Cpu överhettas vid high load, kom från ingenstans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2011

Cpu överhettas vid high load, kom från ingenstans

Hej,

Jag har en en intel core i5 2500K (sandy bridge) som kyls av en Corsair cwch60 (H60), slutet kylssytem. Allt sitter på ett P8P67 pro rev 3.1 kort.
Nyligen när jag spelade Cs så överhettades cpun. Drog lite tester och när jag kör full load på alla cores går den upp i 97 grader. Det lustiga är att den går upp i 80-90 grader på 15-20 sec och kyls ner lika snabbt till 35-40. När jag inte stressar datorn ligger tempen på lugna 30 grader. Har öppnat lådan och fått bort allt damm i datorn, fortfarande samma temp.

Känns som detta hände över en natt då jag inte haft något problem med datorn under 5 års tid.
Vad går ytterligare att göra och vad kan problemet vara?

Stort tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007

Pumpen kanske har dött på kylaren? Känn efter om slangarna känns extra varm samt om själva blocket vibrerar något, eller nu vart pumpen sitter.

6700k @ 4.7GHz . 16GB @ 2666MHz . 1070 @ stock
360+240 rad custom loop
Flickr 500px

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Att temperaturen går upp sådär 20-30 grader på en sekund när du stresstestar är normalt, då den mäter core temp inne i cpu'n och inte cpu-kylarens temp. Din säger du däremot går upp 50 grader när du stresstestar vilket låter som att antingen sitter cpu-kylaren lite dåligt eller så har du dålig/gammal/uttorkad kylpasta.

Eftersom du har ett slutet vattensystem kan det också vara dåligt vattenflöde av någon anledning, men då borde dne inte reagera riktigt så fort som du beskriver

Edit: läste ditt inlägg igen, 15 sekunder låter som ett pumpfel läste bara blixtsnabbt först

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

När du startar burken, känn på blocket om du kan känna små vibrationer...

Kommer du upp i 80-90 av CS så bådar det inte gott

Chassi: Hex Gear R80 CPU: Intel i7 6700K @ 4.7Ghz Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming Ram: 4x4GB Corsair Vengeance GPU: 2x ASUS 1080 STRIX (SLI) SSD: 120GB Intel 520 & 500GB Crucial BX100 PSU: EVGA G2 Supernova 850W Monitor: Acer Predator X34A | OS: Win 10 Pro x64

Kylning: EK XE480 & EK XE 360 - EK Supremacy EVO - EK Strix-block + Backplates - 8 EK Vardar-fläktar - EK-XRES 140 Revo D5 - Barrow fittings

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av solomon:

Pumpen kanske har dött på kylaren? Känn efter om slangarna känns extra varm samt om själva blocket vibrerar något, eller nu vart pumpen sitter.

Blocket vibrerar, om något, extremt lite. Slangarna var varma efter stresstest, men inte extremt.

Skrivet av Klubba:

Att temperaturen går upp sådär 20-30 grader på en sekund när du stresstestar är normalt, då den mäter core temp inne i cpu'n och inte cpu-kylarens temp. Din säger du däremot går upp 50 grader när du stresstestar vilket låter som att antingen sitter cpu-kylaren lite dåligt eller så har du dålig/gammal/uttorkad kylpasta.

Eftersom du har ett slutet vattensystem kan det också vara dåligt vattenflöde av någon anledning, men då borde dne inte reagera riktigt så fort som du beskriver

Edit: läste ditt inlägg igen, 15 sekunder låter som ett pumpfel läste bara blixtsnabbt först

Hör vatten droppa och känner vibrationer i slangarna, säger det något?

Skrivet av Zpnk:

När du startar burken, känn på blocket om du kan känna små vibrationer...

Kommer du upp i 80-90 av CS så bådar det inte gott

Väldigt små i sådana fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av kizmoz:

Blocket vibrerar, om något, extremt lite. Slangarna var varma efter stresstest, men inte extremt.

Hör vatten droppa och känner vibrationer i slangarna, säger det något?

Väldigt små i sådana fall.

Testa ryck ut strömsladden för pumpen(kylaren) och se om det blir någon som helst skillnad.

360+240 rad custom loop
Flickr 500px

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av solomon:

Testa ryck ut strömsladden för pumpen(kylaren) och se om det blir någon som helst skillnad.

Om jag gör det, vill den inte komma förbi bios. Men går in i bois och temp ligger på 97 grader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av kizmoz:

Om jag gör det, vill den inte komma förbi bios. Men går in i bois och temp ligger på 97 grader.

Alright, så pumpen funkar iaf. Testa byt kylpasta etc och se om det hjälper

360+240 rad custom loop
Flickr 500px

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2011

Tack alla för hjälpen!

Skrivet av solomon:

Alright, så pumpen funkar iaf. Testa byt kylpasta etc och se om det hjälper

Bytte kylpastan, ligger nu på 48 grader vid full load. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

I så fall kanske kylaren hade lossnat lite, har väldigt svårt att tänka mig att byte av kylpasta skulle göra 50 graders skillnad i temperatur. Eller har samma kylpasta suttit där under alla dessa fem år? Bra i vilket fall att temperaturen blev bra.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Andreaz1:

I så fall kanske kylaren hade lossnat lite, har väldigt svårt att tänka mig att byte av kylpasta skulle göra 50 graders skillnad i temperatur. Eller har samma kylpasta suttit där under alla dessa fem år? Bra i vilket fall att temperaturen blev bra.

Kylpastan har suttit i 3.5 år, lite för länge alltså

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av kizmoz:

Kylpastan har suttit i 3.5 år, lite för länge alltså

Kylpasta kan försämras med tiden, beroende på kylpasta och miljö, men det handlar då om små förändringar. Att du plötsligt fick 50°C högre temperaturer indikerar snarare att kylaren lossnat lite.