Permalänk
Medlem

Era erfarenheter utav Bahnhofs ADSL?

Vad är eran erfarenhet utav deras ADSL? Ska främst användas till att spela och kolla streams på Twitch.
Genom ett test dom gjort skulle jag få ut cirka 15-20Mbit/s.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken operatör du väljer så går det över samma media så rent prestandamässigt spelar det i regel ingen roll. Bara att välja den billigaste med OK support.

Bahnhof som företag har jag aldrig haft problem med.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Oavsett vilken operatör du väljer så går det över samma media så rent prestandamässigt spelar det i regel ingen roll. Bara att välja den billigaste med OK support.

Bahnhof som företag har jag aldrig haft problem med.

Där ser man, trodde det kunde skilja. Var inne på Telia tidigare och folk som körde ADSL därigenom verkade relativt nöjda så jag antar att det blir bra med Bahnhof också då. Tack för svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Vilken operatör du väljer kan nog påverka prestandan beroende på hur nära du bor till de olika basstationerna eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Vet att min mor hade tyfon som leverantör av ADSL tills de blev uppköpta av bahnhof och det övergick i ett bahnhofabbonemang. Kan delge en historia om min kontakt med deras support.

Skulle hjälpa till med lite support efter att ett blixtnedslag på ett eller annat sätt dödade hårdvaran. I samband med det så upptäckte jag att supporten blivit kraftigt mycket försämrad sedan bahnhof tog över. Ganska långa telefonköer och rätt kassa öppettider på supporten. Dessutom när hon väl kommit fram rekommenderades ett modem som inte var kompatibelt med den VoIP-lösning som fanns i abbonemanget. Ett plus till supporten dock för att det dök upp ett nytt modem med posten utan att något var avtalat kring det och dessutom utan någon faktura, synd att det inte var kompatibelt heller dock.

Summa sumarum: Relativt dåliga supporttider och köer, supportpersonalen har vara trevlig och tillmötesgående, verkar dock lite slarvigt och inte fullt så kompetent som man kan önska vilket tyder på att dom inte satsat så mycket som dom borde på supporten. Hur det står sig mot andra vågar jag inte svara på, skulle gissa att dom flesta jättarna är ganska lika men eventuellt med bättre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Vilken operatör du väljer kan nog påverka prestandan beroende på hur nära du bor till de olika basstationerna eller har jag fel?

Avståndet till station är faktorn som kommer avgöra vilken hastighet du får ut, sen om trafiken routas vidare via Bahnhof eller Telia spelar mindre roll.

EDIT: Eftersom du nämner "basstationerna" kanske du tänker på mobilt bredband (3G/4G)?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Vilken operatör du väljer kan nog påverka prestandan beroende på hur nära du bor till de olika basstationerna eller har jag fel?

Ja, där tänker du fel. Du kopplas inte genom olika basstationer, basstationer hör mobila nät till. Koppartrådarna är kopplade till närmaste telestation, och det är endaste en station...

Skrivet av Vesh:

Vet att min mor hade tyfon som leverantör av ADSL tills de blev uppköpta av bahnhof och det övergick i ett bahnhofabbonemang. Kan delge en historia om min kontakt med deras support.

Skulle hjälpa till med lite support efter att ett blixtnedslag på ett eller annat sätt dödade hårdvaran. I samband med det så upptäckte jag att supporten blivit kraftigt mycket försämrad sedan bahnhof tog över. Ganska långa telefonköer och rätt kassa öppettider på supporten. Dessutom när hon väl kommit fram rekommenderades ett modem som inte var kompatibelt med den VoIP-lösning som fanns i abbonemanget. Ett plus till supporten dock för att det dök upp ett nytt modem med posten utan att något var avtalat kring det och dessutom utan någon faktura, synd att det inte var kompatibelt heller dock.

Summa sumarum: Relativt dåliga supporttider och köer, supportpersonalen har vara trevlig och tillmötesgående, verkar dock lite slarvigt och inte fullt så kompetent som man kan önska vilket tyder på att dom inte satsat så mycket som dom borde på supporten. Hur det står sig mot andra vågar jag inte svara på, skulle gissa att dom flesta jättarna är ganska lika men eventuellt med bättre tider.

Eftersom Skanova (Telia) äger koppartrådarna, kommer det antagligen att ta onödigt lång tid för dig att få support på ifall det skulle bli fel på kopparparet. Telia har ju en fördel där iom kortare "beslutsväg".

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Avståndet till station är faktorn som kommer avgöra vilken hastighet du får ut, sen om trafiken routas vidare via Bahnhof eller Telia spelar mindre roll.

EDIT: Eftersom du nämner "basstationerna" kanske du tänker på mobilt bredband (3G/4G)?

Med basstation tänker jag både med kabel och 3/4g. Men det kanske är fel att benämna det med basstation för kabel,