Dålig prestanda i CS:GO

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda i CS:GO

Jag har väldigt nyligen börjat uppleva extremt dålig (för att vara 1070) FPS. jag har aldrig haft några problem emd kortet förut så känns väldigt konstigt. Förut har jag legat någonstans kring 300-400 FPS men nu plötsligt har den hoppat ner till 80-90 FPS. Jag har ingen aning om varför det är så men har sett att mitt usage på grafikkortet inte stiger över 30% samma sak gäller CPU`n. Jag har tagit bort och uppdaterat drivers, jag har testat gamla drivers, jag har i princip gjort allt jag kan komma på. Så hoppas att ni som är en aning mer datorkunniga än mig kanske kan hjälpa mig hitta en lösning till detta irriterande problem... :/

SPECS:

i5 4590
GTX 1070
16 gb 1600 mhz ram
MSI-b85 g43 gaming
Corsair cx750m

Permalänk
Medlem

Installerat om CS? Satt in alla nödvändiga startkommandon (främst -high och-threads 4)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Installerat om CS? Satt in alla nödvändiga startkommandon (främst -high och-threads 4)?

Japp, till och med ominstallerat steam. Känns som fabriksåterställning är det enda kvar jag inte testat.

Permalänk
Skrivet av Corn1344:

Jag har väldigt nyligen börjat uppleva extremt dålig (för att vara 1070) FPS. jag har aldrig haft några problem emd kortet förut så känns väldigt konstigt. Förut har jag legat någonstans kring 300-400 FPS men nu plötsligt har den hoppat ner till 80-90 FPS. Jag har ingen aning om varför det är så men har sett att mitt usage på grafikkortet inte stiger över 30% samma sak gäller CPU`n. Jag har tagit bort och uppdaterat drivers, jag har testat gamla drivers, jag har i princip gjort allt jag kan komma på. Så hoppas att ni som är en aning mer datorkunniga än mig kanske kan hjälpa mig hitta en lösning till detta irriterande problem... :/

SPECS:

i5 4590
GTX 1070
16 gb 1600 mhz ram
MSI-b85 g43 gaming
Corsair cx750m

kollat i Nvidia kontrollpanel att Grafikkortet används och inte den i processorn?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Japp, till och med ominstallerat steam. Känns som fabriksåterställning är det enda kvar jag inte testat.

Datorn satt på ''hög prestanda'' i Windows? Temperaturer? Hur hög usage får du på gpu och cpu när du spelar?

Permalänk

Vad för grafikkort spelar nästan ingen roll i cs, ett gammalt grafikkort kan klara cs ungefär lika bra som ett nytt. Processor är det viktiga. Och eftersom du har en låst processor är det inte mycket du kan göra.
är det 80-90 fps konstant? eller när det händer "action".

din processor ska ändå klara cs go relativt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kollat i Nvidia kontrollpanel att Grafikkortet används och inte den i processorn?

Japp, kommer liksom upp i samma FPS i Arma 3 på ultra inställningar som jag gör i cs på lägsta inställningar :/

Permalänk
Medlem

Har du Multi-core rendering igång?

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk

@DozeN: jag kör balanserat i windows (alltid gjort sen vista tiden, tror jag gjorde det i XP med osäker) och jag får mer fps än TS, något är galet prestanda läget suger bara ström och ger massa värme vad jag tycker.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Tror inte detta har ngt med din dator att göra, det har med csgo att göra.

Efter dagens (nattens) uppdatering så har jag sett folk med fps dropps. Va ju samma sak när nya Nuke släpptes också, laggade sönder på den banan. Bara att vänta på en update om man har problem med fps:en

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Datorn satt på ''hög prestanda'' i Windows? Temperaturer? Hur hög usage får du på gpu och cpu när du spelar?

