Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Har samma problem med Oneplus Nord CE 5G med vimla. Löste du problemet? Går inte ta emot samtal på jobbet(lager) och inte heller i källaren. Den som ringer vid detta tillfällen får en röst som säger att mobilen är avstängd. Får sedan direkt efter detta ett sms med ett nummer och att man missat samtalet. Går konstigt nog ringa men inte ta emot samtal.... Varit så sedan mobilen köptes, blir annars att byta lur.

Vi löste det genom att byta till Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du kan ju skaffa Fello i så fall

En av dessa hade "Fello" men ingen mottagning. Att de brukar Telias nät betyder inte 100% av Telias nät uppenbarligen eller så har Sony markant sämre mottagning än Samsung, vilket jag knappast tror är orsaken.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

En av dessa hade "Fello" men ingen mottagning. Att de brukar Telias nät betyder inte 100% av Telias nät uppenbarligen eller så har Sony markant sämre mottagning än Samsung, vilket jag knappast tror är orsaken.

Ingen av de hypoteserna stämmer.

Vet ni att det inte bara är så att Telia har dålig täckning i området? Det skulle kunna vara ett mjukvarufel i hans telefon också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så det gick förut som privatperson? Hur kunde de vara så billiga då? Ingen har haft 10GB för 70kr förut.

Jag skaffade det 2014/2015, och då var det 10GB surf för 100:- som var dealen som student och "hej vi är nystartade", detta genom utdelade flyers vid skolan.
Det ändrades i omgångar, typ 15GB för 120:- månaden eller något liknande, och någon tredje variant. För drygt ett år sedan hörde de av sig och bad en verifiera anställningsnummer/kontakt på Telenor så att man skulle ha kvar priset.
Förklarade situationen, och de aktiverade det vidare utan knussel.

Kör just nu 10GB versionen för 70;- månad = 0:- månaden då jag ligger med sju/åtta "värvningar".

---
Gällande stabilitet kan jag uppleva att de emellanåt inte vill koppla upp samtal, utan bara står och väntar, där jag bor är även mottagningen betydligt bättre hos 3 vilket är varför jag börjat använda det simkortet mer som standard (rullar just nu två abonnemang, privat och "jobb" i samma mobil alltså)
Vimla är trevliga, men ibland känns det som man leker lite betatestare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ingen av de hypoteserna stämmer.

Vet ni att det inte bara är så att Telia har dålig täckning i området? Det skulle kunna vara ett mjukvarufel i hans telefon också.

Dålig täckning i området? Jag var den enda med täckning, med Telia. Alla andra med deras Fello, Tele2, Hallon och så vidare hade noll täckning.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Dålig täckning i området? Jag var den enda med täckning, med Telia. Alla andra med deras Fello, Tele2, Hallon och så vidare hade noll täckning.

Låter väldigt konstigt. Något måste ha blivit knas där då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Jag skaffade det 2014/2015, och då var det 10GB surf för 100:- som var dealen som student och "hej vi är nystartade", detta genom utdelade flyers vid skolan.
Det ändrades i omgångar, typ 15GB för 120:- månaden eller något liknande, och någon tredje variant. För drygt ett år sedan hörde de av sig och bad en verifiera anställningsnummer/kontakt på Telenor så att man skulle ha kvar priset.
Förklarade situationen, och de aktiverade det vidare utan knussel.

Kör just nu 10GB versionen för 70;- månad = 0:- månaden då jag ligger med sju/åtta "värvningar".

---
Gällande stabilitet kan jag uppleva att de emellanåt inte vill koppla upp samtal, utan bara står och väntar, där jag bor är även mottagningen betydligt bättre hos 3 vilket är varför jag börjat använda det simkortet mer som standard (rullar just nu två abonnemang, privat och "jobb" i samma mobil alltså)
Vimla är trevliga, men ibland känns det som man leker lite betatestare.

Så de erbjuder det inte längre? Nu ser jag att 10gb kostar 170kr vilket är mycket högre än dina 70kr. Du var också student antar jag? Konstigt att de fortfarande låter dig behålla priset och speciellt nu när du förmodligen inte är student, oftast brukar de avsluta det utan att meddela på förhand och flytta över en till ett vanligt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Dålig täckning i området? Jag var den enda med täckning, med Telia. Alla andra med deras Fello, Tele2, Hallon och så vidare hade noll täckning.

