Är man dum om man köper en TV utan 1080p?

Permalänk
Medlem

Är man dum om man köper en TV utan 1080p?

Frågade i chatten på Komplett angående TV som ska användas för Netflix men hade även försökt spela bilspel på den ett tag framöver och kanske kolla lite streams på Twitch. Fick rådet på denna skärmen. Den har bara 1366x768 men eftersom upplösningen är så låg så tänkte jag att den kanske blir snabbare att spela på, ge och ta typ? Kommer TVn ändå vara skit att spela på kan jag ju lika gärna köra på en 40'' 1080p för det priset hos någon annan affär. Använder en TN panel till datorn och dåliga färger och så har jag aldrig brytt mig om.

Har någon andra tips så är jag mer än öppen för förslag. Budgeten är väl så lite som möjligt men 3000:- + någon hundring.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är dumsnålt. 1080p gör ganska mycket om du ska se på filmer/serier.
Alternativet är väl att hitta något på andrahandsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Tycker också att det låter lågt, men även litet beroende på hur långt ifrån du ska sitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en bättre begagnad för 3000 kr med 1080p. Lär ju bli bättre bild än en NY för 3000kr.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Helt klart dumt. Köp en begagnad i samma prisklass eller t.ex Andersson-apparaten som länkades ovan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Köp en bättre begagnad för 3000 kr med 1080p. Lär ju bli bättre bild än en NY för 3000kr.

Har inte haft en tv på drygt 10 år så vill helst ha en ny som man kan packa upp, ta bort plasten och läsa instruktionsboken, även om jag inte är beredd att lägga alltför mycket.

Tar era tips däremot och satsar på en med 1080p.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Rekordmedlem

Upplösningen är inte ensamt viktig när det handlar om så små och billiga tvar, det är så mycket kompromisser i dem ändå så om den tex har bättre svärta eller bättre färgåtergivning än en 1080 modell kan den ge en bättre totalupplevelse, det handlar mest om hur man blandar kompromisserna så man bör inte bara gå på upplösningen.
Hur just den modellen presterar vet jag inte men har den bra egenskaper utöver upplösningen kan den vara bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag får nästan flashbacks 10 år tillbaka då man ställde sådana här frågor...

Tycker det är riktigt, riktigt dumt om man inte köper en tv som åtminstone har 1080, en tv ska du ju ändå ha ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag får nästan flashbacks 10 år tillbaka då man ställde sådana här frågor...

Tycker det är riktigt, riktigt dumt om man inte köper en tv som åtminstone har 1080, en tv ska du ju ändå ha ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, ser man på saken på det sättet att man förmodligen har den i ett par år så låter ju iaf 1080p väldigt logiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Pröva att sätta datorns upplösning till 1366x768 och se hur användarupplevelsen blir. Upplösning gör ganska mycket skillnad, och allt blir klarare med högre upplösning. Skillanden mellan 1366x768 och 1920x1080 är 1 miljon pixlar.

Det är defenitivt dumsnålt att inte köpa något som stödjer 1920x1080 idag, och jag förstår att du vill hålla i pengarna, men jag tror det är ett beslut du kommer att ångra och om du hade haft möjlighet att göra jämförelse sida vid sida så tror jag du blivit övertygat ganska fort.

Sedan, vill man komma undan billigt kan man köpa i andrahand. Du nämner att du vill ha manualer, well har man modellnamnet går de att få som PDF:er från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Pröva att sätta datorns upplösning till 1366x768 och se hur användarupplevelsen blir. Upplösning gör ganska mycket skillnad, och allt blir klarare med högre upplösning. Skillanden mellan 1366x768 och 1920x1080 är 1 miljon pixlar.

Det är defenitivt dumsnålt att inte köpa något som stödjer 1920x1080 idag, och jag förstår att du vill hålla i pengarna, men jag tror det är ett beslut du kommer att ångra och om du hade haft möjlighet att göra jämförelse sida vid sida så tror jag du blivit övertygat ganska fort.

Sedan, vill man komma undan billigt kan man köpa i andrahand. Du nämner att du vill ha manualer, well har man modellnamnet går de att få som PDF:er från tillverkarens hemsida.

Går det att jämföra så rakt av eftersom 1366x768 inte är native på min skärm? Men det blir förmodligen den Andersson som är länkad i tråden. Hur den funkar till spela återstår att se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som vanligt handlar det inte om mängden pixlar. Det är inte där kvaliteten ligger, särskilt om vi talar om att titta på TV och film.

Att 2016 köpa en TV som sitter på en 1366x768-panel är som att dippa tån hela vägen ned till 2007. Det är uteslutande riktigt budgetskrap som bygger på LCD-paneler från gamla tillverkningsserier. Det är bokstavligen talat gammal teknik.

Skillnaden 2016 mot 2007 är att för tio år sedan kostade en motsvarande TV kanske 15.000 kr. Nu ska man försöka tillverka samma sak för 1/5-del av priset. Så det blir därefter.

Permalänk

Köp inte en TV utan att ha sett den i aktion! Det är stor skillnad på bildbehandlingen mellan olika modeller, speciellt i budget-segmentet. Åk till närmsta Elgiganten eller MediaMarkt och kolla på TV-väggen. Räkna med att alla TV-apparater kommer ha clown-inställningar med för hög kontrast och för starka färger. Kolla istället på hur de hanterar rörelser i bilden, speciellt panoreringar, och hur det ser ut runtomkring saker som rör sig i bilden. Be även att få se hur den hanterar något annat än affärens demoslinga. Somliga klarar inte vanlig SDTV från antenn-signal särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att om datorn inte är inställd på samma upplösning som TV:n så måste en omskalning ske vilket mer eller mindre bidrar till högre responstid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!