldras mest/snabbast., och deras förfall har störst inverkan på stabilitet.

i princip vilken dator som helst kan gå i hundratals år, om man gör som ovan, och byter kondingar var 20:de år, eller så...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kanske inte var bättre förr men saker brukade hålla bättre förr tydligen

Ja det kan nog vara så :). Själv använder jag en cykelpump från 50-talet, ett paraply från 60 talet, och några köksgrejor från 70-talet, bland annat en EL-visp från 80talet. En bekant köpte en ny el-visp med ett väldigt dyrt fint märke som inte höll längre en 1 månad. Och nya paraplyer håller inte länge heller, en vind pust och skiten är paj. Mitt paraply från 60-talet klarar av vindpustar som böjer hela paraplyet åt fel håll, det är bara till att böja tillbaka det :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

det bästa sättet at få elektronik att fungera länge är att överdimensionera kondensatorbanken...
i alla fall, kondingar är det som åldras mest/snabbast., och deras förfall har störst inverkan på stabilitet.

i princip vilken dator som helst kan gå i hundratals år, om man gör som ovan, och byter kondingar var 20:de år, eller så...

Dioder/transistorer kan faktiskt med åldern få problem de med, speciellt med så höga strömmar som ett moderkort måste utstå. Om de är väl dimensionerade och inte pressar hårt så borde de hålla 10-20 år utan problem dock, men jag har sett likriktardioder och liknande, haverera innan 5 år, pga de körts för hårt.

Men visst... kondensatorer är ofta den dyra komponenten, och ofta den som snålas med. Idag gör de flesta moderkortstillverkarna dock solida kondensatorer, vilket helt klart tar bort detta problem, men jag skulle ändå inte lita på tex ett ASUS moderkort med dessa, då de andra komponenterna bredvid ofta inte är bra nog att hålla mer än 5 år. (De behöver ju inte, då ingen garanti finns efter 3-5år i absolut bästa fall).

Skrivet av nils45:

Ja det kan nog vara så :). Själv använder jag en cykelpump från 50-talet, ett paraply från 60 talet, och några köksgrejor från 70-talet, bland annat en EL-visp från 80talet. En bekant köpte en ny el-visp med ett väldigt dyrt fint märke som inte höll längre en 1 månad. Och nya paraplyer håller inte länge heller, en vind pust och skiten är paj. Mitt paraply från 60-talet klarar av vindpustar som böjer hela paraplyet åt fel håll, det är bara till att böja tillbaka det :).

Har också lite köksmaskiner från 70-80 talet, av bra kvalité... och de fungerar banne mig bättre än moderna maskiner, konstigt nog.

På jobbet har vi kaffekokare som är ca 20-25 år gamla. De rengörs 2 ggr om året, får nya brytare och delar allt eftersom de slits (typ plast lock, filter hållare och kannor mm). Detta eftersom nya bryggare, av samma märke, samma prisklass, håller 5 år... Det är tom så att de nya ersättningskontakterna, som är original tillbehör, håller märkbart sämre än de som är 20år gamla.

Så säga vad man vill... så kan vi idag göra bättre saker. Men tillverkarna väljer att inte göra det, pga det är ren förlust för dem att göra det. Detta är egentligen något som måste ses över... och regleras. För vi slukar naturresurser för att tillverka saker som inte ens håller garantitiden längre. (vet... jag låter som en miljönisse, men helt ärligt, det är inte hållbart i längden)

Permalänk

Det finns något som heter survivor bias, och är att man tror att det man ser är ett representativt urval av vad som fanns. Det funkar så här:

Vi går ut och köper 1000 olika datorer, och ställer dem i en hall, där de får stå och köra SETI@Home.
Varje år dör låt säga 10% av datorerna. Första året dör 100 maskiner som har en tillverkningsdefekt eller en defekt komponent, så de får vi bära ut och kasta. Andra året dör 90 maskiner som har underdimensionerade komponenter. Tredje året börjar maskiner dö för att de har dålig design, och 81 maskiner packar ihop. Så där fortsätter det. Gradvis är det bara de bästa designerna kvar, sen bara guldexemplaren av de bästa designerna, och sen börjar även de långsamt dö av.

År 2066 kommer nån in i hallen, tittar på de sista fem överlevande maskinerna, och utbrister "De funkar fortfarande efter 50 år! Jävlar vilka bra datorer de byggde 2016!"

Han ser inte de 995 döda & kastade maskinerna. Survivor bias.