MSI ger moderkort med sockel LGA 1151 stöd för Intel Kaby Lake

Permalänk
Melding Plague

MSI ger moderkort med sockel LGA 1151 stöd för Intel Kaby Lake

Inför den annalkande lanseringen av Intels kommande processorarkitektur Kaby Lake uppdaterar MSI sina moderkort i 100-serien och lägger till stöd för denna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Damn, 18 st. z170 moderkort bara från MSI

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

En prestandaökning på 7% när TDP går upp 5% är inte direkt något att skriva hem om. Känns ungefär som det som händer när man ökar klockfrekvensen utan att smacka på med mer spänning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

En prestandaökning på 7% när TDP går upp 5% är inte direkt något att skriva hem om. Känns ungefär som det som händer när man ökar klockfrekvensen utan att smacka på med mer spänning.

7% är bättre än inget, även om jag ej håller med att det är så mycket att hurra om. Jag tror dock inte att Intel kommer marknadsföra denna så mycket som något stort.

Angående moderkorten så är det jättebra att de får stöd så att de kan fortsätta sälja dessa och folk kommer ha ett stort urval att välja ifrån. Jag tror dock skaran som uppgraderar cpu på befintligt moderkort är liten då det händer så extremt lite på cpusidan.

Permalänk

Såg att även asus släppte bios uppdatering för kaby lake igår, i alla fall för mitt kort (z170 pro gaming).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Damn, 18 st. z170 moderkort bara från MSI

Bara jag som reagerar på att mer än hälften av hela den listan som visas har ordet "Gaming" i sig? (Av Z170 är det närmare 4/5 tom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bara jag som reagerar på att mer än hälften av hela den listan som visas har ordet "Gaming" i sig? (Av Z170 är det närmare 4/5 tom)

resten hade också gaming-namn: Grenade, Night Elf, Mortar, Bazooka och Tomahawk!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bara jag som reagerar på att mer än hälften av hela den listan som visas har ordet "Gaming" i sig? (Av Z170 är det närmare 4/5 tom)

Ger nästan ingenting , oftast bortkastade pengar i min erfarenhet. Lite extra plastdetaljer som ser coola ut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

resten hade också gaming-namn: Grenade, Night Elf, Mortar, Bazooka och Tomahawk!

Skrivet av BrottOchStraff:

Ger nästan ingenting , oftast bortkastade pengar i min erfarenhet. Lite extra plastdetaljer som ser coola ut.

Inte för att de andra namnen är så mycket bättre. Grenade och Bazooka etc låter bara larvigt imo

Edit. Var menat att citera @paddanx men att skriva och redigera ordentligt på en iPad är fan omöjligt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Bara jag som reagerar på att mer än hälften av hela den listan som visas har ordet "Gaming" i sig? (Av Z170 är det närmare 4/5 tom)

Majoritet av alla köpare till dessa moderkort är gamers och det fungerar säkerligen bra att marknadsföra dem så..
För oss som säljer datorteknik till lite mer professionellt bruk så är det raka motsatsen, står det gaming på något så får man ett goddag yxskaft tillbaka på svar om de gillar valet. Detta av flera anledningar som att man ej ska spela på arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Majoritet av alla köpare till dessa moderkort är gamers och det fungerar säkerligen bra att marknadsföra dem så..
För oss som säljer datorteknik till lite mer professionellt bruk så är det raka motsatsen, står det gaming på något så får man ett goddag yxskaft tillbaka på svar om de gillar valet. Detta av flera anledningar som att man ej ska spela på arbetstid.

