Laptop för krävande rendering VR/360-media

Permalänk

Laptop för krävande rendering VR/360-media

Hejsan,

Driver ett produktionsbolag och vi ska beställa nya laptops här i dagarna för att ha med oss ut i fältet.
Vi jobbar med 360/VR redigering av film/foto, oftast i program som AutoPano VideoPro och Premiere så det kan blir rätt tunga renderingar och vi behöver därför två rätt fullspeccade laptops.

Det vi kikat på idag är att skaffa Dell Precision 15" 7510-serien med följande specs:
Intel® Xeon E3-1505M 2.80ghz
Quadro M2000M 4GB
32 gig 2133 MHz (with ECC)
256 SSD maindrive
2 TB extra drive

Dessa går loss på ca 26k styck (exkl moms) men då ingår 4 års pro-service på plats. Vi har tidigare haft dell och gillar deras service men vi är samtidigt inte låsta vid Dell utan därför vi vill kika runt.

En av de frågor vi ställer oss är ifall det fortfarande är värt att köra på Quadro korten? Har vanliga GPUs som high-end laptops idag sitter med samma förmågor i princip? Sett att flera billigare laptops kan levereras med GTX960M och har haft svårt att hitta tester kring hur detta kort är i renderingar.

Vad säger SweC? Är detta ett bra val eller finns det bättre val att leta efter därute?
Ska man satsa på Quadro-kort eller ett "vanligt" GTX900-1000-serien?

ALlt väl!

Permalänk
Medlem

För det första så är jag nästan förvånad att se ett produktionsbolag som inte använder sig av Appleprodukter, om det är bra eller dåligt vet jag inget om.
Okej jag är helt ärligt rätt dålig på laptops (mer än att jag jobbar med att reparera dem.) men jag har lite saker att säga ändå.

Dels vill jag säga att jag också har mycket goda erfarenheter av dell på professionell nivå. Vi hade dem som huvudleveratör på ett tidigare jobb och jag gillar dem skarpt.

Fundera på om ni verkligen behöver ecc-minnen. De är både dyrare och långsammare än icke-ecc. Behöver ni det så fine då är det bra annars är det verkligen slöseri.

Försök att se till att ni får PCIe SSD där ni antagligen jobbar med stora filer och faktiskt skulle se skillnad på PCIe och vanliga SATA. Jag skulle tippa på att de kör M.2 disk men vore intressant att veta exakt vad. Har du en direktlänk till just denna dator?

Sorry har tyvärr inte svar på din faktiska fråga om GPUer men skulle försöka undvika 900-serien, inte för att den är dålig men det känns ju ändå som att det där ni vill ha störst fokus tillsammans med CPUn och då är det ju 10x-serien eller ja quadrokorten. Men jag vet inte hur mycket bättre quadrokorten är tyvärr.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Banco:

För det första så är jag nästan förvånad att se ett produktionsbolag som inte använder sig av Appleprodukter, om det är bra eller dåligt vet jag inget om.
Okej jag är helt ärligt rätt dålig på laptops (mer än att jag jobbar med att reparera dem.) men jag har lite saker att säga ändå.

Dels vill jag säga att jag också har mycket goda erfarenheter av dell på professionell nivå. Vi hade dem som huvudleveratör på ett tidigare jobb och jag gillar dem skarpt.

Fundera på om ni verkligen behöver ecc-minnen. De är både dyrare och långsammare än icke-ecc. Behöver ni det så fine då är det bra annars är det verkligen slöseri.

Försök att se till att ni får PCIe SSD där ni antagligen jobbar med stora filer och faktiskt skulle se skillnad på PCIe och vanliga SATA. Jag skulle tippa på att de kör M.2 disk men vore intressant att veta exakt vad. Har du en direktlänk till just denna dator?

