Permalänk
Medlem

Problem starta från SSD

Hej! Letat runt men hittar inget liknande i forumet.

Det började med att jag bytte ut en non-OS hårddisk. Då startade datorn problemfritt ca. varannan gång. Annars kom den till windows-snurran och ej vidare. Ibland startade den som vanligt. Sedan (kommer inte exakt ihåg ordningen) började den hamna på "No proper boot device" eller dyl.

Datorn är en Asrock Extreme 3 gen 3 med 3st hårddiskar. Bootar från en OCZ Agility 3 som funkat problemfritt sen den köptes för något år sedan. Har 8 gb minne och AMD HD6670. i5 6500k. SSD:n sitter i en egen kanal.

Tänkte först att jag hade råkat fippla till Reset-bios-knappen som är strategiskt placerad mellan två USB-portar på baksidan. Bytte därför till AHCI men då klagade den konstant på missing boot device (minns det som att jag alltid haft på AHCI innan.

Tänkte att något har krashat i windows så jag tog bort alla HDD och försökte en nyinstallation på SSD. Installationen klagade då på att den inte kunde installera på SSDn. Bytte till RAID-mode för SATA och fick då installera. Provade installera drivers för chipset och liknande men får fortfarande typ varannan gång att den inte kan starta, och får bluescreens eller klagomål om saknade systemfiler (lite olika varje gång). AHCI-mode startar inte alls.

Här kommer då det skumma; flyttade över SSDn till en annan i5-dator (MSI-moderkort minns ej vilket). Har nu kört windows på den datorn nu i typ 5 dagar utan några som helst problem. S.M.A.R.T. ser helt ok ut dessutom.

Till saken hör att jag flyttade över en linux-hårddisk till Asrock-moderkortet och nu har kört även den datorn problemfritt lika länge.

Sammanfattningsvis verkar problemet vara med SSD på asrockmoderkortet (det är ett bättre kort/CPU, och jag har lagt mycket jobb på att få den datorn tyst så skulle gärna använda den. Hur kan detta komma sig? Förslag?

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med tidigare SSD'er, har du kollat om det finns någon nyare firmware till SSDn?

Bytt ut sata-kabeln som satt när det var problem? Kanske testa en annan port på datorn etc.

Permalänk
Medlem

@honkel: Uppdaterade när den var ny p.g.a. sandforce-problemen. Hittar dock ingen firmware nu alls iom att toshiba köpt OCZ och inte verkar ha Agility 3 med i support.