Vattenkylning - Nybörjare med frågor!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Vattenkylning - Nybörjare med frågor!

Hejsan Swec!

Jag har aldrig hållt på med vattenkylning förut och på sistone har mitt intresse för det börja växa extremt. Innan jag bestämmer mig för att dra igång med ett projekt så har jag några frågor jag behöver få svar på så jag kan va säker att jag har allt under kontroll.

- Jag har inte förstått hur dom vinklade anslutningarna fungerar. KÖper man vilken som helst och sedan skruvar på en vanlig "compression fitting" på den? Ser inga inner- och yttre mått för slang så är förvirrad.

-Jag tänkte köpa Ek-kit L240 och byta ut slangarna till transparenta. Det är helt okej eller hur?

- Hört massor av olika saker om vätskan man ska använda och olika saker som kan hända beroende vilken man har. Jag vill ha en orange färg på mitt system, vad skulle ni rekommendera att jag använder då?

Kanske ploppar upp mer frågor senare! Men det är allt jag kommer på just nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Ohdear:

Hejsan Swec!

Jag har aldrig hållt på med vattenkylning förut och på sistone har mitt intresse för det börja växa extremt. Innan jag bestämmer mig för att dra igång med ett projekt så har jag några frågor jag behöver få svar på så jag kan va säker att jag har allt under kontroll.

- Jag har inte förstått hur dom vinklade anslutningarna fungerar. KÖper man vilken som helst och sedan skruvar på en vanlig "compression fitting" på den? Ser inga inner- och yttre mått för slang så är förvirrad.

-Jag tänkte köpa Ek-kit L240 och byta ut slangarna till transparenta. Det är helt okej eller hur?

- Hört massor av olika saker om vätskan man ska använda och olika saker som kan hända beroende vilken man har. Jag vill ha en orange färg på mitt system, vad skulle ni rekommendera att jag använder då?

Kanske ploppar upp mer frågor senare! Men det är allt jag kommer på just nu

Är också sugen på att lära mig lite mer om detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Skuggan2014:

Är också sugen på att lära mig lite mer om detta.

Ställ frågor i denna tråd du med! Ju fler frågor desto bättre. Då lär sig alla som är nya Kan finnas frågor du har som jag glömt att ställa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Smålands skogar
Registrerad
Jun 2015

Har också tänkt börja med lite vattenkylning så fyller på här. Har börjat lite smått att plocka på mig med delar som kommer hem snart. Men funderar lite över det här med olika material i systemet. Jag vet att man inte bör blanda tex koppar och aluminium. Om det skulle råka bli så, går att köra på ändå? Tänker med lite glykol som hämmande substans och med tätare intervall för vätakebyten?

Nanoxia Deep Silance
Asus Z97-P & Intel i5-4690k <¤> Win 10 Pro SE <¤> EVGA 970 ACX 2.0+ SSC
Corsair Vengeance 8Gb
EVGA 600b 600W 80Plus Bronze
Qpad MK-80 <¤> Qpad QH90 <¤> Corsair Void Headset Wireless <¤> Corsair Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

@Ohdear: Ja, det kan vara så beroende på vad du köper. Det finns vinklade adaptrar och vinklade anslutningar.
Vinklade anslutningar är väl att föredra då det blir billigare.

Ex:
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/adaptrar/...

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/slangsock...

Data
| Corsair 540 | MSI Z97 GAMING 7 | FD Newton R3 1000W | i7 4790K | 2xEVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ | G.Skill Ares 16GB 1600MHz | Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

För färg är det bästa att använda färgade slangar. Färg i kylmediet brukar ofta leda till problem på sikt.

Själv kör jag på det renaste vattnet jag kunde få tag på (avjonat) med några silverspiraler i loopen som tillväxthämmare.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av aniron:

För färg är det bästa att använda färgade slangar. Färg i kylmediet brukar ofta leda till problem på sikt.

Själv kör jag på det renaste vattnet jag kunde få tag på (avjonat) med några silverspiraler i loopen som tillväxthämmare.

Vart får man tag på en silverspiral? Vart lägger man den?

