beställde vara som fanns i lager, den fanns inte, jag har redan betalat och får inte pengarna på flera dagar

Permalänk
Medlem

beställde vara som fanns i lager, den fanns inte, jag har redan betalat och får inte pengarna på flera dagar

Idag beställde jag en vara på en butiks hemsida, det stod att den fanns i deras butiks lager men den låg inte framme så jag kunde beställa den och senare under dagen hämta den i den valda butiken. När jag kom ditt för att hämta den så uppgav jag mitt namn och betalade, säljaren går in i lagret och några minuter senare kommer han ut igen, utan min vara, påstående att den inte finns i lager, han ber mig gå och prata med en annan säljare i butiken så skulle han kolla upp om det var beställningsbart, det visade sig att det inte gick. Jag gick till kassan för att få mina pengar tillbaka men då ska det tydligen ta flera dagar att få tillbaka dom. Har dom verkligen rätt att göra så här. Enda anledningen till att jag valde butiken var för att dom hade den i lager och jag kunde få den idag, men nu slutar det med jag ligger ute med flera tusen.

jag tänker inte nämna företagets namn fören jag vet vad som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt att göra vadå? De har tabbat sig med lagret men du ska ju få tillbaka dina pengar? Att bankerna är slöa och dessutom inte är öppna på helgerna är ju inte butikens fel?

Permalänk
Medlem

Det är dock rätt dåligt att de inte reserverar beloppet fram till att varan levererats.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Det låter ju väldigt märkligt att du är tvungen att betala innan du får se att varan finns, vad var det för vara och vilken butik?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Kanske inte, men det är deras fel att dom inte har den i lager och inte kommer att ta in men ända ta betalt för det. Då jag inte får mina pengar direkt betyder det att jag nu inte kommer få min vara på väldigt länge då jag inte har råd att med de pengar kvar på kontot i te har råd att köpa den från annat håll. Och som sagt, ända anledningen att jag valde det här företaget var så jag kunde få den idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det låter ju väldigt märkligt att du är tvungen att betala innan du får se att varan finns, vad var det för vara och vilken butik?

Jag vill inte hänga ut någon, då det dels inte tillåts på forumet samt att jag vill veta om dom gjort något juridiskt fel först. Vare sig dom har gjort allt rätt eller fel har dom nu förlorat ett tidigare trogen kund. Jag tycker även att det är irrelevant vilken vara det gäller.

Permalänk

Nej det är inget juridisk fel gjort från butikens sida, dock ett tråkigt fel som kan hända. De erbjuder sig redan att betala tillbaka kostnaden då det blivit lagerfel (vilket ibland händer) sen kanske man kunde löst det med liten kompensation när din produkt kommer. (men inget man kan kräva)

Men att betala tillbaka på samma sätt en kund betalar är en säkerhetsgrej som ofta banker ställer på företag och företag gör för att säkerställa att rätt person får tillbaka sina pengar.

Detta är alltid en nackdel att förbetalda produkter över nätet.

Eller läser jag dåligt att du reserverade produkten på nätet men betalade inte med kontokortet från det att du väl var i butiken och de sedan hämtade produkten? Eller förarbetalade du produkten online?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@BlackscorpioZ: jag beställde produkten på nätet för att hämta i butiken, jag kommer in och betalar men sedan visar det sig att den inte finns i lagar efter att jag har betalat, och butiken kommer inte att ta in fler exemplar häller

Permalänk

Surt läge, men inte mycket du kan göra åt saken. Enda skyddet mot detta är att be dem hämta varan från lagret innan betalningen sker. Ingen butik kommer någonsin vara 100% felfri i sin lagerhantering.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

@Denolg:

Tack för klargörande,

Men om det gått till i sånt fall du förklarar nu, så:

Lagligt, tyvärr fortfarande inget fel så inte mycket du kan göra där. Då de väljer betala tillbaka pengarna på det sättet du betalade vilket en butik har all rätt att göra.

