Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2012

i7 6700k Stänga av Turbo Boost?

Tjenare!

Jag undrade om någon skulle kunna guida mig till hur man stänger av Turbo Boost på min i7 6700k, det ända jag har läst är om laptops och att man ska in i power management å sänka % under 100. dock så tyckte jag det lät lite sketchy eftersom du inte stänger av Turbo Boost utan enbart låter inte cpun komma upp till det läget.

Min gammla cpu från AMD så kunde jag ändra det i mina bios, men är inte riktigt säker på hur denna funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Det hjälper om du skriver vilken dator/modell du har.

CPU= Core I7 2600k @ 4.4ghz med Corsair H100i @2 cf-v12hp hydro dynamic. GPU= 2X R9 290 med ARCTIC Accelero Xtreme 3/4 CF. MODERKORT= Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM= 16GB DDR3 2133MHz. HÅRDDISK= Samsung 850 EVO 250GB SSD, 4 Mekaniska. MONITOR=1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR=2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv=3 LG 47lv355n-ZB 47". LJUDKORT= Internt. Nätagg= Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.
Beyerdynamic DT990 (250 ohms) CM6206-LX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

På en laptop är det osannolikt att du har inställningar för det här i BIOS. Så att stänga av funktionen i Windows är antagligen ditt enda alternativ. Får man fråga, varför?
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2012

Jag sitter på en desktop, men när jag googlade det hittade jag enbart om laptops

System Model: MS-7998

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av martin921210:

Jag sitter på en desktop, men när jag googlade det hittade jag enbart om laptops

System Model: MS-7998

varför vill du ens stänga av turbo boost, låter som ett onödigt påhitt.

In i bios, sen får du gå in i en "avancerat" å väljer cpu å väljer "disabled" för turbo/boost, och sparar ändringarna. done, bios ser ju lite olika ut beroend på tillverkare å så men e inte å svårt.
Om du vet vad du har för moderkort så är det rätt lätt att hitta bios guide på nätet/ex.

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Frågan är ju snarare VARFÖR vill du stänga av turbo? Den gör ju bara nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,5 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU Asus GTX 780 DCUII: 1228 mhz / 6800 mhz memory @ stock volt
Skärm Asus PB278Q @ 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av martin921210:

Tjenare!

Jag undrade om någon skulle kunna guida mig till hur man stänger av Turbo Boost på min i7 6700k, det ända jag har läst är om laptops och att man ska in i power management å sänka % under 100. dock så tyckte jag det lät lite sketchy eftersom du inte stänger av Turbo Boost utan enbart låter inte cpun komma upp till det läget.

Min gammla cpu från AMD så kunde jag ändra det i mina bios, men är inte riktigt säker på hur denna funkar.

Att köra högsta frekvensen hela tiden kommer suga ur ditt batteri snabbare.
Är det på någon dator som denna funktionen verkligen är bra så är det i just bärbara.

edit: Jag förstår, gäller ej laptop, utan en standard 6700K.
Eftersom flera i tråden missförstod dig kanske du ska fundera lite kring meningsuppbyggnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Om jag förstår manualen rätt, in i BIOS, under overclocking ska du hitta misc settings, och där har du Intel Turbo Boost. Stäng av den för önskat resultat.

Som alla andra undrar jag dock varför. Det enda den gör är ger dig fördelar.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.