Jag byggde ihop min första loop igår kväll och det läckte inte. Blev besviken på hur fult det blev så jag beställde Kit för hardpipe istället. PETG rör blev det. Vanliga hardpipe kompression fittings fungerar ju eller hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Ohdear:

Vart får man tag på en silverspiral? Vart lägger man den?

Jag byggde ihop min första loop igår kväll och det läckte inte. Blev besviken på hur fult det blev så jag beställde Kit för hardpipe istället. PETG rör blev det. Vanliga hardpipe kompression fittings fungerar ju eller hur?

https://www.caseking.de/en/mayhems-silver-coil-silberspirale-...

Du lägger den i ressen,
PETG funkar med vanliga hardline compressions sålänge de är av samma mått förstås.

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

@Ohdear: Alla 45,90 eller 180° (osv) vinklar med g1/4 gänga passar med andra vattenkylnings-anslutningar som också använder sig av g1/4.

Du kan byta till vilken typ av slang du vill (vit, transparent etc.) bara du har samma dimensioner på slangen som på anslutningarna tex. 13/10, 16/10mm.

Om du vill köra med färgad vätska så bör du vara medveten om att vissa "dyes" färgar av sig, värst av alla är de röda. Men även gummislangarna(även transparenta har vissa problem, det kan lossna "plasticizer" från slangen som stockar igen vattenblock etc.

Håll dig undan för vissa märken som ex. Masterkleer deras slangar är ett skämt. Mayhems, Primochill, Tygon, EK gör bra grejer.

Jag har kört med färdigmixad transparent vätska tidigare. Just nu använder jag en vit pastelmix som jag har blandat med destillerat vatten.

Vissa kör bara med destillerat vatten (med eller utan killcoil, anticorrosive medel, antialg medel etc.) Finns även de som kör med glykol, något som jag själv aldrig skulle göra.

Kan rekommendera att läsa runt på overclock.net i vattenkylningstråden, där finns det mycket råd.

i7 6770K | Maximus VIII Hero | 32GB DDR4 | 4x SSD | Inwin 303 | Leadex Platinum 850W | GTX 1070 Strix OC | Custom Loop | Win 10 Pro | MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av lowngcawt:

Du lägger den i ressen,
PETG funkar med vanliga hardline compressions sålänge de är av samma mått förstås.

Notera att du behöver en spiral per halvliter vatten i loopen, enligt tillverkarens anvisning.

Jag har spridit ut mina över loopen, det viktiga är att de inte kan åka in i pumpen, något block eller radiator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av jmeister:

Om du vill köra med färgad vätska så bör du vara medveten om att vissa "dyes" färgar av sig, värst av alla är de röda. Men även gummislangarna(även transparenta har vissa problem, det kan lossna "plasticizer" från slangen som stockar igen vattenblock etc.

Håll dig undan för vissa märken som ex. Masterkleer deras slangar är ett skämt. Mayhems, Primochill, Tygon, EK gör bra grejer.

Jag köpte PETG rör från Alphacool. Har du erfarenhet av dom?

Skrivet av jmeister:

Jag har kört med färdigmixad transparent vätska tidigare. Just nu använder jag en vit pastelmix som jag har blandat med destillerat vatten.

Vissa kör bara med destillerat vatten (med eller utan killcoil, anticorrosive medel, antialg medel etc.) Finns även de som kör med glykol, något som jag själv aldrig skulle göra.

Jag tänkte köra med destillerat vatten med några droppar av "Mayhems Non Stain Dye Blue". Jag har sett många köra med den så jag antar att den är ganska okej?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av lowngcawt:

Du lägger den i ressen,

Hittar ingenstans i sverige där man kan köpa en kill coil. Vet du något annat ställe man kan beställa dom ifrån? det var ganska dyrt att köpa det därifrån nämnligen :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

@Ohdear: Har aldrig provat deras hårda rör, har däremot använt mig av EK's PETG och där var det inga konstigheter.

