Hörlursförstärkare eller inte till B&W P7

Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare eller inte till B&W P7

Hej alla sweclockers !

Har googlat en del och det råder delade meningar om det behövs hörlursförstärkare till P7.
Läste på Bowers egna hemsida och dem rekommenderar inte att man ska ha det.

Men man vill ju få ut bättre ljud om det går.
Det är mest för lyssna på musik och spela på datorn.

Ni som har P7 har ni hörlursförstärkare ?
Vill tillägga att jag har xonar essence stx ljudkort och det funkar helt ok men måste ha på high gain 64-300 ohm annars blir ljudet för lågt.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett par tidigare och jag körde direkt ur mobilen eller datorn, och tyckte inte att det gjorde någon skillnad att koppla den via en extern hörlursförstärkare samt DA-omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag hade ett par tidigare och jag körde direkt ur mobilen eller datorn, och tyckte inte att det gjorde någon skillnad att koppla den via en extern hörlursförstärkare samt DA-omvandlare.

Det är precis vad jag har läst.
Eftersom den har låg impedans ska det inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Det är precis vad jag har läst.
Eftersom den har låg impedans ska det inte göra någon skillnad.

Att en lur har låg impedans betyder inte att luren är lättdriven eller att ljudet blir högt, eller tvärtom.
impedans är visserligen en faktor som spelar roll, men inte den ända faktorn.

Känner inte till dessa lurar men att att du behöver ha high gain med ditt STX kort betyder nog att du behöver ha en hörlursförstärkare, men nu har du redan en sådan då just STX kortet har sådan inbyggd.

Ska väl nämnas att jag haft STX kortet och kört det med bla.a AKG K701 och då var medium gain lagom

Lite förvånad att du måste använda high gain till dessa lurar, då dessa ska klara sig med lite effekt då den är ska fungera OK till Mobiler eller vanliga moderkorts ljudkretsar.

Skulle jag prova mina AKG K01 på en mobil eller moderkortsljud så blir det totalfiasko och lågt ljud samt är svårdrivna utan en OK hörlursförstärkare..

Du har väl kopplat in den extra strömförsörjningen till ditt STX kort?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Att en lur har låg impedans betyder inte att luren är lättdriven eller att ljudet blir högt, eller tvärtom.
impedans är visserligen en faktor som spelar roll, men inte den ända faktorn.

Känner inte till dessa lurar men att att du behöver ha high gain med ditt STX kort betyder nog att du behöver ha en hörlursförstärkare, men nu har du redan en sådan då just STX kortet har sådan inbyggd.

Ska väl nämnas att jag haft STX kortet och kört det med bla.a AKG K701 och då var medium gain lagom

Lite förvånad att du måste använda high gain till dessa lurar, då dessa ska klara sig med lite effekt då den är ska fungera OK till Mobiler eller vanliga moderkorts ljudkretsar.

Skulle jag prova mina AKG K01 på en mobil eller moderkortsljud så blir det totalfiasko och lågt ljud samt är svårdrivna utan en OK hörlursförstärkare..

Du har väl kopplat in den extra strömförsörjningen till ditt STX kort?

Hej

Jag har kopplat extra strömförsörjning, från PSU till kortet. Den funkar perfekt till min iphone.
Det funkar med normal gain också. Jag får typ höja volymen till 8-10.

Permalänk

Tycket även jag att det låter udda att du får dra på så pass mycket med ditt ljudkort. Kan tyvärr inte erbjuda någon hjälp där utan överlämnar till mer kunniga om ljudkort att finna en förklaring.

Angående förstärkare så upplevde och upplever ( tidigare P7, nu P7W ) jag en ljudmässig förbättring med min förstärkare kontra telefonen / ljudkortet i min imac. Eftersom jag inte har ditt problem med låg ljudnivå så har jag inte märkt något relaterat till volymen.

Jag tycker mig höra ( rent subjektivt ) en förbättring i "klarhet", eller vad man nu kan kalla det, samt en uppstramning i dom nedre registren. Det senare kan nog snarare bero på en bättre matchning mellan utgångsimpedans och lurarnas egna impedans.

Värt den extra utgiften ? I mitt fall ja då jag redan äger en förstärkare / dac. I ditt fall är jag osäker. Du bör nog provlyssna om du får. möjlighet. Får du fason på ditt ljudkort är det kanske inte är en vettig investering.

Mvh

Permalänk
Medlem

Angående hur mycket man måste vrida upp volymen för olika lurar så beror det i grunden på tre saker:

Hörlurarnas impedans. För en given effekt kräver högre impedans högre spänningsökning (gain). Lägre impedans kräver att kretsen kan leverera högre ström.

Hörlurarnas känslighet. För en given effekt genererar olika hörlurar olika ljudtryck, samt

Förstärkarkretsens gain

Om jag räknade rätt så översätts den något udda specade känsligheten på 111 dB/V till ca 104.4 dB/mW för B&W P7

Permalänk
Medlem

@Hifisnubben:

Ljudet funkar med medium high om jag höjer volymen.

http://imgur.com/a/7iaex

Permalänk
Skrivet av Fenerim:

@Hifisnubben:

Ljudet funkar med medium high om jag höjer volymen.

http://imgur.com/a/7iaex

Ok jag förstår Jag googlade lite och det verkar vara ett utmärkt ljudkort du har. Dock fann jag en anledning till att det kan vara värt att prova en förstärkare / dac trots allt. Det verkar som att utgångsimpedansen är 10 ohm vilket egentligen är för högt för en hörlur som P7.

En väldigt kunnig kille / tjej ( förövrigt konstruktören av O2 / odac ) kom för ett par år sedan fram till att utgångsimpedans ej bör överstiga hörlurens impedans delat på 8. Detta är verifierat via tester. Detta kan, i värsta fall, leda till hörbara förändringar i frekvensgången ( tänk dig en eq du inte kan påverka själv ).

I dag har de flesta tillverkarna av förstärkare eller "dac/amps" har tagit detta till hjärtat och det är ovanligt med utgångsimpedanser som överstiger 1 ohm ( snarare 0, nånting ) om förstärkaren i fråga inte är gjord för att driva högimpendanslurar där t ex 10 ohm inte påverkar en 300 ohms hörlur. Tillverkare av ljudkort verkar tyvärr inte riktigt hänga med där och kunskapen är väl inte vida spridd bland hörlursentusiaster som inte hänger på forum som headfi.

Summa summarum. Det är inte osannolikt att du faktiskt kan få ett annorlunda ( förhoppnings till det bättre ) ljud ur en förstärkare än vad du upplever nu och kan vara förklaringen till att jag själv tycker att jag får bättre ( subjektivt ) ljud när jag kopplar till min amp.

Mvh