Mina överklocknings ändringar sparas inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Mina överklocknings ändringar sparas inte.

Hej!

Fick tips om att försöka överklocka min nuvarande CPU istället för att slösa pengar på en ny. Så jag tog lite snabb kurs här på SweClockers (de fastnålade guiderna på denna avdelning). Jag förstår basic konceptet nu (tror jag) men när jag ändrar mina settings för min CPU i BIOS och sparar (F10) och startar om systemet så när jag öppnar upp Core Temp och CPU-Z så är jag fortfarande på min bas frequency (3,6GHz). Förstår inte riktigt vad jag gör fel. Jag rör inte BCLK, utan den är på 100 MHz, sen ändrar jag CPU Ratio från 37 (default på min) till 39 och ökade Power limits till max (1000) samt satt Offset spänning till +0.005v. Kan skicka Screenshots om ni behöver det för att hjälpa mig. Då står det till och med i gul text i BIOS den frequency som datorn tror att den kommer köras på (BCLK x Ratio)

Jag ber också om ursäkt på förhand om det är något jätte uppenbart som jag missat. Jag är nybörjare trots allt.

P.S, provade Prime95 och undrar hur länge man måste ha på testet när man bara provar överklockningsinställningar?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av abbeteh1:

Hej!

Fick tips om att försöka överklocka min nuvarande CPU istället för att slösa pengar på en ny. Så jag tog lite snabb kurs här på SweClockers (de fastnålade guiderna på denna avdelning). Jag förstår basic konceptet nu (tror jag) men när jag ändrar mina settings för min CPU i BIOS och sparar (F10) och startar om systemet så när jag öppnar upp Core Temp och CPU-Z så är jag fortfarande på min bas frequency (3,6GHz). Förstår inte riktigt vad jag gör fel. Jag rör inte BCLK, utan den är på 100 MHz, sen ändrar jag CPU Ratio från 37 (default på min) till 39 och ökade Power limits till max (1000) samt satt Offset spänning till +0.005v. Kan skicka Screenshots om ni behöver det för att hjälpa mig. Då står det till och med i gul text i BIOS den frequency som datorn tror att den kommer köras på (BCLK x Ratio)

Jag ber också om ursäkt på förhand om det är något jätte uppenbart som jag missat. Jag är nybörjare trots allt.

P.S, provade Prime95 och undrar hur länge man måste ha på testet när man bara provar överklockningsinställningar?

Tack!

Vad har du för cpu + moderkort?

[I7 6700k 4.6GHz 1.24v] [Asus z170 pro gaming] [Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2666MHz CL16] [Asus Gtx 970 black 1490MHz] [Xfx pro 850w PSU] [Samsung 850 pro 128gb] [Ocz vertex 4 128gb] [Intel ssd G2 80gb] [SAMSUNG HD204UI 2 TB] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [Fractal design r3] [Windows 10 pro x64]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Jan 2014

@abbeteh1:

Du kanske löst ditt problem redan men såg ifrån din förra skapade tråd vilket moderkort som du använder (ASUS P9X79 LE) och läste lite hastigt i manualen om det hela. Kolla i Advanced Mode i BIOS. Under fliken Tools ska det finnas ASUS O.C. Profile. Där kan du välja att spara och också välja vilken profil det ska laddas ifrån vid boot.

P9X79 LE User's Manual (English)

Sidan 111.

Angående test med Prime 95 så är det här en vettig guide :

http://overclocking.guide/stability-testing-with-prime-95/

Tänk på att det kräver bra kylning för överklockning. Tänk också på att dessa tester är syntetiska och därmed driver upp processorn till svindlande höga temperaturer vilka man nästan aldrig kommer upp i ändå.

OS: Windows 8.1 64-bit | CPU: Intel Core i5 4690K | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix | MB: Asus Z97-P | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB | PSU: Corsair RM750X | SSD: Intel 530*2 240 GB, Intel 335 240 GB, Crucial BX100 250 GB | Chassi: Fractal Design Define R5.