Ja det lär funka bra. Du kan även köpa till deras biocide, räcker med någon droppe. http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kylvaetksa/faergtillsa...

i7 6770K | Maximus VIII Hero | 32GB DDR4 | 4x SSD | Inwin 303 | Leadex Platinum 850W | GTX 1070 Strix OC | Custom Loop | Win 10 Pro | MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Ohdear:

Hittar ingenstans i sverige där man kan köpa en kill coil. Vet du något annat ställe man kan beställa dom ifrån? det var ganska dyrt att köpa det därifrån nämnligen :S

Inte i Sverige, men betydligt billigare direkt från tillverkaren än från Caseking:
https://mayhems.co.uk/algaecides/silver-coil-99.999-pure-silv...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2007

Kör du nickel i loopen (typ nickel pläterat block) bör man som regel inte använda Kill Coils (silver) då detta ökar korrosionen på dessa. Går inte fort. Men över tid. EK's garanti gäller tex heller inte då.

Om man är första gången vattenkylare bör man också köra slang. Då får man det lättare. Och när man "bemästrat" detta kan man börja ge sig på Hardline (rör).

Har du tänkt dig att set up and forget. Så ska du ej använda färgade vätskor. Då de i regel behöver mer tillsyn och service (kläggar igen med tiden) än rent vatten med någon droppe biokill i.

Tänk också på att Alphacools PETG rör är 13/10. Och måste ha fittings för detta. EK och fler kör 12/10 och har sina fittings för dessa. Köp i regel dubbelt upp med rör än vad du behöver. Du komemr garanterat fallera i ett antal försök i bockningen.

Inner diametern har mindre betydelse för rör. Dock mer viktigt för slang.

Angående vinklade fittings så är de flesta av typen "förlängare". Alltså gängor i båda ändar. Så du behöver alltså även en anslutnings fitting utöver vinkel anslutningen. Det blir alltså dyrare.

Vissa tilvlerkare. Tex Bitspower har vinklade anslutningar redan med kopplingar. Alltså att man använder en anslutning. Nackdelen med dessa är något dyrare och om du ändrar rör/slang storklek. Så behöver du byta hela anslutningen. Inte bara själva kopplingen.

Hoppas det gav lite mer ljus i djupa mörka vattnet

Jonsbo UMX4 | Asus Maximus VII Gene | Intel i7-4790k | Asus 980 Ti Strix | Corsair Vengence 16GB | Samsung Evo 500GB | Corsair AX760 | Acer X34 | EKWB kylt
Mitt gamla bygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2014

något man bör tänka på om man använder silver coils är att vattnet blir elektroniskt ledande förr eller senare mitt tips till dom som vill börja med vattenkylning är att börja basic med slang och färdigt vatten från mayhem, vist man kan köra med avjoniserat vatten men där är vissa medel i den färdigblandade som gör att alger etc inte trivs där. Färgat vatten är trevligt men mindre trevligt om man vill byta färg eller göra om i loopen då färgpigment fastnar överallt (speciellt röd färg).

Anledningen varför jag tycker man ska börja med slang dom första gångerna är för att man helt enkelt får en viss erfarenhet och syn på vad som blir snyggast när man drar sin loop. Slang kan vara väldigt snyggt ibland tillexempel (mitt tycke). Många som bestämmer sig för att köra hardline på sitt första bygge får de ofta inte så snyggt.. varför vet jag inte men jag tror att man måste lära sig med slangar till o börja med

Något jag personligen snålade in på i mitt första bygge vad ventil för att tömma bygget, vilket gjorde vattenbyten till en dryg uppgift! vist de är inte super ball o lägga x antal 100lappar för en ventil och lite fittings men ska man lägga x antal tusen på vattenkylning känns en ventil inte som en så stor extra utgift!

Många vinklar har utvänding gänga i ena ändan och invänding i andra, nästan alltid 1/4" dock finns det vissa märken som gör med färdig kompressionsfitting inbyggd i vinklen.

Kvaliten på vinklar är A & O, personligen har jag haft flera läckor med EKWB vinklar och därför köpte jag två vinklar av märket Bitspower till senaste projektet, är otroligt nöjd med dessa och man känner att kvaliten är på topp! EKWB gör förövrigt mycket bra produkter (förutom vinklar enligt mig)!

Har ni frågor så svarar jag sågott jag kan på dom