Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Telia med ASUS DSL-AC68U Router

Hej, försöker ersätta min gamla Telia router (Technicolor TG799vn v2) med en ASUS DSL-AC68U och det går väl sådär. Uppkoppling fås men hastigheten är bara hälften av vad den ska vara, runt 3.5 Mbit/s i stället för de 7-8 Mbit/s jag brukar ha med Telias router.

Är det någon som har någon liknande uppsättning/erfarenhet som kan bistå med lite input? Var ska jag börja skruva??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@okoncentrerad:

TG799 är ett mycket bra dsl-modem, bland det bästa du kan få.

Har du kopplat in en dsl-splitter?
Sitter modemet i första jack?
Vad har din ASUS synkat upp till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Tack för svar!

Anledningen till ev. byte av telia-modemet är att jag införskaffade ett par unifi AP (för att få bättre täckning för WiFi) men jag upplever problem med dessa och misstänkte att de kanske inte lirar så bra ihop med TG799. Kanske helt fel tänkt men det skadar ju inte att testa tänkte jag.

Jag har splitter, men har för testets skull kopplat direkt från inkommande tele till ASUS modemet. Fråga 3...synkat upp till? Den förstår jag inte...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av okoncentrerad:

Tack för svar!

Anledningen till ev. byte av telia-modemet är att jag införskaffade ett par unifi AP (för att få bättre täckning för WiFi) men jag upplever problem med dessa och misstänkte att de kanske inte lirar så bra ihop med TG799. Kanske helt fel tänkt men det skadar ju inte att testa tänkte jag.

Jag har splitter, men har för testets skull kopplat direkt från inkommande tele till ASUS modemet. Fråga 3...synkat upp till? Den förstår jag inte...

Jag kör en unify AP mot en tg799 utan några som helst problem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Gaist:

Jag kör en unify AP mot en tg799 utan några som helst problem...

Äsch då...eller, ja...bra för dig Jag upplever att det hänger/segar ibland, speciellt accesser mot tidningssidor, Aftonbladet, Expressen etc, sådana som har multum med servrar som ska anropas. Laddning av t.ex. aftonbladets hemsida kan ta ett antal minuter ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av okoncentrerad:

Hej, försöker ersätta min gamla Telia router (Technicolor TG799vn v2) med en ASUS DSL-AC68U och det går väl sådär. Uppkoppling fås men hastigheten är bara hälften av vad den ska vara, runt 3.5 Mbit/s i stället för de 7-8 Mbit/s jag brukar ha med Telias router.

Är det någon som har någon liknande uppsättning/erfarenhet som kan bistå med lite input? Var ska jag börja skruva??

Hej!

Hur gjorde du när du kopplade in modemet?
Drog du bara ut kablarna från TG799:an och pluggade in den grå 3-spliten i blåa DSL porten bak på modemet så funkade det?
Eller var du tvungen att ha allting avstängt ett tag innan för att det skulle funka?

Anledningen till att jag frågar är för att vi inte får till detta hos kompisen. DSL-lampan lyser (kontakt med stationen), men internetlampan tänds aldrig.
Då har vi bara bytt telekablarna från TG799:an och satt in i Asusen.

Tillägg: funkar klockrent hos mig. Vi båda har telia (jag har 30mbit, han kör på 10)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Har Telia VDSL 60Mbit med Thomson TG789vn som modem/router.
Till detta har jag två Unifi AP för Wifi.
Använder också Telias IPTV och VoIP.
Fungerar utan problem.
Får ut 60Mbit med IPTV avstängt och 52Mbit med IPTV på.

Misstänker att problemet inte ligger i routern utan snarare att något stör Wifi.
Om det finns många nätverk som du ser är det i stort sett hopplöst att få någon fart på 2.4Ghz.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte GTX 770 | HAF 922 | Corsair Force 120G | Seagate XT 2TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB