Permalänk
Medlem

Dator för WoW Primärt

Hejs Sweclockare!

I samband med att jag säljer av mig med alla mina Apple produkter och bestämt mig för att återgå till android/windows är det dags för ytterligare ett datorköp. Som Rubriken lyder spelar jag mer eller mindre enbart wow på den lilla fritid jag har så prestanda i witcher eller tyngre spel är relativt irrelevant då jag för det mesta enbart kommer att spela wow.

Känner att jag har rätt bra koll på läget då det ändå blir den tredje riggen som jag köper inom 3-5 års tidsperiod.

Lämna gärna er feedback, förbättringsförslag!

Kundvagn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9763661/dator

Vet att en hel del saker är overkill men min målsättning var en bra dator som presterar. Betalar hellre lite mer för bra prestanda.

Skärm till detta kommer antagligen vara något i stil med denna: http://www1.euro.dell.com/uk/en/business/Peripherals/dell-u34... eller liknande 1440p.

Tar gärna emot all typ av feedback!

Permalänk
Medlem

Undrar lite varför du snålar på grafikkortet? Skulle minst köra ett 1070.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Dra ner på psu'n du behöver inte 750w

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Undrar lite varför du snålar på grafikkortet? Skulle minst köra ett 1070.

För att wow är extremt dåligt optimerat samt väldigt beroende på processorn och inte gpu'n

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

430kr mer är värt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9764048/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonardadelmann:

Hejs Sweclockare!

I samband med att jag säljer av mig med alla mina Apple produkter och bestämt mig för att återgå till android/windows är det dags för ytterligare ett datorköp. Som Rubriken lyder spelar jag mer eller mindre enbart wow på den lilla fritid jag har så prestanda i witcher eller tyngre spel är relativt irrelevant då jag för det mesta enbart kommer att spela wow.

Känner att jag har rätt bra koll på läget då det ändå blir den tredje riggen som jag köper inom 3-5 års tidsperiod.

Lämna gärna er feedback, förbättringsförslag!

Kundvagn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9763661/dator

Vet att en hel del saker är overkill men min målsättning var en bra dator som presterar. Betalar hellre lite mer för bra prestanda.

Skärm till detta kommer antagligen vara något i stil med denna: http://www1.euro.dell.com/uk/en/business/Peripherals/dell-u34... eller liknande 1440p.

Tar gärna emot all typ av feedback!

Tycker det ser ut som en väldigt välbalanserad och framtissäker dator! Skulle gå att dra ner på psu'n som skrivit's innan, men samtidigt så får du en psu som du kan använda oavsätt vad du petar in i datorn så gott som!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid gå m-itx lr µ-atx. Du kommer troligen inte köra sli/crossfire så...

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För att wow är extremt dåligt optimerat samt väldigt beroende på processorn och inte gpu'n

Jag är väl medveten om att WoW är ett CPU-krävande spel, men att köpa en 6700k och sen ett 1060 är fan inte smart ekonomiskt.
För knappt 1000kr mer får du ut bra mycket mer prestande, speciellt om han ska köra 1440p.. Så nej, det är inte ett välbalanserat system.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag är väl medveten om att WoW är ett CPU-krävande spel, men att köpa en 6700k och sen ett 1060 är fan inte smart ekonomiskt.
För knappt 1000kr mer får du ut bra mycket mer prestande, speciellt om han ska köra 1440p.. Så nej, det är inte ett välbalanserat system.

Dock så kommer ett gtx 1070 inte vara tillräckligt lika länge som en 6700k, så att köra bättre på den enhet i systemet som man kommer kunna nyttja längst å allt annat lite sämre blir ändå ett väldigt välbalanserat och framtissäkert system. Men då gäller de att man stannar i den prisklass han satt också. Kan han ta det systemet med ett 1070 så är det självklart ett bättre val.