Den enda skillnaden mellan Fello och Telia täckningsmässigt är att Fello inte har tillgång till 5G. 2G, 3G och 4G har dom exakt likadan täckning som Telia.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Så de erbjuder det inte längre? Nu ser jag att 10gb kostar 170kr vilket är mycket högre än dina 70kr. Du var också student antar jag? Konstigt att de fortfarande låter dig behålla priset och speciellt nu när du förmodligen inte är student, oftast brukar de avsluta det utan att meddela på förhand och flytta över en till ett vanligt abonnemang.

Dealen när man tecknade det som student var uttryckligen att priset skulle gälla för alltid.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så de erbjuder det inte längre? Nu ser jag att 10gb kostar 170kr vilket är mycket högre än dina 70kr. Du var också student antar jag? Konstigt att de fortfarande låter dig behålla priset och speciellt nu när du förmodligen inte är student, oftast brukar de avsluta det utan att meddela på förhand och flytta över en till ett vanligt abonnemang.

De har flyttat över studentabbonemangen jag har hos dem (mer än ett) men det där abbet var ju inte ett studentabb, utan ett "hej kom och lek med oss, special price just for you" grej.
Värvade ju andra folk, så det var ju inte ett dåligt sätt att få igång "värvningspyramiden" av värvningar heller, är ju inte direkt ovanligt med specialerbjudanden för early-adopters.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag tecknade mig för Vimla då de låter dig bli abonnent även om du har betalningsanmärkningar, plus att de är bland de billigaste.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Jag tecknade mig för Vimla då de låter dig bli abonnent även om du har betalningsanmärkningar, plus att de är bland de billigaste.

Gör inte alla "lågprisoperatörer" det när man betalar med kreditkort?

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

De har flyttat över studentabbonemangen jag har hos dem (mer än ett) men det där abbet var ju inte ett studentabb, utan ett "hej kom och lek med oss, special price just for you" grej.
Värvade ju andra folk, så det var ju inte ett dåligt sätt att få igång "värvningspyramiden" av värvningar heller, är ju inte direkt ovanligt med specialerbjudanden för early-adopters.

Det krävde dock att man skickade in bild på sitt student-id för att kunna teckna abonnemanget, så jo det var ganska specifikt ett studentabonnemang.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Vimla höjer surfmängden i mitt abonnemang från 10GB til 12GB utan att höja priset, trevligt

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vimla höjer surfmängden i mitt abonnemang från 10GB til 12GB utan att höja priset, trevligt

Tyckte det med, tills en polare påminde att de höjde priset för alla för ett halvår sen...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Tyckte det med, tills en polare påminde att de höjde priset för alla för ett halvår sen...

Jag kunde byta ner mig en nivå på surfen när de höjde surfmängden förra gången, så det blev billigare ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag kunde byta ner mig en nivå på surfen när de hörde surfmängden förra gången, så det blev billigare ändå.

Ah, det funkar ju i de högre nivåerna, jag som ligger på billigaste abonnemanget hade inte mycket val 😂

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Ah, det funkar ju i de högre nivåerna, jag som ligger på billigaste abonnemanget hade inte mycket val 😂

Bara att skaffa någon tipsning till så kompenserar man för prishöjningen 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nu verkar de ha lanserat 5G
Går att beställa nytt SIM-kort i appen.
https://vimla.se/5g/

5g maxhastighet 150 Mbit/s Gäller prisplaner 1 GB–20 GB
5g maxhastighet 300 Mbit/s Gäller prisplaner 25 GB–100 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu verkar de ha lanserat 5G
Går att beställa nytt SIM-kort i appen.
https://vimla.se/5g/

5g maxhastighet 150 Mbit/s Gäller prisplaner 1 GB–20 GB
5g maxhastighet 300 Mbit/s Gäller prisplaner 25 GB–100 GB

Var i appen beställer man? Jag hittar bara "Spärra" och det kostar 100 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vimla byter tillbaka till Telenors system från att ha lekt med kunderna i WG2 och Vimla 2.0. Projektet Telenor drev tillsammans med Cisco (Telenor har sålt hela sitt innehav till Cisco nu).

