Permalänk
Medlem

Slutet vattenkylningssytem

Jag har köpt en begagnad i7a (4770k) och funderar på att överklocka lite. Hade tidigare en fx-6350 som jag körde med 212 evo. Men till den nya funderar jag på att skaffa vattenkylning. Jag tänker inte lägga flera tusen på en custom loop så det är all in one som gäller.

Så det jag undrar är vilken loop som man ska ha. Mitt chassi är ett Corsair 450D som ska kunna ha 3x120 eller 2x140 fläktar i toppen.

Jag har funderat på fractal designs s36 som är en 360mm radiator. Jag är dock inte helt säker på om den får plats. Och annars antar jag att en radiator med två fläktar borde funka bra.
Köpråd?
Tack på förhand:) Theo

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå Corsair H110i, H100i eller H115i beroende på budget om du vill ha en seriös AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag skulle föreslå Corsair H110i, H100i eller H115i beroende på budget om du vill ha en seriös AIO.

http://i.imgur.com/fjsRgdk.png

Tack:) är det bäst att ha den i fronten eller i toppen?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019: Det finns olika teorier kring det. Jag har min i toppen som utblås. Fläktarna sitter i sk pull dvs de drar ut luft genom radiatorn. Jag hävdar att varm luft stiger uppåt och så vill jag inte ha in varm luft i chassit. Pull gör det även enklare att rengöra radiatorn.

Men ska du klocka en massa så finns det belägg att ha fläktarna så att de suger in luft. Då spelar det liten roll om du har radiatorn i toppen eller fronten.

Däremot anser jag inte att du behöver push-pull då det ger mer oväsen och mkt liten vinst i kylning.

Hör av dig om du har fler funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

@theo0019: Det finns olika teorier kring det. Jag har min i toppen som utblås. Fläktarna sitter i sk pull dvs de drar ut luft genom radiatorn. Jag hävdar att varm luft stiger uppåt och så vill jag inte ha in varm luft i chassit. Pull gör det även enklare att rengöra radiatorn.

Men ska du klocka en massa så finns det belägg att ha fläktarna så att de suger in luft. Då spelar det liten roll om du har radiatorn i toppen eller fronten.

Däremot anser jag inte att du behöver push-pull då det ger mer oväsen och mkt liten vinst i kylning.

Hör av dig om du har fler funderingar.

Tack för svar, tror jag kör i toppen som utblås:)
Kan dock fortfarande inte bestämma mig om vilken jag ska köpa är h115i/h110i bra eller är kraken x61 eller fractal design s36 bättre? Och med bättre menar jag kylprestanda i förhållande till ljudnivå.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

De är nog likvärdiga, kolla tester om du vill. Jag har dock haft 3 corsair och alltid varit nöjd. Min nuvarande är en H110i. Fördelen med corsair är att du styr den enkelt med deras link mjukvara. Skulle jag köpt en ny idag skulle jag köpt H115i. Corsair är kvalité rakt igenom, de har dessutom en representant här på forumet som hjälper dig direkt lm du har frågor eller problem. Värt en hel del tycker jag.

Permalänk
Medlem

Okej tack! Låter den mycket? Har du bytt ut fläktarna eller är dom man får med bra? Det stod 40db på prisjakt så jag blev lite orolig

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Kör man på låga varv låter den knappt. Du ställer som sagt in det mha link mjukvaran.

Jag har bytt fläktarna men det är absolut inte nödvändigt, jag gjorde det mest för att det var kul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då blir det nog h115i. Tack för hjälpen:)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]