Permalänk

Steam Link

Hej

Kan någon förklara steam link

Vad kan man göra med den?
Streama alla spel jag har i steam till min TV och köra dem med en handkontroll.
Sker detta trådlöst? Wifi?

Vad mer kan jag göra med Link?
Går det att spegla min datorskärm, streama filmer och youtube etc till min TV, så den typ funkar som en Chromecast?

Permalänk
Avstängd

Nej, Steam link är för steamspel. Du kan också streama filmer köpta i Steam men de flesta har nog inte så många sådana och utbudet är inte så roligt om man inte gillar skit.

De rekommenderar koppling med kabel mellan speldatorn och linken men för mig så funkar det bra med trådlöst. Ibland i snabba scener kan man se lite liksom pixling av bilden, som på youtube eller så, men det är inte så märkbart. Märk dock att jag inte har en link utan kör streaming mellan två datorer, men det är ju samma teknik i grunden så det borde fungera likvärdigt.

Sen har jag märkt att om man har ett spel igång på speldatorn, men nedtabbat, och väljer att streama det på stream-enheten så får man upp desktopen och kan styra musen och så, så det kanske går att liksom använda datorn även utanför spel, men det är mer än bugg än en feature så det är nog inget man ska räkna med.

Permalänk
Medlem

@hjarterkung:

Du kan Streama alla spel du har, t.ex från Origin etc, bara att lägga till ("Add a non-steam game....). Steam Big Picture har en webläsare för youtube och annan surf. Steam Linken fungerar hyffsat bra nu, var värre när den släpptes.

Permalänk
Medlem

Man kan även även minimera steam via linken och på så vis spela upp filmer å dylikt via andra program såsom kodi,vlc osv.
Har för mig att minimera funktionen inte finns när man kör via två datorer istället för länken.
Hela steam interfacet körs på 'servern' och inte på länken, med två datorer så streamas bara spelet och inte ui:t.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte big picture läget du kan köra skrivbordet som vanligt. Dock ska du använda gamepad så kan du inte koppla in den via steam link utanför steam då den då agerar mus så att säga.

Jag har bara 8 meter emellan så jag kan ha wireless adaptern för xbox one kontrollen ikopplad i värddatorn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dock ska du använda gamepad så kan du inte koppla in den via steam link utanför steam då den då agerar mus så att säga.

Detta borde väl fungera hyfsat med steam controllern, antar jag? Den funkar rätt dugligt som pekdon tycker jag nog ändå,.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du behöver inte big picture läget du kan köra skrivbordet som vanligt. Dock ska du använda gamepad så kan du inte koppla in den via steam link utanför steam då den då agerar mus så att säga.

Jag har bara 8 meter emellan så jag kan ha wireless adaptern för xbox one kontrollen ikopplad i värddatorn.

Jag har tre stycken xbox 360-dosor kopplade till en wireless receiver som sitter i Linken. Fungerar alldeles utmärkt.

När du minimerar Big Picture kommer du till värddatorns skrivbord, där kan du använda gamepadden som mus, men jag har även ett trådlöst tagentbord med musplatta (billigt, logitech, K400?) inkopplat i Linken, fungerar precis som vanligt.

Jag kör trådat värddator-router-Link, men jag körde lite trådlöst router-Link när jag precis köpte den, fungerade bra vad jag kommer ihåg. Trådat är det i princip inga problem med bildkvaliteten alls.

Spelen måste ju fungera med handkontroll redan innan såklart, Linken gör inget magiskt för att ordna detta. Sedan om du kör en Steam Controller är det en annan sak, men 360-kontroller fungerar perfekt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har haft en i ett par månader nu. Tycker lösningen är sådär

Jag kör trådad anslutning och har en OK PC, men lösningen känns fortfarande som en BETA i mitt tycke. Alldeles för ofta behöver jag resa mig ur sängen och gå in till PCn för att ljudet inte funkar eller för att fönstret inte visas korrekt. Inte alls lika smidigt som att lira på en konsoll i dagsläget tyvärr.

Min PC börjar bli lite daterad (i5 4670k samt GTX 780) och jag märker av att en del spel som flyter bra när jag spelar på min monitor har ett något sämre flyt när jag streamar till min link. Dock märker man oftast inte av en lägre FPS lika lätt när man sitter en bit ifrån (högst subjektivt åsikt från min sida), men det blir jobbigt i längden med en fluktuerande FPS. Anledningen till detta är troligtvis att kodningen av streamen sätter lite extra press på PCn.

Jag kör med x360 kontroller när jag spelar, har en steam-kontroll med men kommer verkligen inte överens med den. Mig veterligen kan man i dagsläget inte få en xbone-kontroll att fungera stabilt trådlöst. Nackdelen med att köra med x360-kontroll är dess batteri-pack. Dessa har en förmåga att sluta ta emot laddning efter ett tag (speciellt om de legat utan att användas på ett tag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag har haft en i ett par månader nu. Tycker lösningen är sådär

Jag kör trådad anslutning och har en OK PC, men lösningen känns fortfarande som en BETA i mitt tycke. Alldeles för ofta behöver jag resa mig ur sängen och gå in till PCn för att ljudet inte funkar eller för att fönstret inte visas korrekt. Inte alls lika smidigt som att lira på en konsoll i dagsläget tyvärr.

Min PC börjar bli lite daterad (i5 4670k samt GTX 780) och jag märker av att en del spel som flyter bra när jag spelar på min monitor har ett något sämre flyt när jag streamar till min link. Dock märker man oftast inte av en lägre FPS lika lätt när man sitter en bit ifrån (högst subjektivt åsikt från min sida), men det blir jobbigt i längden med en fluktuerande FPS. Anledningen till detta är troligtvis att kodningen av streamen sätter lite extra press på PCn.

Jag kör med x360 kontroller när jag spelar, har en steam-kontroll med men kommer verkligen inte överens med den. Mig veterligen kan man i dagsläget inte få en xbone-kontroll att fungera stabilt trådlöst. Nackdelen med att köra med x360-kontroll är dess batteri-pack. Dessa har en förmåga att sluta ta emot laddning efter ett tag (speciellt om de legat utan att användas på ett tag).

jag kör ju iof wifi adaptern via värddatorn men de fungerar klockrent. Kan du leva med lite mer input lag kan du koppla in xbox one kontrollen i steam link också.

Håller med det är bra tunga steg när man måste gå till värd datorn. Man känner sig totalt värdelös :p. Men de få gånger jag behövt göra det har jag fumlat till med något eller glömt slå på streamingen på värddatorn kan jag inte direkt beskylla steam link för.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Det är drygt att gå till värd datorn ja
Därför jag kör med remote desktop från en laptop vid eventuella problem och så har jag även wake on lan inställt på den vilket jag tycker är ett måste. Bara vid extrema krascher som jag måste gå upp på ovanvåningen å starta om.
Småsaker som att ljudet inte fungerar brukar lösa sig med att antingen starta om värddatorn eller sluta/börja streama igen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad frakten brukar ligga på (till Sverige) för en Steam link?

Permalänk
Medlem

@ClubT: Jag köpte precis en själv nu när priset var nedsatt till 21.99 euro. Frakten hamnade på 14.90 euro. Om du har en GameStop i närheten kan det dock vara värt att kolla där också. De har Steam Link just nu för 219 kr. Själv hittade jag ingen butik som jag orkar åka till som hade den i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Någon som vet vad frakten brukar ligga på (till Sverige) för en Steam link?

Skrivet av Eboran:

@ClubT: Jag köpte precis en själv nu när priset var nedsatt till 21.99 euro. Frakten hamnade på 14.90 euro. Om du har en GameStop i närheten kan det dock vara värt att kolla där också. De har Steam Link just nu för 219 kr. Själv hittade jag ingen butik som jag orkar åka till som hade den i lager...

Ja jag köpte min när de släpptes och då blev jag också lite avskräckt av frakten, så jag köpte på Gamestop. Smidigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Eboran tusen tack för tipset! Blev mycket billigare att beställa så. ☺️
@Hulle jag gjorde som du nu när priset var bra.

Permalänk
Medlem

Lite skum placering av tråd, men oh well!

Jag har skaffat mig en handkontroll för Xbox One S, och den har alltså bluetoothstöd. Jag blir dock inte riktigt klok på om jag kan använda två? Jag läser mig till att Win10 endast tillåter en (1) handkontroll i Bluetooth, men har Steam Link "ärvt" den begränsningen också?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

GameStop har Steam Link för 219 kronor igen. Men det är typ inga GS butiker som har den. Funderar ens Gamestop på att köpa in fler enheter eller ska dom sluta med dom helt?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Lyckades få en kollega boende på annan ort att plocka upp en på Gamestop åt mig.
Jag har länge funderat på att köpa en men tyckt det blivit lite för dyrt med portot men för 219:- kunde jag inte låta bli. Ska bli kul att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Lite skum placering av tråd, men oh well!

