Varför slutar min telefon att filma fast det finns lagringsutrymme?

Permalänk

Varför slutar min telefon att filma fast det finns lagringsutrymme?

Hej. Jag har en fråga. Min telefon slutar att filma trots att det finns lagringsutrymme. Det som spelas in lagras på ett 64gb minneskort.

I dag skulle jag för skojs skull spela in när jag sköt lite skott på fotbollsplan. När jag efter ca 2 timmar låser upp telefonen märker jag att det endast finns en fil som är 33 minuter lång. Den har alltså ha slutat spelat in av sig själv. När jag går in i inställningarna för kameran så hittar jag ingen cap av något slag. Det finns även 54,95gb ledigt på minneskortet så det kan inte alls bero på att det finns för lite lagringsutrymme.

Ifall det finns någon inbyggd cap i telefonen känns det märkligt att den skulle ligga på just 33 minuter och 10 sekunder.

Jag fattar då ingenting...

Vad är det som gör att den slutar spela in av sig själv?

Och ja, jag har dubbelkollat. Det som spelas in lagras inte på den interna lagringen.

Telefonen är en Samsung galaxy j5

Skulle verkligen uppskatta hjälp...

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Vissa telefoner slutar filma när de blir för varma, har själv varit med om det.
Om du har haft den liggande utan att någon hållt i den känns det inte så troligt dock.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Vissa telefoner slutar filma när de blir för varma, har själv varit med om det.
Om du har haft den liggande utan att någon hållt i den känns det inte så troligt dock.

Du är nog på rätt spår. Har för mig jag läste kamerasensorer kan överhettas och stoppar då inspelningen.
Behöver iof inte vara fallet med denna telefon men helt klart nått att googla efter för TS.

Permalänk
Medlem

Överhettning eller så tillåter filsystemet inte större filer än X gb?

Permalänk
Medlem

Det är högre skatter på videoinspelare/videokameror som kan spela +30minuter, http://www.amateurphotographer.co.uk/latest/photo-news/eu-spe...

Det är enklare och lägga dit en spärr på alla produkter som inte är just rena videokameror, än att ta fighten senare eller sluta med en överdyr produkt jämfört med konkurenterna. Detta finns liknande begränsningar i och med på alla systemkameror oavsett prisklass, om man nu inte lyckats hacka/låsa upp den på annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Det är högre skatter på videoinspelare/videokameror som kan spela +30minuter, http://www.amateurphotographer.co.uk/latest/photo-news/eu-spe...

Det är enklare och lägga dit en spärr på alla produkter som inte är just rena videokameror, än att ta fighten senare eller sluta med en överdyr produkt jämfört med konkurenterna. Detta finns liknande begränsningar i och med på alla systemkameror oavsett prisklass, om man nu inte lyckats hacka/låsa upp den på annat sätt.

Ifall det stämmer kan man fråga sig varför videon blev 33 minuter lång...Är det inte så noga kanske? Det är ändå en skillnad på 3 minuter

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Vissa telefoner slutar filma när de blir för varma, har själv varit med om det.
Om du har haft den liggande utan att någon hållt i den känns det inte så troligt dock.

Nej, det känns inte så troligt. Den låg på en bänk i 10 grader blåsigt väder. Men den kanske ändå blir för varm?

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Det är nog inte så stort övertramp att någon skulle faktiskt bry sig om att gnälla om det, syftet ur byråkratsynpunkt ändå nådd.

Men sen är det mycket riktigt att ALLT inte bara är mjuka begränsningar. Sensor behöver kylas ner, filsystemet kanske inte stödjer större filer än 4GB etc.. i många produkter är det en kombination. Likaväl kan ju sensors firmware ha en 33 minuters begränsningar som klipper till då man vet att huvudprodukten borde ha klippt till tidigare. Den är ju troligtvis inköpt från någon annan tillverkare (t.ex. Sonys sensorer är populära).

Oavsett det är mindre viktigt vad som klipper till. Vill man spela in längre sammanhållna klipp så köper man en ren camcorder eller en videocamera. T.ex. GH4R är populär/prisvärd.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Det är nog inte så stort övertramp att någon skulle faktiskt bry sig om att gnälla om det, syftet ur byråkratsynpunkt ändå nådd.

Men sen är det mycket riktigt att ALLT inte bara är mjuka begränsningar. Sensor behöver kylas ner, filsystemet kanske inte stödjer större filer än 4GB etc.. i många produkter är det en kombination. Likaväl kan ju sensors firmware ha en 33 minuters begränsningar som klipper till då man vet att huvudprodukten borde ha klippt till tidigare. Den är ju troligtvis inköpt från någon annan tillverkare (t.ex. Sonys sensorer är populära).

Oavsett det är mindre viktigt vad som klipper till. Vill man spela in längre sammanhållna klipp så köper man en ren camcorder eller en videocamera. T.ex. GH4R är populär/prisvärd.

OK, tack så mycket för svaret. Verkar logiskt.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Skrivet av knaprisen:

OK, tack så mycket för svaret. Verkar logiskt.

tippar på 4GB begränsning.

iaf i min telefon ska minneskortet vara formaterat med Fat32 för att kunna hanteras av telefonen och det medför ju också en begränsning till filer under 4GB endast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar på 4GB begränsning.

iaf i min telefon ska minneskortet vara formaterat med Fat32 för att kunna hanteras av telefonen och det medför ju också en begränsning till filer under 4GB endast.

Ja det kan vara så att det är formaterat som Fat32. TS får kolla att det verkligen är exFat vilket stödjer större filer annars formatera om till det (alternativt NTFS om det stöds). All info förvinner

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Ja det kan vara så att det är formaterat som Fat32. TS får kolla att det verkligen är exFat vilket stödjer större filer annars formatera om till det (alternativt NTFS om det stöds). All info förvinner

Har formaterat om sd kortet nu och färsäkrat mig om att det är exFat. Ska kolla hur länge det tar tills den stannar inspelningen nu

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Skrivet av knaprisen:

Har formaterat om sd kortet nu och färsäkrat mig om att det är exFat. Ska kolla hur länge det tar tills den stannar inspelningen nu

Den slutade även denna gång efter exakt 33 minuter och 10 sekunder. Det stod "maximum recording time reached" eller något i den stilen

Det var väl det antar jag

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Skrivet av knaprisen:

Den slutade även denna gång efter exakt 33 minuter och 10 sekunder. Det stod "maximum recording time reached" eller något i den stilen

Det var väl det antar jag

låter som mjukvaruspärr då möjligen för att förhindra att sensorn ska överhetta och de mätt fram att ungefär 34min eller nått är smärtgränsen för när sensorn börjar bli skadligt varm och riskera gå sönder elelr som någon tidigare sa pga någon högre avgift.

och kan tro sensorn kan bli väldigt varm i en mobil. sitter väldigt instängt och de flesta telefoner har ju väääldigt marginell kylningsförmåga om man säger så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows