Permalänk
Medlem

Bränsleslang för vattenkylning?

Hej,

Eftersom jag snart ska börja mitt lilla höst/vinter projekt vill jag ha lite input från er om en ídé.

Jag tänkte om man skulle göra nått "nytt" och istället som jag tänkt köra med förkromade kopparrör köra bränslerör för bil.

Dessa är ju stål-omspunna. Och kan göra sig riktigt snyggt om man gör på rätt sätt.

Det finns i måtten 10/15.. Så måste undersöka hur böjbart detta är och om man kan köra med 16mm kompressions fittings utanpå.

Dessa är ju gjorda för bränsle. Så gummit lär ju vara av bra kvalitet.

Vad tror ni? Synpunkter uppskattas. Eller om någon försökt sig på detta tidigare.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rizzt:

Hej,

Eftersom jag snart ska börja mitt lilla höst/vinter projekt vill jag ha lite input från er om en ídé.

Jag tänkte om man skulle göra nått "nytt" och istället som jag tänkt köra med förkromade kopparrör köra bränslerör för bil.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/52456

Dessa är ju stål-omspunna. Och kan göra sig riktigt snyggt om man gör på rätt sätt.

Det finns i måtten 10/15.. Så måste undersöka hur böjbart detta är och om man kan köra med 16mm kompressions fittings utanpå.

Dessa är ju gjorda för bränsle. Så gummit lär ju vara av bra kvalitet.

Vad tror ni? Synpunkter uppskattas. Eller om någon försökt sig på detta tidigare.

De lär tåla vattnet men tänk på att deras utsida är ledande och till skillnad från rör är det mycket större chans att de flyttar sig så se till att du inte riskerar kortslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De lär tåla vattnet men tänk på att deras utsida är ledande och till skillnad från rör är det mycket större chans att de flyttar sig så se till att du inte riskerar kortslutningar.

Jo, självklart får man ge fan i att dra dom nära "nakna" komponenter. Så som baksidan av grafikkort utan backplate är ju ett ypperligt exempel.

Det som jag misstänker är dock att de är för styva. Får ta och slinka förbi Biltema efter jobbet.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

har haft att göra med den typen av slang den är ganska mjuk när den är oanvänd men blir hård efter ett tag men kan ev bero på kontakt med bensin.

har också funderat på sådan slang nån gång fast jag funderar på att isf pressa på hydrualkoplingar på slangen och eventuellt modifirea tätningskonan på alla utvändiga gängorna genom att svarva in ett spår i konan där man kan ha en o-ring utöver att konan ska täta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De finns med siliconslang som är mycket flexibel.

Även teflon, men då får du pressa hyraulkopplingar på dem då innerslangen är veckad. Hydraulkopplingarna innebär tyvärr en viss strypning.

Köper du pressanslutning med konade kopplingar och mutter så är det helt tätt utan packningar, metall mot metalltätning i konan.

Använder denna typen av slang i jobbet för processkyla.
Teflonvarianten är rätt grym, inga problem att köra 160 grader med vatten och kopplingar utan o-ringar ( dock brukar man använda snabbkopplingar också )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Rizzt: RIKTIGT SNYGG IALLAFALL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De lär tåla vattnet men tänk på att deras utsida är ledande och till skillnad från rör är det mycket större chans att de flyttar sig så se till att du inte riskerar kortslutningar.

Borde gå att peela av stålsleeven, har jobbat med liknade sleevar och i 99% av fallen sitter dem inte ihop med gummikabeln

Permalänk
Medlem

Jag har grejjat en hel del med sådan slang på bilar.
Den är rätt stel. Finns även med nylonfläta.

Fittings för pcv/silikon slang komer nog knappt göra märken i rostria stålflätan. Använd AN/JIC fittings som ska vara till denna slang isf. Det finns med olika vinklar, för slangen är inte så medgörlig.
Finns adapterar till AN/JIC kona.
G1/4 är väl british standart pipe parallel (icke konisk)

http://anfittingguide.com/install-braided-hose-fittings/
Jag har dock inte haft någon större framgång med att såga av slangen så det blir bra. Jag rekommenderar ett brett stämjärn som är ordentligt slipat. En tjock aluminiumbit som underlägg o ett par slag med en hammare. 👍

Ptfe (teflon) fittings går inte att använda på gummislang o vise versa.

Med aluminium fittings (även om de är eloxerade) så behöver du också ha glykol eller annat korrosionshämmande i vattnat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boss302:

Jag har grejjat en hel del med sådan slang på bilar.
Den är rätt stel. Finns även med nylonfläta.

Fittings för pcv/silikon slang komer nog knappt göra märken i rostria stålflätan. Använd AN/JIC fittings som ska vara till denna slang isf. Det finns med olika vinklar, för slangen är inte så medgörlig.
Finns adapterar till AN/JIC kona.
G1/4 är väl british standart pipe parallel (icke konisk)
http://anfittingguide.com/wp-content/uploads/2014/01/aeroquip-startlite-hose.jpg
http://anfittingguide.com/wp-content/uploads/2014/01/teflon-hose-fittings.jpg
http://anfittingguide.com/install-braided-hose-fittings/
Jag har dock inte haft någon större framgång med att såga av slangen så det blir bra. Jag rekommenderar ett brett stämjärn som är ordentligt slipat. En tjock aluminiumbit som underlägg o ett par slag med en hammare. 👍

Ptfe (teflon) fittings går inte att använda på gummislang o vise versa.

En kabelsax borde gå att använda för att få snygga raka snitt på slangarna

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Absolut, men vet inte om den där är bra nog för rostfritt?

Finns även universal stålfläta för slang
https://m.summitracing.com/parts/spe-1008b

Ser lite epa ut med "fake" fittings

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boss302:

Absolut, men vet inte om den där är bra nog för rostfritt?

Jag tror inte att flätan är nått problem men menar du rostfria rör så blir det ju lite värre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har haft att göra med den typen av slang den är ganska mjuk när den är oanvänd men blir hård efter ett tag men kan ev bero på kontakt med bensin.

har också funderat på sådan slang nån gång fast jag funderar på att isf pressa på hydrualkoplingar på slangen och eventuellt modifirea tätningskonan på alla utvändiga gängorna genom att svarva in ett spår i konan där man kan ha en o-ring utöver att konan ska täta.

Tror det är etanolinblandningen som knäcker gummit. Har bytt allt på min mustang till ptfe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag har grejjat en hel del med sådan slang på bilar.
Den är rätt stel. Finns även med nylonfläta.

Fittings för pcv/silikon slang komer nog knappt göra märken i rostria stålflätan. Använd AN/JIC fittings som ska vara till denna slang isf. Det finns med olika vinklar, för slangen är inte så medgörlig.
Finns adapterar till AN/JIC kona.
G1/4 är väl british standart pipe parallel (icke konisk)
http://anfittingguide.com/wp-content/uploads/2014/01/aeroquip-startlite-hose.jpg
http://anfittingguide.com/wp-content/uploads/2014/01/teflon-hose-fittings.jpg
http://anfittingguide.com/install-braided-hose-fittings/
Jag har dock inte haft någon större framgång med att såga av slangen så det blir bra. Jag rekommenderar ett brett stämjärn som är ordentligt slipat. En tjock aluminiumbit som underlägg o ett par slag med en hammare. 👍

Ptfe (teflon) fittings går inte att använda på gummislang o vise versa.

Med aluminium fittings (även om de är eloxerade) så behöver du också ha glykol eller annat korrosionshämmande i vattnat.

Det finns många olika kvalitéer som är skiftande i följsamhet, köp en med silikonslang så är den mycket följsam !

En flygklassad i supertufft gummi dubbelt stålomspunnen är betydligt styvare, av givna skäl.

Kör man pressade kopplingar kan man ta nästan vilken slang som helst, utom t ex veckad teflonslang.
(Då menar jag kopplingar med "slangnippel", alltså man för in en del i slangen som har räfflor som skapar hullingar, sedan har man en plåthylsa runt slangen som man pressar med ett bänkverktyg, det pressas in som rutor i hylsan och den fungerar som en slangklämma i stort sett) Teflonslangen går fint med hydraulkopplingar (dessa är också en metallhylsa runt slangen men där sätter man en hylsa som är större än slangen och pressar ihop metallen med en maskin så att den blir fysiskt mindre runt om, kraften är stor nog att även få rördelen i slangen att minska något - mycket högt tryck !)

Bästa sättet att kapa enligt erfarenhet är tunn kapskiva i bänk-kap (sådan man slipar av saker med på en verkstad).
Hydraulfirman jag hämtar saker hos ibland har också en typ av såg för att kapa alla sorters slang.
De lite kraftigare slangarna på jobbet får stämjärnsmetoden att kännas som att tälja med en smörkniv.
Med lite tur får du ett hårt veck i slangen men inte mycket mer..

Skrivet av mrqaffe:

Fungerar nog enbart på de absolut mesigaste slangmodellerna..

Skrivet av Boss302:

Absolut, men vet inte om den där är bra nog för rostfritt?

Finns även universal stålfläta för slang
https://m.summitracing.com/parts/spe-1008b
https://static.summitracing.com/global/images/prod/large/mrg-8090_w.jpg?rep=False
Ser lite epa ut med "fake" fittings

Bluffslang känns rätt meningslöst för det tillför knappast någon strukturell integritet till slangen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brixinho:

Borde gå att peela av stålsleeven, har jobbat med liknade sleevar och i 99% av fallen sitter dem inte ihop med gummikabeln

Många spunna gummislangar med kvalité är ganska väl sammangjutna.

Men t ex teflon och silikonslang ligger i stort sett löst i strumpan.

O andra sidan tappar det lite syftet med att köpa en svindyr slang och pilla bort flätan

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kör man pressade kopplingar kan man ta nästan vilken slang som helst, utom t ex veckad teflonslang.
(Då menar jag kopplingar med "slangnippel", alltså man för in en del i slangen som har räfflor som skapar hullingar, sedan har man en plåthylsa runt slangen som man pressar med ett bänkverktyg, det pressas in som rutor i hylsan och den fungerar som en slangklämma i stort sett) Teflonslangen går fint med hydraulkopplingar (dessa är också en metallhylsa runt slangen men där sätter man en hylsa som är större än slangen och pressar ihop metallen med en maskin så att den blir fysiskt mindre runt om, kraften är stor nog att även få rördelen i slangen att minska något - mycket högt tryck !)

Menade bara att dessa för ptfe inte funkar på "AN" gummislangen.
O de för gummislangen inte passar på "AN" ptfe-slang

Presskopplingar kräver ju också ett pressverktyg som gemene man förmodligen inte har. O har man det så ställer du nog inga frågor ang det på swec.

Citat:

Fungerar nog enbart på de absolut mesigaste slangmodellerna..

Ja naturligtvis. Det var väl också det som diskuterades. Tror inte det är aktuellt för honom med en stenhård hudraulslang i en dator?
Återigen är det ju en kostnad.. Jag menade om man väljer mellan bågfil o vinkelslip

Citat:

Bluffslang känns rätt meningslöst för det tillför knappast någon strukturell integritet till slangen

Ja men ett vattenkylningssystem i en dator behöver väl inte ha så rejäl slang Om han inte också ska köra en bosch 044 som vattenpump

Permalänk
Medlem

@Boss302:
EDIT: din post växte..

Kopplingen du visar fungerar väl bara på slät PTFE slang ? Det finns veckad PTFE slang som är mycket mer följsam med avseende på böjligheten. Den kräver lite andra prylar..

Tror en kabelsax kan ge problem även på enklare slangar.
Jag hade kört på kapmetoden med tunn slipskiva. Det blir fint !

Nä precis, i datorn skulle en silikonslang med metallfläta duga perfekt, otroligt följsam och trevlig. Åldras inte nämnvärt heller.

Har kört över 120 grader vatten i sådan slang och den påverkas inte märkbart...

Många typer av gummislang blir stenhård med temperatur över tid, oavsett vad den är utlovad att klara.

Har bytt slangar på maskiner som är så stela att man tar ut den och ställer den vid sidan, så kan man se exakt hur den varit dragen igenom maskinen. När man försöker böja den så bryts den av med en knall i ett rent snitt. Detta redan vid 90 grader.
(under några år 24/7 förvisso...)

Behöver man pressa så är det väl bara att rulla in hos en firma med lite fikabröd så får man hjälp

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Boss302:
EDIT: din post växte..

Kopplingen du visar fungerar väl bara på slät PTFE slang ? Det finns veckad PTFE slang som är mycket mer följsam med avseende på böjligheten. Den kräver lite andra prylar..

yes

Citat:

Tror en kabelsax kan ge problem även på enklare slangar.

https://www.youtube.com/watch?v=5HdQQvgjaEQ
Finns ju fina doningar men de är ju inte billiga.

Citat:

Jag hade kört på kapmetoden med tunn slipskiva. Det blir fint !

Nä precis, i datorn skulle en silikonslang med metallfläta duga perfekt, otroligt följsam och trevlig. Åldras inte nämnvärt heller.

Har kört över 120 grader vatten i sådan slang och den påverkas inte märkbart...

Många typer av gummislang blir stenhård med temperatur över tid, oavsett vad den är utlovad att klara.

Har bytt slangar på maskiner som är så stela att man tar ut den och ställer den vid sidan, så kan man se exakt hur den varit dragen igenom maskinen. När man försöker böja den så bryts den av med en knall i ett rent snitt. Detta redan vid 90 grader.
(under några år 24/7 förvisso...)

Behöver man pressa så är det väl bara att rulla in hos en firma med lite fikabröd så får man hjälp