Ny budgetlaptop med hyfsade specs - sjukt seg??

Permalänk
Medlem

Ny budgetlaptop med hyfsade specs - sjukt seg??

Känns som jag gjort ett sjukt dåligt köp här. Skaffade en Ausus Eeebook 402 i den dyrare varianten. 8 gb RAM, 3700 Quadcore, 128 GB SSD http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/245814-a...

En budgetburk såklart, men tänkte att 8 GB i ram borde räcka hyfsat för enklare sysslor. Och processorn har fått hyfsade recensioner på annat håll. Döm om min förvåning när det knappt går att surfa på datorn. Extremt seg laddning, hackig scrollning och ibland bara låser den sig. Alltså, så ska det väl inte vara med de här specsen? Hade det varit den billigaste varianten hade jag haft mer förståelse men här?

Några tips om hur man kan snabba upp härket?

Permalänk

Bloatware? Ser inte ut att vara så kassa specs ändå. Gör en ren installation av windows tycker jag.

Tycker ändå att det låter lite konstigt. Kan det vara drivrutiner kanske? Fel på SSD:n?

Vad säger aktivitetshanteraren om vilka processer som är igång? Något som suger kraft i bakgrunden?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del bloatware ja. Svårt att se vad som ska bort dock.

Kollar aktivitetshanteraren, är det normalt att det körs 78 bakgrundsprocesser? Bara när jag skriver det här används ca 50% av cpu:n.

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert massor av skräp som ligger i bakgrunden och tuggar och dessutom tar plats på SSDn som inte är stor till att börja med. Mitt råd hade varit att ladda ner Windows om du inte har något installationsmedia och göra en formatering och ren installering innan du hunnit bo in dig i datorn allt för mycket. Gjorde en helt enorm skillnad på min äldre HP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Dum fråga kanske, men hur kan man ladda ner och installera om windows? Det kom ju förinstallerat och jag har ju inte fått ngn värdekupong eller så.

Permalänk
Medlem

Hittade, det fanns ju en funktion för det inbyggt i windows 10.

Permalänk
Medlem

ok, fiasko nummer två. Reset this computer och installera om Win10 resulterade i att all bloatware installerades om. Tillbaka på ruta ett.

Hur gör jag en helt clean install och tar bort allt skräp?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

N3700 är en Silvermont cpu, det är en Atom cpuer som döpts om till Pentium, den är tyvärr sjukligt långsam.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

@NilsK: Har du sett till att Energi alternativen är satta till Hög Prestanda? Har problemet med min S200e som klockar ner sig om den inte är satt på Hög Prestanda istället för Hög Batteri tid/ASUS Battery Saver.
Du hittar Energi Alternativ under Kontrolpanelen -> EnergiAlternativ.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NilsK:

ok, fiasko nummer två. Reset this computer och installera om Win10 resulterade i att all bloatware installerades om. Tillbaka på ruta ett.

Hur gör jag en helt clean install och tar bort allt skräp?

Nej, för att återställa är INTE samma sak som en ominstallation. Ladda ner Windows Media Creation Tool så följer du instruktionerna där i för att skapa antingen ett USB eller DVD som du kan installera Windows från. Under installationen formaterar du SSDn så blir du av med allt förinstallerat skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Yes, förstod det till slut. Inte helt lätt när man kommer från Mac att lista ut hur allt funkar. Måste säga att min första erfarenhet av allt med bloatware och skräp har varit lite chockartad. Säga vad man vill om mac (är själv lite trött på hela grejen) men man slipper sånt här. Det funkar bra rakt ur boxen.

Dock var ju det här en extremt billig burk så man får väl vad man betalar för antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Mac-diskussionen ger jag mig inte in på.

Här är verktyget du ska använda: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

hehe.

Datorn känns betydligt rappare efter att jag uppdaterade windows till 10 year anniversary edition. den är dock uppe och nosar i hög CPU-användning rätt ofta, men nu går det iaf att jobba på den.