Fulkultur pratar äventyrsspel

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur pratar äventyrsspel

Det blir en kavalkad i peka och klickande när Fulkultur-gänget ger sig på den underbara världen av äventyrsspel, med klassiker som Maniac Mansion och Grim Fandango på agendan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir till att lyssna på vägen till jobbet imorgon.. Mitt första PC-spelet jag ägde var Kings Quest 6 som följde med en Compaq Presario 486:a, minns spelet det som riktigt bra. Sen blev det ju en del Simon the Sorcerer också

Visa signatur

6700K | 32 GB | ASUS 980Ti SLI | Samsung 2x500GB SSD | EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem

Nice, ska bli kul att lyssna på!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Ingen kommentar gällande Touché eller Kyrandia spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Ingen kommentar gällande Touché eller Kyrandia spelen?

Såg när min kusin spelade touche en gång för 20+ år sedan. Har flera gånger under åren satt upp det med dosbox men ändå aldrig kommit igång. Brukar bli välbekanta Loom eller Monkey Island istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Har också alltid älskat Discworld II

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Full Throttle var ju ganska awesome också!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Sam & Max : Hit the road

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

@Maktor:

Det är ett djävligt roligt spel, går att få igång via SCUMMVM programmet.

Permalänk
Medlem

Spelad faktiskt igenom remaken av Grim Fandango för ett par månader sen, grymt kul spel, men jag hade glömt att det tappar så mycket mot slutet...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Härligt! Tycker Grim Fandango är det bästa som mänskligheten har skapat.

Permalänk
Medlem

Min personliga favorit och det mest underskattade/bortglömda spelet någonsin är Discworld Noir som är i akut behov av en remake eller patchning för att fungera på moderna system.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Min topp 5 (endast spel jag spelat), delvis nostalgisk.

5. King's quest 5
4. King's quest 6
3. Broken Age
2. Secret of Monkey Island
1. Grim Fandango

Tror king's quest 5 brukar anses som det första "peka klicka" äventyrs spelet men inte helt säker.
Vill även slå ett slag för AGD Interactives remake av king's quest 2.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

<-- Hell Yeah

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@skogsvilden: Jag håller med, Discworld Noir var med på min lista över nämnvärda spel men det var en så diger lista för både mig och Jocke Bennet att det helt omöjligt gick att klämma in alla spel i ett avsnitt. Men tyvärr åldras inte 3D-äventyren lika bra som deras 2D-motsvarighet. Jag testade Discworld Noir igen för några år sedan och både kontroller och det visuella kändes väldigt daterat, något som Monkey Island-spelen med flera inte lider av på samma sätt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CynXen: Vi hade med Sam & Max: Hit the Road på vår lista över viktiga spel, men listan blev så lång att det tyvärr inte kom med. Men mycket bra spel och en av genrens giganter helt klart.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@farnebr1nk: Har faktiskt aldrig spelat något av spelen, men jag kollade in Kyrandia nu och det verkar kul, framför allt verkar det vara väldigt trevlig musik i spelet. Tack för tipsen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@CynXen: Vi hade med Sam & Max: Hit the Road på vår lista över viktiga spel, men listan blev så lång att det tyvärr inte kom med. Men mycket bra spel och en av genrens giganter helt klart.

Det finns även några bra av de tyskutvecklade spelen i genren. Deponia serien tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Trevligt avsnitt!

Själv tycker jag att The Neverhood är ett jäkla mysigt peka&klicka-spel, en av mina favoriter. Musiken, animationerna(claymation) och humorn gör det till ett spel värt att testa.

Vem kan glömma klassiker som Dum Da Dum Doi Doi?

eller Operator Plays a Little Pingpong

Permalänk

Roligt ämne! Vill passa på att rekommendera showen "Mostly Walking" av Day9 och 2 av hans kamrater från spelindustrin.
Där kör de igenom nya och gamla äventyrsspel. Väldigt unbderhållande att se deras reaktioner på spelmekanik och pussel etc. I nutida perspektiv ^^

https://www.youtube.com/playlist?list=PLgmCLtUkEutI_xMjQoH17S...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Jag måste tipsa om "Toonstruck" som jag gissar att inte så många känner till. Huvudkaraktären spelas av han som har rollen som "Doc" i Tillbaka till Framtiden, riktigt bra humor och fantastiska miljöer i spelet. Måste nästan gräva fram det själv och prova igen

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag måste tipsa om "Toonstruck" som jag gissar att inte så många känner till. Huvudkaraktären spelas av han som har rollen som "Doc" i Tillbaka till Framtiden, riktigt bra humor och fantastiska miljöer i spelet. Måste nästan gräva fram det själv och prova igen

Det är senaste spelet de kör igenom i Day9:S Mostly Walking show! Verkar helt genialt. Måste ha varit en upplevelse då det begav sej

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Det är senaste spelet de kör igenom i Day9:S Mostly Walking show! Verkar helt genialt. Måste ha varit en upplevelse då det begav sej

Det är ett riktigt kul spel med fantastisk grafik och humor, och några riktigt kluriga gåtor. Många goda minnen från det, rekommenderas starkt

Permalänk
Medlem

Själv så kommer alltid längsta resan trilogin att ligga högst upp i denna genre. De spelen spelar jag gärna igen.