Hur sänker jag spänning på cpu och gpu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Det är en Ultrabook som throttlar som jag vill sänka spänningen en aning för att se ifall jag kan uppnå mindre throttle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Jimemy:

Det är en Ultrabook som throttlar som jag vill sänka spänningen en aning för att se ifall jag kan uppnå mindre throttle.

GPU borde du kunna ändra genom MSI Afterburner, om det är ett dedikerat kort och inte integrerad.
Annars bör du kunna ändra sakerna i BIOS. Ibland (läs: ofta) går det inte att göra bara sådär, utan kräver ett modifierat BIOS för att du ska kunna ändra saker som spänning och klock, om det är möjligt.
Jag kunde inte ändra någonting alls på min acer (någon äldre rackare), det trots att jag testade modifierade bios.

I mitt fall slutade det med att jag plockade isär den och bytte kylpasta, vilket drog ner temperaturer rejält. Från ~80ºC till ~45-55º vid lätt surf/film/stream osv.
Det är ett helsike att öppna upp en laptop, men dom är i stort sätt gjorda för att det ska vara svårt och kommer att bli sämre pga att kylpastan förr eller senare kommer att bli sämre.
Har den några år på nacken är kylpastan mitt tips om du orkar pilla. Se till att göra en karta för skruvar och ta det metodiskt om du ger dig på det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED