Dell XPS 13 9350 9360 varför så skilda recensioner

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 9350 9360 varför så skilda recensioner

Hej,

Köpte en XPS 13 9343 när de kom ut, med QHD+ skärmen - skickade tillbaks den efter 4 dagar. Batteritiden var hemsk, typ 4 timmar max vid blandad användning. Upplevde även att cpu fläkten lät väldigt mycket.

Är nu sugen på en 9360 FHD, men den måste orka med 9-10 timmar på en laddning. Dell utlovar 22h vilken ingen tror på.

Är det någon här som har en 9350 och kan ge mig en riktig siffra på batteritid för blandad surf o typ Netflix? Hur är fläkten på denna?

Har någon hittat en riktig recension på 9360?

Alla recensioner och foruminlägg pekar åt olika håll på webben.

mvh Lazze

Permalänk

FHD 9360 här. https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/594374

10 timmar wifi-strömmad Netflix med 50% brightness och utan battery saver + lite annat i bakgrunden.
11 timmar 30 minuter wifi-strömmad Netflix med 25% brightness och med battery saver, utan annat i bakgrunden.

Fläkten har bara hörts under benchmarks. Men jag har inte heller stressat datorn så hårt annars heller (inga spel ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

FHD 9360 här. https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/594374

10 timmar wifi-strömmad Netflix med 50% brightness och utan battery saver + lite annat i bakgrunden.
11 timmar 30 minuter wifi-strömmad Netflix med 25% brightness och med battery saver, utan annat i bakgrunden.

Fläkten har bara hörts under benchmarks. Men jag har inte heller stressat datorn så hårt annars heller (inga spel ännu).

Tack! Fantastiskt!

Så du är nöjd? Inget du ångrar? Tittar t.ex. på Carbon X1 eller kanske kommande Asus med Kaby Lake...

10 timmar netflix låter helt OK

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

Glömde att nämna att det var Windowsappen Netflix, inte via webbläsare.

Inte helt nöjd, då deb faller den lite på just mitt påtänkta arbetsområde (arbete på fältet oftast med med en extra USB 3-monitor eller USB C-monitor).

Med USB 3-monitor (Asus MB169B+) inkopplad uppstår dock konstant "coil whine"-liknande ljud.
Jag fick inte heller USB C-monitorn (Asus MB169C+) att fungera via USB C-porten. Detta kan dock vara för att jag köpte en rabatterad returvara från Komplett.

Får faktiskt fundera en stund på om jag ska behålla den eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Glömde att nämna att det var Windowsappen Netflix, inte via webbläsare.

Inte helt nöjd, då deb faller den lite på just mitt påtänkta arbetsområde (arbete på fältet oftast med med en extra USB 3-monitor eller USB C-monitor).

Med USB 3-monitor (Asus MB169B+) inkopplad uppstår dock konstant "coil whine"-liknande ljud.
Jag fick inte heller USB C-monitorn (Asus MB169C+) att fungera via USB C-porten. Detta kan dock vara för att jag köpte en rabatterad returvara från Komplett.

Får faktiskt fundera en stund på om jag ska behålla den eller ej.

haha, det är det jag menar, först lite positiv recension sen lite negativ ) man vet varken fram eller bak tillslut

Men du upplever bara coilwhine när du ansluter extern skärm? Tyder ju på att GFX delen i cpu får jobba mer då..

Har en MBA 13" idag - kommer bergis sluta med ytterligare ett Äpple

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

haha, det är det jag menar, först lite positiv recension sen lite negativ ) man vet varken fram eller bak tillslut

Men du upplever bara coilwhine när du ansluter extern skärm? Tyder ju på att GFX delen i cpu får jobba mer då..

Har en MBA 13" idag - kommer bergis sluta med ytterligare ett Äpple

Det är litegrann "vad kan man stå ut med, för att få vissa fördelar", ja.

Hittills har jag bara hört coil whine vid anslutning av extern DisplayLink-skärm, inte vid benchmarks av system eller SSD.

Risken är stor att de bärbara Apple-laptops som ryktas komma i oktober blir ersättare för denna, även för mig.

Permalänk
Medlem

Hade också en XPS 13 9343, som jag sedan sålde vidare. Upplever ni andra också att materialet lätt blir väldigt skitigt och "fett", samt att det är svårt att få det rent igen?

Gillade inte materialvalet inne i datorn alls.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Valet av skärm (QHD eller FHD) har en markant påverkan på batteritiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hade också en XPS 13 9343, som jag sedan sålde vidare. Upplever ni andra också att materialet lätt blir väldigt skitigt och "fett", samt att det är svårt att få det rent igen?

Gillade inte materialvalet inne i datorn alls.

Ja, det är smått otroligt hur Dell kunde välja ett sånt uselt material, ser verkligen otroligt skitigt ut även om man har rena fingrar. Men största problemet med Dell är ändå deras miserabla QC, krävdes 3 servicevändor innan min nya XPS 13 nådde acceptabel standard. Och även då slutade det ändå med att jag köpte en MacBook Pro 15" och kör Windows på den istället.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte beställt en 9360 - det ni säger stämmer väl överens med hur jag upplevde 9343:an och det verkar ju inte ha bättrats.

Svårt att förstå att så många test-sajter höjer maskinen till skyarna?!?!

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, det är smått otroligt hur Dell kunde välja ett sånt uselt material, ser verkligen otroligt skitigt ut även om man har rena fingrar. Men största problemet med Dell är ändå deras miserabla QC, krävdes 3 servicevändor innan min nya XPS 13 nådde acceptabel standard. Och även då slutade det ändå med att jag köpte en MacBook Pro 15" och kör Windows på den istället.

Förstår inte det heller. Köper man en premium-laptop för ett premium-pris bör även materialet vara just premium.

Har idag en Lenovo Thinkpad X1 Yoga och det är som natt och dag. INGENTING fastnar på materialet.

Sedan gillar jag Dell annars, men just gällande XPS 13 och 15 förstår jag inte alls hur man kunde komma fram till det materialvalet inuti datorn.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår inte det heller. Köper man en premium-laptop för ett premium-pris bör även materialet vara just premium.

Har idag en Lenovo Thinkpad X1 Yoga och det är som natt och dag. INGENTING fastnar på materialet.

Sedan gillar jag Dell annars, men just gällande XPS 13 och 15 förstår jag inte alls hur man kunde komma fram till det materialvalet inuti datorn.

Tyvärr känns det som om dagens Dell inte riktigt kan bestämma sig om man är lågpristillverkare eller premiumtillverkare. XPS linjen känns som den till vissa delar är budgetkvalité kombinerat med premiumpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår inte det heller. Köper man en premium-laptop för ett premium-pris bör även materialet vara just premium.

Har idag en Lenovo Thinkpad X1 Yoga och det är som natt och dag. INGENTING fastnar på materialet.

Sedan gillar jag Dell annars, men just gällande XPS 13 och 15 förstår jag inte alls hur man kunde komma fram till det materialvalet inuti datorn.

Jag lånar tråden lite och passar på att fråga dig vad du tycker om batteri tiden på din Lenovo. Och hur upplever du trackpaden?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo 3.16GHz 8500 E0 | Asus P5Q Deluxe iP45 | Corsair XMS2 Xtreme 2x2GB | Cooler Master Cosmos S | Powercolor Radeon HD 4870 X2 | Samsung 200GB 7200rpm | Seagate Barracuda 200GB 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alaskery:

Jag lånar tråden lite och passar på att fråga dig vad du tycker om batteri tiden på din Lenovo. Och hur upplever du trackpaden?

Nu brukar jag köra med ganska hög brightness, men jag får ut runt 7 timmar utan problem gällande arbete. Ställer man ner brightness och gör mindre krävande uppgifter så höjs den siffran till runt 9 timmar.

Men allt beror såklart på vad man gör.

Trackpaden är okej. Bättre än på billiga datorer, men inte riktigt i klass med macbook pro t ex. Dock gillar jag den här bättre än på Dell XPS 13. Man måste dock stänga av acceleration för att den ska bli användbar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tror jag håller mig till den förväntade Macbook Pro lanseringen 2016 Oktober innan jag bestämmer mig

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu brukar jag köra med ganska hög brightness, men jag får ut runt 7 timmar utan problem gällande arbete. Ställer man ner brightness och gör mindre krävande uppgifter så höjs den siffran till runt 9 timmar.

Men allt beror såklart på vad man gör.

Trackpaden är okej. Bättre än på billiga datorer, men inte riktigt i klass med macbook pro t ex. Dock gillar jag den här bättre än på Dell XPS 13. Man måste dock stänga av acceleration för att den ska bli användbar.

Det låter lovande om han håller sig på den batteri tiden. Vad tycker du om skärmen då, det jag har läst på olika test sajter så verkar det vara datorns akilleshäl. Fungerar den bra för att läsa långa dokument eller är den mer lämpad för film tittande?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo 3.16GHz 8500 E0 | Asus P5Q Deluxe iP45 | Corsair XMS2 Xtreme 2x2GB | Cooler Master Cosmos S | Powercolor Radeon HD 4870 X2 | Samsung 200GB 7200rpm | Seagate Barracuda 200GB 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alaskery:

Det låter lovande om han håller sig på den batteri tiden. Vad tycker du om skärmen då, det jag har läst på olika test sajter så verkar det vara datorns akilleshäl. Fungerar den bra för att läsa långa dokument eller är den mer lämpad för film tittande?

Har FHD varianten och den är faktiskt riktigt trevlig. Average svärta, annars inget som drar ner intrycket. Är nöjd.

Skulle aldrig ge mig på qhd+ igen då det både drar massor av batteri samt utvecklar betydligt mer värme i datorn.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har FHD varianten och den är faktiskt riktigt trevlig. Average svärta, annars inget som drar ner intrycket. Är nöjd.

Skulle aldrig ge mig på qhd+ igen då det både drar massor av batteri samt utvecklar betydligt mer värme i datorn.

Dell brukar överlag ha de bästa skärmarna som går att få tag på till sina datorer, till skillnad från Lenovo som tyvärr verkar köra budgetpaneler på många datorer, även deras dyraste Workstations. FHD panelen är helt ok, köpte med en sån, men den som satt i vid leverans var tyvärr inte mkt att hurra för, så Dell bytte den...och lyckades av misstag sätta in en QHD+ skärm. Körde den ett tag men begärde sedan att få den bytt igen till det jag beställt för att batteritiden var så mkt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dell brukar överlag ha de bästa skärmarna som går att få tag på till sina datorer, till skillnad från Lenovo som tyvärr verkar köra budgetpaneler på många datorer, även deras dyraste Workstations. FHD panelen är helt ok, köpte med en sån, men den som satt i vid leverans var tyvärr inte mkt att hurra för, så Dell bytte den...och lyckades av misstag sätta in en QHD+ skärm. Körde den ett tag men begärde sedan att få den bytt igen till det jag beställt för att batteritiden var så mkt bättre.

Lenovo har absolut lagt mindre resurser på skärmpanelerna än dell, men den senaste generationen verkar ha fått ett uppsving skärmmässigt. Ungefär vad de flesta recensenter säger också, jämfört med deras tidigare är skärmen på deras X1 serie idag ganska ok.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lenovo har absolut lagt mindre resurser på skärmpanelerna än dell, men den senaste generationen verkar ha fått ett uppsving skärmmässigt. Ungefär vad de flesta recensenter säger också, jämfört med deras tidigare är skärmen på deras X1 serie idag ganska ok.

Hade bara Lenovos mindre datorer funnits med lite kräm i så hade jag nog köpt en direkt. Men tyvärr är det mest U processorer som gäller på allt utom de större Workstation modellerna. 460p verkar dock finnas men där saknades det stör för M2 PCIe om jag minns rätt. Nu handlar väl tråden om XPS 13 dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hade bara Lenovos mindre datorer funnits med lite kräm i så hade jag nog köpt en direkt. Men tyvärr är det mest U processorer som gäller på allt utom de större Workstation modellerna. 460p verkar dock finnas men där saknades det stör för M2 PCIe om jag minns rätt. Nu handlar väl tråden om XPS 13 dock

Japp håller med.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Fick precis min. Lite positivt överraskad efter att ha läst de negativa omdömena här. Datorn känns mycket snabb och byggkvaliteten verkar bra. Tycker kolfibern känns ganska trevlig än sålänge även om jag nog föredrar metallen på min Samsung något bättre. Inte hört något missljud än så länge, datorn är knäpptyst. Skärmen är fin men hade varit trevligt om den var något mer ljusstark.

Permalänk
Medlem

Här finns en recension: Notebookcheck

Verkar inte vara några större lyft vad det gäller prestanda iaf. Kanske är det en mer finslipad byggkvalitét?
Är sugen på att skaffa en sådan, men det skulle vara bra om någon kunde flika in och berätta om den fungerar bra med Ubuntu eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krft:

Här finns en recension: Notebookcheck

Verkar inte vara några större lyft vad det gäller prestanda iaf. Kanske är det en mer finslipad byggkvalitét?
Är sugen på att skaffa en sådan, men det skulle vara bra om någon kunde flika in och berätta om den fungerar bra med Ubuntu eller inte.

Det kom en till som visade en inte obetydlig prestandaförbättring idag:

http://www.pcworld.com/article/3127250/hardware/intel-kaby-la...

Permalänk
Medlem

Rullar fortfarande ut 9350 (FHD, i5, 256GB SSD, 8 GB RAM) på jobb, visste inte 9360 hade släppts ens. Alla som fått en (9343 och 9350) har bara positivt att säga, inte hört några direkta klagomål på den iaf. Vi använder den tillsammans med Philips 231P4QUPES DisplayLink-skärm. Sitter själv med en 9343 och tycker den är klockren. Kan lätt sitta och jobba med den hela arbetsdagen utan ström inkopplat.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag beställde en i5 Dell XPS 13 9360 FHD igår. Tänkte att det är bäst att testa själv!

Man har ju 14 dagars returrätt

// Lazze

Permalänk
Medlem

Jag fick hem den i fredags.

Jag fick min 9360 full-hd med i7 Kaby Lake, 8gb RAM och 256GB SSD nu i fredags (15.800 SEK från Dell.se). Jag är helnöjd men jag rekommenderar köpa med ominstallationsstickan för ett par hundringar så man enkelt blåsa den från scratch när man väl får den. Det enda jobbiga var att man då var tvungen att ladda hem Killer modemets drivrutin innan och ha det redo på en sticka för att få tillgång till internet efter man blåst den.

Inget Coil-Whine eller annat konstigt. Det ENDA jag har hittat som jag är missnöjd över är att tangentbordets "1:a" inte alltid registrerar tryck, utan måste dubbelkolla. Tror detta ej är ett mjukvarufel dock då den alltid reagerar om jag trycker lite mer bestämt.

Ni kan fråga mig om ni vill veta något.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ori:

Jag fick min 9360 full-hd med i7 Kaby Lake, 8gb RAM och 256GB SSD nu i fredags (15.800 SEK från Dell.se). Jag är helnöjd men jag rekommenderar köpa med ominstallationsstickan för ett par hundringar så man enkelt blåsa den från scratch när man väl får den. Det enda jobbiga var att man då var tvungen att ladda hem Killer modemets drivrutin innan och ha det redo på en sticka för att få tillgång till internet efter man blåst den.

Inget Coil-Whine eller annat konstigt. Det ENDA jag har hittat som jag är missnöjd över är att tangentbordets "1:a" inte alltid registrerar tryck, utan måste dubbelkolla. Tror detta ej är ett mjukvarufel dock då den alltid reagerar om jag trycker lite mer bestämt.

Ni kan fråga mig om ni vill veta något.

Grattis! Låter bra! Min är i Calcutta eller Calculate ETA Så med lite tur så kommer den under nästa vecka!

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Grattis! Låter bra! Min är i Calcutta eller Calculate ETA Så med lite tur så kommer den under nästa vecka!

// Lazze

Har du fått datorn än?
Min beställning har stått i calculate eta och waiting arrival at dk sorting hub i en vecka nu.så fruktansvärt segt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är många beställningar som sitter fast lite där i Calcutta.