Sen rutinen att de inte kontrollerar om produkten finns innan de tar betalt är mycket dåligt. Det kan du lämna åsikter om.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Måste ju vara helt bakvänt att betala innan varan hämtats från lagret... Vänder man på turordningen så kan detta problem aldrig uppstå och det är ju bra både för butik och kund.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

@BlackscorpioZ: jag beställde produkten på nätet för att hämta i butiken, jag kommer in och betalar men sedan visar det sig att den inte finns i lagar efter att jag har betalat, och butiken kommer inte att ta in fler exemplar häller

Vilken butik tar betalt innan de har hämtat varan från lagret? Jag har personligen aldrig betalt förrän jag fått se varan i butiken. Låter ju lite skumt.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Butiken är skyldig att betala tillbaka pengarna via betalkortet om det var så det betalades, det ingår som en del av lagstiftningen mot pengatvätt och finansiering av terrorism.
http://www.fi.se/Regler/Penningtvatt/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: det förstår jag, men då jag berättade för kassören och han hade även möjlighet att bekräfta vad som hände genom att prata med sin kollega kan jag ju tycka att det hade gått att lösa på något sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denolg:

@mrqaffe: det förstår jag, men då jag berättade för kassören och han hade även möjlighet att bekräfta vad som hände genom att prata med sin kollega kan jag ju tycka att det hade gått att lösa på något sätt.

Butiken gjorde väl klart omedelbart så att pengarna ligger i banksystemet eller menar du att butiken håller pengarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

@mrqaffe: det förstår jag, men då jag berättade för kassören och han hade även möjlighet att bekräfta vad som hände genom att prata med sin kollega kan jag ju tycka att det hade gått att lösa på något sätt.

Skickade dom tillbaka pengarna direkt när du var i butiken? Det tar ju som sagt ett par bankdagar för pengarna att komma tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Butiken är skyldig att betala tillbaka pengarna via betalkortet om det var så det betalades, det ingår som en del av lagstiftningen mot pengatvätt och finansiering av terrorism.
http://www.fi.se/Regler/Penningtvatt/

Det där fick jag också itutat mig när jag jobbade i butik, men har senare hört är direkt felaktigt. Läste nu igenom vilka verksamheter som omfattas och detaljhandeln är, såvitt jag kan se, inte berörd. Bortsett från de fall där

Citat:

16. yrkesmässig handel med varor, till den del verksamheten avser försäljning mot kontant betalning som uppgår till minst ett belopp som motsvarar 15 000 euro

är uppfyllt. Vilket torde vara ytterst sällan inom detaljhandeln.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Det jag inte förstår är varför du inte bokade varan och betalar i butiken när du ändå ska dit och hämta varan. Om pengarna är dragna så finns det möjligt för kassören i butiken att sätta in pengar direkt på ditt kort. Dock så kommer det ta en till två bankdagar innan du har pengarna på ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det jag inte förstår är varför du inte bokade varan och betalar i butiken när du ändå ska dit och hämta varan. Om pengarna är dragna så finns det möjligt för kassören i butiken att sätta in pengar direkt på ditt kort. Dock så kommer det ta en till två bankdagar innan du har pengarna på ditt konto.

Läs igen, det var precis så han gjorde, bara det att expediten tog betalt först och sedan kollade om varan fanns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caernoga:

Läs igen, det var precis så han gjorde, bara det att expediten tog betalt först och sedan kollade om varan fanns.

Hade inte lämnat butiken utan att få pengarna i handen. Så där får inte en butik göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hade inte lämnat butiken utan att få pengarna i handen. Så där får inte en butik göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte riktiga lagarna runt betalning och återbetalning. Men jag jobbar på ett företag som är från grunden ett portorderföretag och om en kund vill ha en återbetalning (även om personen står i butiken) så måste vi betala tillbaka med samma sätt som kunden betalade med.

Vi får alltså inte ge kunden kontanter om den betalat med kort. Och jag vet att fler företag gör detta (om inte alla?) och därför tror jag någon lag reglerar detta. Därför tror jag inte TS fick pengarna i handen och därav kan det väl ta några bankdagar innan pengarna sätts in.

Permalänk
Medlem

Som tidigare postade säger så värkar lagen säga att pengar ska betalas tillbaka på samma sätt som du betalade. Jag har iallafall fått tillbaka mina pengar men det är ju jävligt surt att ligga ute med en stor summa pengar. Butiken var iallafall Elgiganten lyckeby.