Ni som haft problem med stöd för tex VoLTE kommer slippa det nu för det blir samma stöd för mobiler och märken som Telenor har.

Alla kommer behöva byta sim-kort (igen) för att hamna i Telenors traditionella, välungerande nät. De som skaffat Vimla 9 november 2023 och senare har redan det nya sim-kortet.

Med på köpet så kommer tex wifi-samtal och 5G. Vimla behöver inte försöka utveckla allt en gång till eller strula med att godkänna telefoner för VoLTE osv utan använder det som redan finns i nätet hos Telenor.

Beställ nytt simkort här
https://vimla.se/sim/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Var i appen beställer man? Jag hittar bara "Spärra" och det kostar 100 kr.

Det är en stor grön knapp på första sidan man loggar in på.
Men du kanske måste vänta på att du får mail/sms först eller pröva här: https://vimla.se/sim/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av N!klas:

Vimla byter tillbaka till Telenors system från att ha lekt med kunderna i WG2 och Vimla 2.0. Projektet Telenor drev tillsammans med Cisco (Telenor har sålt hela sitt innehav till Cisco nu).

Ni som haft problem med stöd för tex VoLTE kommer slippa det nu för det blir samma stöd för mobiler och märken som Telenor har.

Alla kommer behöva byta sim-kort (igen) för att hamna i Telenors traditionella, välungerande nät. De som skaffat Vimla 9 november 2023 och senare har redan det nya sim-kortet.

Med på köpet så kommer tex wifi-samtal och 5G. Vimla behöver inte försöka utveckla allt en gång till eller strula med att godkänna telefoner för VoLTE osv utan använder det som redan finns i nätet hos Telenor.

Beställ nytt simkort här
https://vimla.se/sim/

Ja det var på tiden!
Hoppas E-sim inte är allt för långt bort nu!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Helt bombad handläggning...

Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det var på tiden!
Hoppas E-sim inte är allt för långt bort nu!

E-sim fungerar kamel 🐫 pung. Jag försökte aktivera det via en utländsk telefon (yess frekvensbanden och så vidare är i sin ordning) via telefonen och existerande Wifi-nät men det gick inte alls bra. Brände säkert 6 E-sim och japp inför comviq bad 🛁 jag till och med om ICCID-nr men i h3lv3t3 heller sa kamelen och gick iväg...

1. Comviq sa att E-sim alltid fungerar och att be om ett ICCID-NR var lika onödigt som att ifrågasätta huruvida Göran Persson är lika slank och vältränad som om han hade utexaminerats från Kustjägarna igår kväll, eftersom deras system är lika oklanderligt och stabilt som en nunnas graviditet - d.v.s. Det var helt onödigt, enligt dem...det skulle räcka med QR-koden...

2. Operatören (han som Sålde den utländska telefonen) skyllde på comviq, nunnan, systemet, kamelen, Kustjägarutbildningen och allt däremellan... Grattis 🎊 Movistar nu har vi öppnat en butik 🏪 i Bagdad med Bagdad Bob som Chef...🤣🤣

Sin cuidarse y con el robo y engaño como norma. 😐
Se acabó la señal 📶 llego Movistar a apagar y engañar...bandoleros... Norma, hjälp...🫂 👥

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Radovic:

E-sim fungerar dåligt. Jag försökte aktivera det via en utländsk telefon men det gick inte alls bra. Brände säkert 6 E-sim och japp inför comviq bad jag till och med om ICCID-nr men i h3lv3t3 heller sa kamelen och gick iväg...

1. Comviq sa att E-sim alltid fungerar och att be om ett ICCID-NR var onödigt, enligt dem...det skulle räcka med QR-koden...

2. Operatören (han som Sålde den utländska telefonen) skyllde på comviq, nunnan, systemet, kamelen, Kustjägarutbildningen och allt däremellan...

Notera att Vimla inte har haft E-sim alls. Vilket är vad jag syftade på med mitt inlägg, i tråden om Vimla.
Anekdotiska upplevelser finns såklart alltid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Notera att Vimla inte har haft E-sim alls. Vilket är vad jag syftade på med mitt inlägg, i tråden om Vimla.
Anekdotiska upplevelser finns såklart alltid.

Anekdotiska upplevelser? Det var en irriterande upplevelse.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