GTX 1070 minnes problem på senare batchar!

Permalänk
Medlem

GTX 1070 minnes problem på senare batchar!

Har nyss sålt mitt GTX 980Ti. Tänkte beställa ett GTX 1070 . Visst inte en jätte bra uppgradering men nu blev det så.
Läser massor på forum om att gtx 1070 har tidigare haft samsung gddr5 minnen och de har fungerat hur bra som helst. Nu Läser jag på seriösa forum där folk som på senare tid (efter juli) beställt gtx 1070 fått gddr5 minnen från en tillverkare som heter Micron och får stora problem med krascher redan på stock. Kan detta verkligen stämma? Länkar här forumen så kan ni själva få se:
http://www.overclock.net/t/1601546/official-nvidia-gtx-1070-o...

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?87773-ASUS-Strix-10...

Läser också att GTX 1080 använder sig av Micron vram GDDR5X som funkar utmärkt. Men just efter bytet från Samsung gddr5 till micron gddr5 så har det blivit en massa returer på gtx 1070 kort.

Nu när jag skall beställa ett gtx 1070 kort så ser jag bl.a på netonnet massor av fyndvaror av det kortet. Samt på andra ställen.
Kan det ha med att göra att dessa micron minnen är ngt som är ett problem?

Permalänk
Inaktiv

Jag vet iof. inte vilken typ av minne det är på mina kort, MSI GTX 1070 AERO OC, men de rullar på i 7722 MHz vilket är 286 MHz lägre än vad som är angivet vilket är 8008 MHz. Jag har provat att dra upp hastigheten till 8008 MHz med det leder till att jag får problem vid uppstarten. Kanske var det därför korten var så billiga, ca 4200 kr styck.

EDIT: Jupp! Det är Micron på mina kort så det kan nog ligga något i ryktet.

Permalänk
Medlem

@anon999:

Du kan kolla med GPU-Z.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Kollade själv nyss och som tur var hade jag Samsung på mitt EVGA 1070.. (inköpt innan juli)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Exakt ! Tror inte folk har uppmärksammat detta problem. Sweclockers borde ta upp detta? Detta verkar hållas tyst om! Läs på forum och ni med 1070 som på senare tid köpt kommer förstå ! Era krascher har med minnet att göra (Micron) . Varför hålls det tyst om detta? Jag begriper inte!

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D-ryd:

@casiopeja:

Du kan kolla med GPU-Z.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Kollade själv nyss och som tur var hade jag Samsung på mitt EVGA 1070..

Tack. Gjorde det och det är Micron på mina kort.

Permalänk

@anon999:
Skulle jag få micron minnen på mitt 1070 hade jag snarats lämnat det tillbaka!
De kraschar vid vissa spel i stock !

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatanPain:

@casiopeja:
Skulle jag få micron minnen på mitt 1070 hade jag snarats lämnat det tillbaka!
De kraschar vid vissa spel i stock !

Jag använder mina kort till folding och POEM under BOINC och där funkar det bra så läng jag låter minnet gå i 7722 MHz, har testat att köra i 3,5 dygn på konstant full belastning utan att det blev några problem så jag behåller nog mina iaf, man är ju lat också.

Permalänk

Nån som vet vad det sitter i palit gamerock eller asus dual? De är väldigt billiga just nu...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Nån som vet vad det sitter i palit gamerock eller asus dual? De är väldigt billiga just nu...

I mitt Asus Dual var det Micron, men jag har t o m överklockat och det flyter på utan konstigheter,köpte medan det var billigare, 4 190:- på NetOnNet

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

evga köper direkt av samsung och har alltid gjort det.
Dock kan tillverkare beställt från Micron men inte kunnat leverera i tid och beställt från Samsung istället.

MSI vet köper av micron (elpida som hette förut) för det är billigare än samsung.

bara för det är micron så behöver inte det betyda det är dåligt.

Fick höra av en att 1070 är ett 1080 med avstänga shaders osv. om det är sant eller rykte låter jag vara osakt.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Nån som vet vad det sitter i palit gamerock eller asus dual? De är väldigt billiga just nu...

I mitt Asus Dual sitter det också Micron. Inte upplevt några problem dock med alla spel jag provat.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Fick höra av en att 1070 är ett 1080 med avstänga shaders osv. om det är sant eller rykte låter jag vara osakt.

Dock inte möjligt att låsa upp dessa.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4ttv9i/this_is_a_lon...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

https://forums.geforce.com/default/topic/963768/geforce-drive...

Det verkar finnas en lösning, eller iallfall en identifikation till varför det händer. Jag kan inget om detta så jag postar bara länken.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

https://forums.geforce.com/default/topic/963768/geforce-drive...

Det verkar finnas en lösning, eller iallfall en identifikation till varför det händer. Jag kan inget om detta så jag postar bara länken.

Tack för tippset!
Att låsa spänningen i Afterburner ska tydligen lösa problemet, ska testa detta.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Tack för tippset!
Att låsa spänningen i Afterburner ska tydligen lösa problemet, ska testa detta.

Ja, jag är lite nervös eftersom jag först köpte ett Asus dual, och sen på fantomsmurfens inrådan köpte jag Palit Gamerock då det skulle ha bättre kylning, och kostade en hundring mindre, och så läser man då detta...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv

Har dragit upp minnet till 8014 MHz och låst spänningen. Får väl se vid uppstarten i morgon om det funkar, förut kraschade drivrutinen för grafikkortet vid uppstarten av Windows med den här inställningen på minnet.