Den är satt på hög prestanda i både Nvidias kontrollpanel och i windows kontrollpanel. Usage ligger på ungefär 30-40% på både cpu och gpu. Temperatur på ca 60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Vad för grafikkort spelar nästan ingen roll i cs, ett gammalt grafikkort kan klara cs ungefär lika bra som ett nytt. Processor är det viktiga. Och eftersom du har en låst processor är det inte mycket du kan göra.
är det 80-90 fps konstant? eller när det händer "action".

din processor ska ändå klara cs go relativt väl.

80-90 FPS konstant. Jag har kunnat spela cs förut med 4 ggr så hög fps som nu så problemet kom lite från ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArbnorRe:

Har du Multi-core rendering igång?

Inaktiverad, ska den vara igång? Hört lite blandat om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tror inte detta har ngt med din dator att göra, det har med csgo att göra.

Efter dagens (nattens) uppdatering så har jag sett folk med fps dropps. Va ju samma sak när nya Nuke släpptes också, laggade sönder på den banan. Bara att vänta på en update om man har problem med fps:en

Antar det, kanske bara jag som överreagerar

Permalänk
Medlem

Min son kör CS:GO med en gammal i3 4130 och ett 270X på en 27 tums 1080 skärm och ligger på 300 FPS. Windows 7, förstås.

Om det har börjat "plötsligt" så måste det ju blivit fel på något. Någon uppdatering som är knas?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Min son kör CS:GO med en gammal i3 4130 och ett 270X på en 27 tums 1080 skärm och ligger på 300 FPS. Windows 7, förstås.

Om det har börjat "plötsligt" så måste det ju blivit fel på något. Någon uppdatering som är knas?

.

Jo, det är ju den känslan man får. Men möjligtvis som ExtremaZ säger så kan nattens uppdatering ha ställt till med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Inaktiverad, ska den vara igång? Hört lite blandat om det.

Sätt på det och se om det blir bättre. Är CSGO processen satt på high prioritet eller vad det heter?

Permalänk
Medlem

Kör du Windows 10 Anniversary Update så fuckar Xbox DVR-funktionen upp FPSen för väldigt många.
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/4vwiu8/how_...

Permalänk
Medlem

Har du testat att stänga av core parking?

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

kollat cpu temps?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Sätt på det och se om det blir bättre. Är CSGO processen satt på high prioritet eller vad det heter?

Satte på Multicore rendering och fick genast en boost i fps till ca 180-250 vilket är mycket bekvämare att spela i! men det är inte ens i närheten av vad det egentligen ska vara, så verkar som om något annat ligger bakom problemet. Men tackar för hjälpen det blev nu iallafall spelbart. Den är satt i högsta prioritet ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Kör du Windows 10 Anniversary Update så fuckar Xbox DVR-funktionen upp FPSen för väldigt många.
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/4vwiu8/how_...

Kör fortfarande på windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

kollat cpu temps?

Japp, även de ligger på stadiga 60-65 grader.

Permalänk

@Corn1344: Testa att tabba ur spelet och sedan in. Det funkar för mig, jag hade också samma problem och vi har nästan samma rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJulmust:

@Corn1344: Testa att tabba ur spelet och sedan in. Det funkar för mig, jag hade också samma problem och vi har nästan samma rigg.

Det har blivit en del hoppa in och ur spelet när jag kollade temps och Usage så har redan testat det antar jag xD

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna dela med dig av dina start kommandon i steam och ladda upp ditt config till pastebin eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixeng:

Skulle du kunna dela med dig av dina start kommandon i steam och ladda upp ditt config till pastebin eller något liknande?

Just nu är jag i mitten av en flytt och har packat ner datorn och tillbehör men kan göra det efter flytten om cirka en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Corn1344:
Det är alltså inte bara jag som flyttar! Bara att återkomma, om det inte släppts en uppdatering som kanske löst ditt problem tills dess.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig hade liknande problem med sitt GTX 970...

Om han sätter ner alla inställningar i CS så får han skitkass fps. Drar han upp inställningarna och kör 1080 så får han över 250 fps. Gäller hitta rätt balans mellan GPU och CPU. CS är väldigt CPU intensivt och ställer du ner alla grafikinställningarna så lägger du mer press på CPUn verkar det som... skumt som fan.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...