Jag har skaffat mig en handkontroll för Xbox One S, och den har alltså bluetoothstöd. Jag blir dock inte riktigt klok på om jag kan använda två? Jag läser mig till att Win10 endast tillåter en (1) handkontroll i Bluetooth, men har Steam Link "ärvt" den begränsningen också?

Jag vill minnas att jag läst om samma begränsning jag med. Vad jag förstått så ska det vara möjligt att lösa det hela med en mjukvarupatch. jag har dock ingen källa på det hela.

Det verkar som om Valve uppdaterar steamlinken ganska frekvent iaf, kommit åtskilliga nya builds sen xbone controller stödet kom. Det funkar bra just nu förutom rumble-funktionen som inte funkar över wifi (ännu, tror detta med kan lösas via mjukvara). Jag tror min controller inte stänger av sig automatiskt när man stänger av steamlink men det är inte en dealbreaker för mig i dagsläget.

Edit:

Från patchnotes för steamlink build 582 16e dec:

Changes for build 582:
Implemented support for rumble over Bluetooth with the XBox One S controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag vill minnas att jag läst om samma begränsning jag med. Vad jag förstått så ska det vara möjligt att lösa det hela med en mjukvarupatch. jag har dock ingen källa på det hela.

Det verkar som om Valve uppdaterar steamlinken ganska frekvent iaf, kommit åtskilliga nya builds sen xbone controller stödet kom. Det funkar bra just nu förutom rumble-funktionen som inte funkar över wifi (ännu, tror detta med kan lösas via mjukvara). Jag tror min controller inte stänger av sig automatiskt när man stänger av steamlink men det är inte en dealbreaker för mig i dagsläget.

Edit:

Från patchnotes för steamlink build 582 16e dec:

Changes for build 582:
Implemented support for rumble over Bluetooth with the XBox One S controller

Min controller stänger av sig när steam linjen stängs av. Tror det är en inställning man får göra.

Skickades från m.sweclockers.com

stavfel
Permalänk
Medlem

Efter lite testande igår kväll måste jag säga att steam link fungerar bättre än jag förväntat mig.
Den hittade min kinakopia-xbox360-kontroller-dongel direkt och blev överraskad att det går att starta och stänga av steam link direkt från kontrollern.
Helt problemfritt gick det dock inte utan jag lyckades få länken att balla ur ett par gånger, tex vid mixtrande med grafikinställningar inne i spelen men om jag undviker det i fortsättningen så ska det nog fungera bra.

Jag har bara provat att köra den på LAN men ska testa wifi lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Min controller stänger av sig när steam linjen stängs av. Tror det är en inställning man får göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Min x360 med dongle stänger av sig. Men min xbone via BT gör det ej. Osäker på om jag kört senaste builden ännu dock. Ska testa detta och se ifall detta med fungerar nu.

Permalänk
Medlem

Kör med ett mesh-nätverk och får följande när jag kör nätverkstestet
tappade bildrutor 0%
Nätverkstid 9,38 ms
Varians 4,36 ms

Om jag istället kör med kabel direkt ifrån routern så kommer jag ner på 3-4 ms.
Är de första värderna bra och skulle jag märka någon skillnad i spelen om jag drog kabel och fick ner värderna enl de sista?
Värderna är fö hyfsat lika vid varje test.

Permalänk
Medlem

kan man på något sätt använda sig av steamlink till ps4 eller xbox? har en väldigt smal tvbänk hade varit perfa !

Permalänk
Moderator
Forumledare

@crooxn: det korta svaret är ”nej”.
Dock har väl både xbox och ps4 olika ”remote play” lösningar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@crooxn: det korta svaret är ”nej”.
Dock har väl både xbox och ps4 olika ”remote play” lösningar?

En annan fråga behöver jag trådlös USB dongel till pc för att hitta min steamlink eller hittar de varandra via ethernet via routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

@crooxn: De hittar varandra via nätverket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@crooxn: De hittar varandra via nätverket

Tack för snabbt svar trevlig helg !

Skickades från m.sweclockers.com