Permalänk
Medlem

GTX 1070 har 8008mhz som stock och om det inte klarar av det så måste man ju få lämna tillbaka det. Låter väldigt oroväckande om man måste klocka ner dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatanPain:

Exakt ! Tror inte folk har uppmärksammat detta problem. Sweclockers borde ta upp detta? Detta verkar hållas tyst om! Läs på forum och ni med 1070 som på senare tid köpt kommer förstå ! Era krascher har med minnet att göra (Micron) . Varför hålls det tyst om detta? Jag begriper inte!

jag är inte alls överraskat över det och att det har inte lagts upp som nyhet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag testat att låsa spänningen i Afterburner och det såg ut att fungera bra vid uppstarten ingen drivrutinkrasch och folding som använder GPU såg ut att funka med nånting inträffade med BOINC som för tillfället inte använder GPU, BOINC lyckade aldrig starta upp utan rapporterade att det inte fick kontakt med sin klient och starta aldrig upp de work units som det kör. Skumt det här, ska fortsätta att fippla med Afterburner och försöka hitta en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Har dragit upp minnet till 8014 MHz och låst spänningen. Får väl se vid uppstarten i morgon om det funkar, förut kraschade drivrutinen för grafikkortet vid uppstarten av Windows med den här inställningen på minnet.

Vad använde du när du klockade minnet? Klockar man med afterburner eller liknande så gäller väl inte den överklockningen förrän programmet har startar (i Windows).

Edit: Såg att du använder Afterburner. Förstår inte hur det skall kunna fungera för att se när något händer under uppstart av datorn.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@Netforce: Gäller de bara EVGA 1070?
För mitt EVGA 1080 har Micron minne ser jag. Däremot verkar inte problemet vara relaterat till 1080.

Ytterligare en grej efter Nvidias 970 med 3,5gb minne värt att nämna! Skit dåligt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Vad använde du när du klockade minnet? Klockar man med afterburner eller liknande så gäller väl inte den överklockningen förrän programmet har startar (i Windows).

Edit: Såg att du använder Afterburner. Förstår inte hur det skall kunna fungera för att se när något händer under uppstart av datorn.

Jo. Överklockningen verkar starta omgående även fast jag inte bockar för alternativet att Afterburner ska starta i samband med att Windows startar, jag ser i GPU-Z att GPU'n överklockas till det värde jag ställt in i Afterburner. Oavsett om jag väljer att starta Afterburner vid uppstart av Windows eller inte blir resultatet att BOINC slutar fungera när jag kör grafikminnet i 8008 MHz så mycket kan jag konstatera, varför det blir så fattar jag inte. I vart fall är det här inget större problem för mig fast tveklöst är det har en miss att korten inte klarar att köra med de värden de ska ha map. klockfrekvens.

EDIT: Det går att markera "Apply overclocking at system start up" i Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jo. Överklockningen verkar starta omgående även fast jag inte bockar för alternativet att Afterburner ska starta i samband med att Windows startar, jag ser i GPU-Z att GPU'n överklockas till det värde jag ställt in i Afterburner. Oavsett om jag väljer att starta Afterburner vid uppstart av Windows eller inte blir resultatet att BOINC slutar fungera när jag kör grafikminnet i 8008 MHz så mycket kan jag konstatera, varför det blir så fattar jag inte. I vart fall är det här inget större problem för mig fast tveklöst är det har en miss att korten inte klarar att köra med de värden de ska ha map. klockfrekvens.

Jag har micron minnen på mitt kort. De verkar klara 8008Mhz utan problem (GTX 1070), så det är inte ett generellt problem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Nvidia jobbar på..

We have implemented a change to our video BIOS which should improve the overclocking experience for certain users. The updated video BIOS should be available through our add-in board partners at a later date.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Ytterligare en grej efter Nvidias 970 med 3,5gb minne värt att nämna! Skit dåligt!

Är ju inte ens i närheten samma sak som "3.5GB problemet".
Här handlar det om att 3:e parts tillverkare väljer minneskretsar som råkat hålla bristfällig kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Ja, jag är lite nervös eftersom jag först köpte ett Asus dual, och sen på fantomsmurfens inrådan köpte jag Palit Gamerock då det skulle ha bättre kylning, och kostade en hundring mindre, och så läser man då detta...

Sorry men jag blir lite irriterad på att du namnger någon som du skyller ditt köp på. Du bär yttersta ansvar vad du köper ingen annan. Jag hade helt klart känt att det var okej om du sa att du blev rekommenderad detta kort här på sweclockers men att namnge någon luktar lite ruttet.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Banco:

Sorry men jag blir lite irriterad på att du namnger någon som du skyller ditt köp på. Du bär yttersta ansvar vad du köper ingen annan. Jag hade helt klart känt att det var okej om du sa att du blev rekommenderad detta kort här på sweclockers men att namnge någon luktar lite ruttet.

Jag har inte skyllt på nån, fantomsmurfens råd tar jag seriöst och är tacksam för. Jag är nöjd med köpet. Hur du tolkar det får du stå för.
Ett tips är att inte bli upprörd å andras vägnar, man stressar upp sig mindre då.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag använder mina kort till folding och POEM under BOINC och där funkar det bra så läng jag låter minnet gå i 7722 MHz, har testat att köra i 3,5 dygn på konstant full belastning utan att det blev några problem så jag behåller nog mina iaf, man är ju lat också.

Ja varför byta nåt som fungerar!
Såg att mitt 1060GTX hade Samsung som tur var!
Jag är också för lat för vissa saker haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Jag har inte skyllt på nån, fantomsmurfens råd tar jag seriöst och är tacksam för. Jag är nöjd med köpet. Hur du tolkar det får du stå för.
Ett tips är att inte bli upprörd å andras vägnar, man stressar upp sig mindre då.

Jag vet inte om jag skulle fungera i ett samhälle om jag följde det tipset men tack.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Låt säga att man köper ett MSI 1070 av tex "Inet" och blir missnöjd pgr av tillverkare av minnet, får man ens byta då?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!