Jag tror att förr i tiden när vi klockade med FSB och enormt höga volt typ Core 2 -tiden, så var det vettigare med vissa av dessa gaming-kort, men nu kan nästan alla kort klocka lika högt eftersom överklockning är i princip helt hjärndött nu om man inte ska uppnå extrema resultat.
Utöver det har värdet av överklockning försvunnit i stor del, hela vitsen var att köpa billigare grejor som man klockade som fan. Men nu är överklockning en premium feature, så man köper värstinggrejer som inte ens behöver överklockas och sen överklockar ändå. Jag skulle säkert inte märka någon som helst skillnad mot en vanlig i7 6700 utan K. Bara en kul grej att klocka. Var mycket roligare med min 1055T som kostade mkt mindre än 1090T och klickade lika högt Att klocka i3 6100 var kul, men de satte ju Intel stop för rätt snabbt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror att förr i tiden när vi klockade med FSB och enormt höga volt typ Core 2 -tiden, så var det vettigare med vissa av dessa gaming-kort, men nu kan nästan alla kort klocka lika högt eftersom överklockning är i princip helt hjärndött nu om man inte ska uppnå extrema resultat.
Utöver det har värdet av överklockning försvunnit i stor del, hela vitsen var att köpa billigare grejor som man klockade som fan. Men nu är överklockning en premium feature, så man köper värstinggrejer som inte ens behöver överklockas och sen överklockar ändå. Jag skulle säkert inte märka någon som helst skillnad mot en vanlig i7 6700 utan K. Bara en kul grej att klocka. Var mycket roligare med min 1055T som kostade mkt mindre än 1090T och klickade lika högt Att klocka i3 6100 var kul, men de satte ju Intel stop för rätt snabbt.

Jag ser som sagt enbart namnet som ett försäljningsknepp. Om jag ska välja ett moderkort för desktopklasssen ska bör den ha:
4st dim för ram.
2st M.2
4st USB 3.1, även om 2st skulle vara acceptabelt p.g.a. kass utbud.
Raid stöd.

Om sedan moderkortet får tillägget Ultra gamer hardcore efter standardmodellen så får jag acceptera detta.

Överklockningspotentialen är riktad för en väldigt liten skara, däremot stabilitet är viktigt för alla. Men hur vet man att ett moderkort är stabilare än andra? Det blir att läsa recensioner.

Jag själv överklockar inte datorn då jag ej anser mig ha kunskaperna som krävs för att sätta sig in i alla intermittenta problem som kan uppstå, däremot köper jag inte billigaste moderkortet och kanske får en drös med oförklarliga problem.

Permalänk
Medlem

Fråga: Om man sätter in en Kaby Lake-processor i ett moderkort som har en äldre BIOS-version som saknar stöd för Kaby Lake, vad händer då? Kan man inte ens komma in i BIOS för att köra uppdateringen?
Och 3D XPoint är bara fråga om processorstöd, alltså? Jag fick intrycket att man skulle behöva Z270 för att köra Optane? Är detta ej fallet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror att förr i tiden när vi klockade med FSB och enormt höga volt typ Core 2 -tiden, så var det vettigare med vissa av dessa gaming-kort, men nu kan nästan alla kort klocka lika högt eftersom överklockning är i princip helt hjärndött nu om man inte ska uppnå extrema resultat.
Utöver det har värdet av överklockning försvunnit i stor del, hela vitsen var att köpa billigare grejor som man klockade som fan. Men nu är överklockning en premium feature, så man köper värstinggrejer som inte ens behöver överklockas och sen överklockar ändå. Jag skulle säkert inte märka någon som helst skillnad mot en vanlig i7 6700 utan K. Bara en kul grej att klocka. Var mycket roligare med min 1055T som kostade mkt mindre än 1090T och klickade lika högt Att klocka i3 6100 var kul, men de satte ju Intel stop för rätt snabbt.

Överklockning är i princip helt hjärndött? Varför låta bli? Tog mig 10 minuter och så hade jag en CPU som blev 25% snabbare (mer egentligen då alla kärnor når max).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Går den att överklocka till 5Ghz så blir det en uppgradering.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort står med i listan, men finns ännu inte att ladda ner den bios version som står med i iistan, 2016-07-22 är senaste release för mig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Majoritet av alla köpare till dessa moderkort är gamers och det fungerar säkerligen bra att marknadsföra dem så..
För oss som säljer datorteknik till lite mer professionellt bruk så är det raka motsatsen, står det gaming på något så får man ett goddag yxskaft tillbaka på svar om de gillar valet. Detta av flera anledningar som att man ej ska spela på arbetstid.