Sorry har tyvärr inte svar på din faktiska fråga om GPUer men skulle försöka undvika 900-serien, inte för att den är dålig men det känns ju ändå som att det där ni vill ha störst fokus tillsammans med CPUn och då är det ju 10x-serien eller ja quadrokorten. Men jag vet inte hur mycket bättre quadrokorten är tyvärr.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Apple datorer var förr enastående inom produktion, idag är det inte så utan snarare tvärtom i många fall. Åtminstone när man jobbar med det vi gör.

Det är M.2 pcie SSD som huvuddisk.

Har nu hittat http://pc-konsulten.se/ som verkar vara återförsäljare av Clevo-datorer, så kommer nog bli en fullspäckad med GTX1070 via dem då det blir billigare inkl moms än den från Dell exl moms...

Permalänk
Medlem

Ja det är bara intressant hur många som lever kvar i att om man sysslar med produktion så är det Apple som gäller.

Se bara till att det inte är m.2 disk som har samma hastighet som vanliga ssds. Men ser att PC-konsulten säljer båda.

Okj ja vid rendering så ä det ju quadro som gäller verkar det som men här verkar det ju vara löjligt stor skillnad mellan dessa kort:
Nvidia Quadro 2000M vs GTX 1080
Userbenchmark Effective 3D Gaming GPU Speed: 8.1% vs 163%
Nvidia Quadro 2000M - 226th / 522
Nvidia GTX 1080 - 2nd / 522

Och ja är PC-konsulten ett företag du litar på så kan du ju få en helt extrem laptop för samma peng som dellen. 6700k, gtx 1080, 64gb ram, pcie disk osv. Exklusive moms då.

Spännande i alla fall. Hoppas någon med mer insikt i detta än kan följa upp och svara mer på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Banco:

Ja det är bara intressant hur många som lever kvar i att om man sysslar med produktion så är det Apple som gäller.

Se bara till att det inte är m.2 disk som har samma hastighet som vanliga ssds. Men ser att PC-konsulten säljer båda.

Okj ja vid rendering så ä det ju quadro som gäller verkar det som men här verkar det ju vara löjligt stor skillnad mellan dessa kort:
Nvidia Quadro 2000M vs GTX 1080
Userbenchmark Effective 3D Gaming GPU Speed: 8.1% vs 163%
Nvidia Quadro 2000M - 226th / 522
Nvidia GTX 1080 - 2nd / 522

Och ja är PC-konsulten ett företag du litar på så kan du ju få en helt extrem laptop för samma peng som dellen. 6700k, gtx 1080, 64gb ram, pcie disk osv. Exklusive moms då.

Spännande i alla fall. Hoppas någon med mer insikt i detta än kan följa upp och svara mer på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo fast Quadro är ju anpassat för produktion av innehåll och inte spel, så det kanske passar bättre i detta fall när det handlar om att producera innehåll och inte om att spela? Sen vet jag inte om just den modellen är något att ha då det ju finns Quadro-kort i alla möjliga klasser. ECC-minnen är nästan ett krav för rendering och så då småfel kan ställa till det rejält, och det får man inte på gaminglaptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Tack!
Apple datorer var förr enastående inom produktion, idag är det inte så utan snarare tvärtom i många fall. Åtminstone när man jobbar med det vi gör.

Det är M.2 pcie SSD som huvuddisk.

Har nu hittat http://pc-konsulten.se/ som verkar vara återförsäljare av Clevo-datorer, så kommer nog bli en fullspäckad med GTX1070 via dem då det blir billigare inkl moms än den från Dell exl moms...

När det gäller datorer för professionellt bruk skulle jag välja Dell med quadro alla dagar i veckan just för att de är certade och supporterade. Hur mycket kostar det er om ni missar jobb pga att en dator står still? Ofta kan man ganska snabbt räkna hem de extra tusenlapparna om man tänker på detta. Jag jobbar med detta och har flera kunder som har fått lära sig detta den hårda vägen. Om du vill kan du skicka mig ett PM så kan vi höras så kan jag se om jag kan få ner prislappen på dellmaskinerna något (jobbar hos en dell premier partner).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Val av GPU är helt applikation beroende, prestandaskalningen mellan lite billigare kort och dyrare kan vara allt från linjär sett till teoretisk prestanda till ingen alls. Du får helt enkelt kolla upp hur GPU-accelerering ser ut för de program ni använder om du vill göra ett informerat val. För Premiere så brukar inte mer än mellanklass inte ge så mycket mer, men för tex GPU accelererad 3D-rendering kan det göra hur stor skillnad som helst (här spelar även mängden VRAM en stor roll).