Men sen tänker alla olika, jag tänker som så att det är smartare att köpa en dator med bättre cpu och lite sämre gpu än tvärt om, då gör är det bara att byta i framtiden medans med en cpu är det långt ifrån alltid lika lätt tyvärr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9764094/

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

@solomon: Kollade på 1070 men kände att det är rätt onödigt då jag som sagt mer eller mindre BARA spelar wow som är ett cpu krävande spel mer än någonting annat. Även för att lira WoW i 4k kan jag använda mig av ett 1060 och maxa. Så min fråga till dig är snarare, vad skulle jag vinna på att köpa ett 1070 istället för att lägga mer pengar på en fin skärm?

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Ser bra ut, lägger nog beställningen på ovanstående under morgondagen när jag får macbooken såld.

Någon rekommendation på någon nice 1440p som inte kostar skjortan? Begagnad eller ny spelar ingen större roll. Vill dock helst ha IPS, inte TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dock så kommer ett gtx 1070 inte vara tillräckligt lika länge som en 6700k, så att köra bättre på den enhet i systemet som man kommer kunna nyttja längst å allt annat lite sämre blir ändå ett väldigt välbalanserat och framtissäkert system. Men då gäller de att man stannar i den prisklass han satt också. Kan han ta det systemet med ett 1070 så är det självklart ett bättre val.

Men sen tänker alla olika, jag tänker som så att det är smartare att köpa en dator med bättre cpu och lite sämre gpu än tvärt om, då gör är det bara att byta i framtiden medans med en cpu är det långt ifrån alltid lika lätt tyvärr

Ja, jag känner själv att processorn är mer framtidssäker än grafikkort. Däremot så skulle ett 1070, eller t.om ett 1080, om man verkligen vill gå all in, räcka mycket längre, speciellt om TS någon gång skulle vilja börja spela ett nytt spel som är grafikkrävande. Det är där skon klämmer för mig; Vad händer i framtiden?

Jag kan dra många exempel på varför man hellre ska gå lite över än på gräns, men jag antar ni förstår själv min hypotes.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonardadelmann:

@solomon: Kollade på 1070 men kände att det är rätt onödigt då jag som sagt mer eller mindre BARA spelar wow som är ett cpu krävande spel mer än någonting annat. Även för att lira WoW i 4k kan jag använda mig av ett 1060 och maxa. Så min fråga till dig är snarare, vad skulle jag vinna på att köpa ett 1070 istället för att lägga mer pengar på en fin skärm?

nej skulle inte säga att ett 1060 orkar med wow i 4k, inte heller i 1440p egentligen. jag uppgraderade från ett överklockat r9 290x för att det inte orkade med spelet i 1440p efter att 7.0 kom ut och det presterar liknande. någon annan på forumet bytte ut sitt gtx 980 för 1600p som också är väldigt nära. att wow endast skulle kräva en någorlunda processor stämmer inte. köp dig ett gtx 1070 om du vill ha ett grafikkort som orkar med spelet i 2560x1440 på 10. 7 är mycket lättare än 10 så det orkar säkert ett 1060 med utan några som helst problem.

hyper-threading på en i7 ger dig 0 extra fps i wow mot ingen hyper-threading, det har jag testat. skadar dock inte heller, gör helt enkelt ingen skillnad. spelet ska helst ha en i5 eller bättre som har överklockats högt och sedan kombinerats med minne som går i så hög frekvens som möjligt.

ingen dator på marknaden orkar med spelet i fullt 10 för övrigt, jag får 50 genomsnittlig fps på många ställen i suramar om jag kör så och jag har en 6700k i 4,8ghz och ddr4 i 3000mhz. det bästa jag har hittat är att sätta allt på 10 och sedan dra ner view distance och environment detail till 7. dubblerar nästan min fps i sådana situationer och gör nästan ingen skillnad för hur spelet ser ut om man inte står på ett berg och tittar långt bort eller så.

emerald nightmare är lättdriven, flyter jättebra på min dator. har inte kört benchmarks på det än och fokuserar på själva bossen men jag skulle säga att jag har någonstans runt 120-150 fps och vi är 19 tror jag. detta är då i 1440p, 10 med view distance och environment detail på 7 och 4x msaa.