Permalänk
Avstängd

Detta har hänt mig ett par gånger, man har beställt och betalat en vara som finns i lager. Men sen får man ett mail om att det var fel i lagersaldo eller att den har utgått. Jag kräver att återbetalning genast av mina pengar och hotar med att jag skickar kravet till kronofogden. Kronfogden lägger dessutom på en avgift på 500kr.
Mina två tillfällen detta har hänt så har jag haft mina pengar på kontot dagen efter jag hota med kronofogden.

Permalänk
Medlem

Kör alltid med faktura, numera får man oftast e-post faktura dessutom som inte kostar någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

Som tidigare postade säger så värkar lagen säga att pengar ska betalas tillbaka på samma sätt som du betalade. Jag har iallafall fått tillbaka mina pengar men det är ju jävligt surt att ligga ute med en stor summa pengar. Butiken var iallafall Elgiganten lyckeby.

hade de inte alternativet att betala på plats i butiken? har för mig att jag valt det innan när jag utnyttjat collect@store.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Testa att iaf läsa första posten står där att han betalt i butik står även i andra posts.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

@Oliver91: Testa att iaf läsa första posten står där att han betalt i butik står även i andra posts.

Vad i helvete?! är det inte lag på att pengarna ska vara reserverade tills butiken stänger för dagen?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Lobocut:

Detta har hänt mig ett par gånger, man har beställt och betalat en vara som finns i lager. Men sen får man ett mail om att det var fel i lagersaldo eller att den har utgått. Jag kräver att återbetalning genast av mina pengar och hotar med att jag skickar kravet till kronofogden. Kronfogden lägger dessutom på en avgift på 500kr.
Mina två tillfällen detta har hänt så har jag haft mina pengar på kontot dagen efter jag hota med kronofogden.

Rätt barnsligt att hota med kronofogden för en sådan sak eftersom du inte skulle ens få igenom en sådant krav. Det du ska göra ifall du inte får betalt tillbaka är att vända dig till kortbolaget och reklamera betalningen så kollar dom upp det och löser det åt dig gratis.
Enda anledningen att du fick betalt tillbaka pengarna direkt är att du är en sådan där gnäll-kund som hotar med massa olika saker som du har noll koll på och de ville bara bli av med dig. Troligtvis suckade de över din okunskap och hoppas att du inte hör av dig igen.
Men visst, skicka anmälan till kronofogden nästa gång, de undersöker saken och ser du redan har fått betalt och avslutar ärendet och du är 500 kr fattigare.

Att kräva pengar direkt i butik när man har betalt med kort är också fel, att de tar ett par dagar för bankerna är något som man har godkänt när man har skrivit på avtalet innan man får ett betalkort. Butiken kan inte påverka det utan bara godkänner tillbakabetalningen, summan dras samma sekund från butiken och betalas till kund efter ett par dagar. Och som flera har sagt, man ska alltid få tillbaka pengarna till samma konto/kort som man har betalt ifrån. Det har med att minska bedrägeri, att man inte köper med ett stulet kort och vill ha återbetalt kontant i kassan.

Dessutom nuförtiden ifall man vill ha "ränta" på pengarna man ligger ute med så bör man veta att idag är det negativ ränta vilket teoretiskt innebär att man ska betala pengar att ha pengar på kontot. Dock i praktiken råder nollränta på de flesta konton.

Så till er som stressas över att ni har beställt något, få inte leverans och pengarna dröjer några dagar innan ni får tillbaka dem, gå ner till närmaste butik och betala direkt och få varan i handen så lever ni längre, stress är inte bra för hälsan.

God hälsa!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Om....jag säger om detta inte är olagligt, så är det iallafall moraliskt olagligt och väldigt klumpigt gjort av butiken. Jag hade blitt flyförb.....

Varför skulle du betala innan han hämtade? Begär ersättning för din kostnad fram o tbx till butiken.

Kontakta huvudkontoret och fråga efter någon med ansvar för policyn och fråga om detta är tänkt att vara såhär, eller om nissen som tog dina pengar innan varan begick ett fel.

Blev faktiskt riktigt irriterad utav denna tråden och hur du blev behandlad. Sicka jädra hästskojjare....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

@Kosh of Vorlon: Jag ringde faktiskt kronofogden innan. Du har ett köpavtal med butiken och en vara som dom faktiskt inte kan leverera men har tagit betalt.