Samma gäller quadro-kort, om det inte specifikt rekommenderas från tillverkaren så kommer det med största sannolikhet bara ge sämre prestanda då de generellt är rätt mycket långsammare än gtx-korten om man inte pungar ut ordentligt med stålar. Vissa program stödjer till exempel inte ens gtx kort.

Jag hade nog också gått på Dell-spåret här om inte målet är att jaga kronor, supporten är guld värd.

@Banco Tycker det är en generell trend i branchen att man går från Apple. Även från Apples håll tycker jag det är tydligt, känns som de själva har släppt det helt (FCP/MacPro etc är inte alls lika intressanta idag och tycket inte det ser ut som att de kommer göra något åt det). Rackmonterade maskiner som Dell 7910 och Adobe CC är en så mycket bättre lösning för storskalig produktion än något Apple erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo fast Quadro är ju anpassat för produktion av innehåll och inte spel, så det kanske passar bättre i detta fall när det handlar om att producera innehåll och inte om att spela? Sen vet jag inte om just den modellen är något att ha då det ju finns Quadro-kort i alla möjliga klasser. ECC-minnen är nästan ett krav för rendering och så då småfel kan ställa till det rejält, och det får man inte på gaminglaptops.

Det var ju precis det jag sade om quadrokort? Men angående korten som vi pratade om så tog jag fram en bench med rendering inkluderad som visade att just det quadrokortet vi pratar om blir krossat. Men ja han kanske borde gå på en tredje laptop med ett quadrokort i samma prisklass som 1070/1080.

Gott att veta om ECC. Dock så är det något som TS borde läsa på mer om själv då svaret inte riktigt är så enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Sant att det är applikationsberoende. Har kunder som kör gtx just för 3d men då på stationära Dell-maskiner. På laptops blir det ju klurigare om man vill åt just driftsäkerheten som en riktig workstation ger, då är det ju quadro som gäller.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

När det gäller low-end laptop-Quadros skulle jag vilja säga att den enda anledningen till att köpa ist. för t.ex. 980M/1070/1080 (i fallet Premiere/DaVinci/Mocha osv.) skulle vara supporten. I alla andra fall är Maxwell 1 (och även GM2, typ M5000M) mobil-korten inte alls i samma klass som GeForce-korten i samma prisnivå. När det gäller CAD/CAM/simuleringar suddas gränsen ut lite pga. drivrutinsoptimeringar, men ska man inte ut i oljefält och beräkna fluid dynamics på stående fot skulle jag inte välja Quadro idag. Detta sett ur rent prestandaperspektiv, support är ju viktigt och där har jag inte så mycket relevant erfarenhet att jag vill tycka.

Permalänk
Medlem

@Edge1: Gtx-kort kan absolut ge bättre prestanda om inte applikationen kräver optimerade drivare precis som du skriver problemet är just att nästan ingen tillverkare ger företagssupport på lösningar med gtx i laptops (Dell gör det på stationära workstations). Det är i stort sett alltid inskicksgaranti vilket inte är så kul om man har en deadline.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

När det gäller datorer för professionellt bruk skulle jag välja Dell med quadro alla dagar i veckan just för att de är certade och supporterade. Hur mycket kostar det er om ni missar jobb pga att en dator står still? Ofta kan man ganska snabbt räkna hem de extra tusenlapparna om man tänker på detta. Jag jobbar med detta och har flera kunder som har fått lära sig detta den hårda vägen. Om du vill kan du skicka mig ett PM så kan vi höras så kan jag se om jag kan få ner prislappen på dellmaskinerna något (jobbar hos en dell premier partner).