@ClintBeastwood & @BrottOchStraff & @richie.f
Johan86c förstod exakt vad jag syftade på... just att de gör 18st Z170 moderkrort, och inte ett enda "vettigt" kort som inte är "Gaming". Räckte inte 10-12 st?? Så de andra 6-8 kan vara något bättre. Är lite synd, imho.

Inget emot att de gör några eller något kort med "Game inriktning", men det vore trevligt om där fanns något annat professionellt kort också, som är så långt från "Gaming" klassen som det bara går att komma och istället kvalité vs "plastdetaljerna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Överklockning är i princip helt hjärndött? Varför låta bli? Tog mig 10 minuter och så hade jag en CPU som blev 25% snabbare (mer egentligen då alla kärnor når max).

Det jag menade med det är att det är att eftersom överklockning har blivit en "premium produkt" så har de gjort det mainstream och enkelt. Det är inte samma känsla som när man gjorde det förr och fick ut "gratis" prestanda. Nu får du ju ut 25% mer för att du har betalat för att få premiumkomponenter som har stöd för överklockning. sitter själv i samma båt så det är ingen kritik, bara lite " det var bättre förr " gubbighet på g här

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det jag menade med det är att det är att eftersom överklockning har blivit en "premium produkt" så har de gjort det mainstream och enkelt. Det är inte samma känsla som när man gjorde det förr och fick ut "gratis" prestanda. Nu får du ju ut 25% mer för att du har betalat för att få premiumkomponenter som har stöd för överklockning. sitter själv i samma båt så det är ingen kritik, bara lite " det var bättre förr " gubbighet på g här

He, he, kan hålla med om det, kommer väldigt väl ihåg min Celeron 300A som hur enkelt som helst kördes i 450MHz. Har också ett svagt minne att jag satt och pillade med en stiftpenna för att överklocka min Athlon (det funkade).

Mina 25% är dock fortfarande gratis trots att CPU:n inte var billig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

ser att mitt moderkort är med på listan, då är frågan om det är värt att byta I5-6600K mot I7-7700K?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Överklockning är i princip helt hjärndött? Varför låta bli? Tog mig 10 minuter och så hade jag en CPU som blev 25% snabbare (mer egentligen då alla kärnor når max).

Detsamma gäller maxvikt på en skylift, jag lånade en 19 meters där det stog max 200kg, jag hade med två extra gubbar och grejer och vi vägde över 400KG men det gick ändå. Det är idag barnsligt enkelt att överlasta saker...

Min poäng är huruvida det är enkelt eller inte att överskrida specifikationerna för något har direkt knytning till risken om något går galet, idag när varenda kotte är systemutvecklare så är det ej helt odramatisk om processorn en enda gång skulle utföra en beräkning fel.
När kostnaden för fel är såpass stor så har Intel/AMD rejäla marginaler så att de ska vara stabila även vid billiga nätdelar, moderkort och kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampsvamp:

Såg att även asus släppte bios uppdatering för kaby lake igår, i alla fall för mitt kort (z170 pro gaming).

Var såg du den nyheten? Har också det moderkortet.

Permalänk
Skrivet av blame_me:

Var såg du den nyheten? Har också det moderkortet.

Den låg ute tidigare under dagen, såg nu att den är borta från officiella listan, men du kan fortfarande ladda ner den från deras host (http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/Z...)

Permalänk

Men vart är Z170A-G43 PLUS i listan? Blir ju förbannad om det kortet inte kommer få Kaby Lake stöd av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampsvamp:

Den låg ute tidigare under dagen, såg nu att den är borta från officiella listan, men du kan fortfarande ladda ner den från deras host (http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/Z...)

Ah, tackar! Jag tror inte jag behöver uppdatera än på ett tag, men jag sparar filen ändå.