Sonyreciever som knäpper till, protect-läge ibland?

Permalänk
Medlem

Sonyreciever som knäpper till, protect-läge ibland?

Hej,

Har en STR DE545 från 2001 som tjänat mig väl i femton år, och gör precis vad jag behöver av den, men den har på senare tid börjat bli lite finurlig.

Ofta på sommaren så överhettar den och går in i Protect-läge, men det har bara varit att sänka volymen så funkar det efter en reboot;

Nu den senaste månaden så har det dock börjat knäppa till om förstärkaren, inte i högtalarna, utan från själva plåtlådan. Ett ljud som påminner om relä-tillslaget när man slår på den, medans den är igång.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara, och om man kan fixa det själv mha en lödkolv och lite google-fu?

Har inte direkt cash så att köpa en ny reciever är helt ute ur bilden.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

hade en technics förstärkare med liknande fel en gång, inte att den överhettade men att det klickade ifrån ett relä och ljudet försvann.
Det visade sig vara en lödning som hade släppt på transformatorn, och när det vibrerade av basen så tappades ibland kontakten.

Dålig bild men du ser vilka lödningar jag menar iaf, ett av stiften gick att flytta upp och ner.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

@PelleRell: Helt klart värt att kolla upp!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.