Hmm ja det är väl det att de är certade och supporterade som lockar med Dell. Samtidigt får man väldigt mycket mer bang for buck och PC-konsulten ser ut att ha rätt brasupport, det ingår

Tänker mig främst att det är Quadro MM-korten i laptops som tydligen inte är lika "starka" som desktop quadros. Vi har idag två stationära hemma i vårt kontor som sitter på Quadro-kort (M6000 och M5000) så finns ju power hemma. Tänker mig att GTX i laptop kanske kan vara bra då för att ha ett brett spektrum av laptops? Men vet inte riktigt.
Skickar dig ett PM också för att kika.

Permalänk
Medlem

Länkar till en snabböversikt:

AQ som driver sajten brukar veta vad han pratar om när det gäller 3D, så jag tror att hans testmetodik är ganska grundlig även om den inte är redovisad. Firestrike är kanske inte den bästa testen för just TS användningsområde, men det finns så få sammanfattningar som inkluderar mobila GPUer att jag tyckte det kunde vara intressant.

Edit: Stevfal

Permalänk
Medlem

@rapparsven: Jo, det är mer bang for the buck men jag tror ändå att du tar en ganska stor risk. Hittade denna tråden om PC-konsulten http://www.sweclockers.com/forum/trad/894429-pc-konsulten-se?... inget direkt negativt där men det verkar som att de har lagts ner och sedan återuppstått som IVY. Kollar man upp Nexco AB som ska stå bakom så är det ett enmansföretag http://www.sweclockers.com/forum/trad/894429-pc-konsulten-se?... så jag skulle vara lite tveksam till vilken support de kan ge. Hittar heller inget orgnummer eller liknande för IVY.

Om ni vill slippa en tung utgiftspost på ett bräde föreslår jag hellre någon finansieringslösning. Antar att ni jobbar rätt mycket efter projekt som kommer in och att det då kan vara lite upp och ner med cash flow och då är det ganska trevligt att ha en låg månads- eller kvartalskostnad att jobba med istället. Maskinerna kommer ju ändå att skrivas av så småningom.

Ja, skicka gärna ett pm med exakt spec så ska jag se vad jag kan göra.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

@rapparsven: Jo, det är mer bang for the buck men jag tror ändå att du tar en ganska stor risk. Hittade denna tråden om PC-konsulten http://www.sweclockers.com/forum/trad/894429-pc-konsulten-se?... inget direkt negativt där men det verkar som att de har lagts ner och sedan återuppstått som IVY. Kollar man upp Nexco AB som ska stå bakom så är det ett enmansföretag http://www.sweclockers.com/forum/trad/894429-pc-konsulten-se?... så jag skulle vara lite tveksam till vilken support de kan ge. Hittar heller inget orgnummer eller liknande för IVY.

Om ni vill slippa en tung utgiftspost på ett bräde föreslår jag hellre någon finansieringslösning. Antar att ni jobbar rätt mycket efter projekt som kommer in och att det då kan vara lite upp och ner med cash flow och då är det ganska trevligt att ha en låg månads- eller kvartalskostnad att jobba med istället. Maskinerna kommer ju ändå att skrivas av så småningom.

Ja, skicka gärna ett pm med exakt spec så ska jag se vad jag kan göra.

Vi ska kontakta dem på måndag och se vad vi får för feel av dem. Men lutar just nu mot en fet via Pc-konsulten då prestandan är sinnes + man kan ha den i privatbruk för gaming.

Permalänk

Har en kraftigt bestyckad 10" Clevo för fotoredigering, funkar utmärkt och är uppbyggd så det mesta kan bytas på minuter. När jag tappat den i golvet en gång för mycket och behövde reservdelar fanns PC-Konsulten dock inte och ingen svarade på den mailadress den döda hemsidan hänvisade till...
Bra om de är igång igen, Clevon är den bästa laptop jag träffat på och ska definitivt repareras.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

@rapparsven: Ok, ja, man ska inte underskatta möjligheten till gaming.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.