Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Ska det komma en V2 ens ? jag tycker shield är grymt najs som mediaspelare och att spela spel även om det är klent med spel som har stöd för TV men det lär väl komma mer hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ska det komma en V2 ens ? jag tycker shield är grymt najs som mediaspelare och att spela spel även om det är klent med spel som har stöd för TV men det lär väl komma mer hoppas jag.

Inget bekräftat vad jag vet, men gott om rätt bra rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ska det komma en V2 ens ? jag tycker shield är grymt najs som mediaspelare och att spela spel även om det är klent med spel som har stöd för TV men det lär väl komma mer hoppas jag.

Skrivet av Svensktiger:

Inget bekräftat vad jag vet, men gott om rätt bra rykten.

Att det ska komma en ny är för mig rätt uppenbart eftersom det typ inte går att köpa den idag. Men jag tror inte på ny hårdvara. Den är redan bäst på marknaden. Jag tror det blir en krympt billigare version (passiv?). Tänk Xbox one vs Xbox one S.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Knightmare: Lite synd att det inte ser ut att bli några knappar dedikerade för play/pause, rewind och fastforward. Tänk Amazons fast med volym och möjligen on/off.

Shielden är verkligen slut precis överallt. Officiella återförsäljaren Elgiganten försvann från Prisjakt nyligen liksom Komplett.

En lätt bantad version hade nog välkomnats. Många är bara ute efter en rejäl, pålitlig mediastreamer och skulle antagligen klara sig fint även om det tummades på speldelen (den får oavsett se sig överkörd av riktiga spelkonsoler).

Kan väl hoppas att man sätter ett lägre pris för v2, i alla fall inledningsvis för att locka folk och penetrera marknaden. I allmänhet kan de väl mycket hellre tänkas köpa Xiaomis nya prisvärda Mi Box för 70 USD än pungar ut med 250$ (inkl. fjärrkontroll).

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag är lite sugen på att ersätta min Nuc med en Shield TV då den hanterar 4k-material mycket bättre.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kjellkritisk:

@Knightmare: Lite synd att det inte ser ut att bli några knappar dedikerade för play/pause, rewind och fastforward. Tänk Amazons fast med volym och möjligen on/off.

Shielden är verkligen slut precis överallt. Officiella återförsäljaren Elgiganten försvann från Prisjakt nyligen liksom Komplett.

En lätt bantad version hade nog välkomnats. Många är bara ute efter en rejäl, pålitlig mediastreamer och skulle antagligen klara sig fint även om det tummades på speldelen (den får oavsett se sig överkörd av riktiga spelkonsoler).

Kan väl hoppas att man sätter ett lägre pris för v2, i alla fall inledningsvis för att locka folk och penetrera marknaden. I allmänhet kan de väl mycket hellre tänkas köpa Xiaomis nya prisvärda Mi Box för 70 USD än pungar ut med 250$ (inkl. fjärrkontroll).

Jag köpte Amazon Fire TV stick enbart för att få fjärren till min Shield TV - värt det tycker jag. Jag har ändrat så att upp och ner på cirkeln är volym istället för ff 10 min i Kodi. Men visst, 800kr fick jag punga ut så man får väl debattera om det är värt det att inte ha en touch kontroll & bättre knappuppsättning

Permalänk

@cider123: Saftigt värre. La själv ut 200 kr på en AFTV-fjärrkontroll för att ersätta Nexus Players fjärrkontroll som känns väldigt lågbudget.

Ska bli intressant att se om Shielden kommer i två versioner. Håller tummarna.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kjellkritisk:

@cider123: Saftigt värre. La själv ut 200 kr på en AFTV-fjärrkontroll för att ersätta Nexus Players fjärrkontroll som känns väldigt lågbudget.

Ska bli intressant att se om Shielden kommer i två versioner. Håller tummarna.

Mjo det är lite väl mycket ärligt talat.. Men samtidigt så är det väldigt skönt att slippa den stora spelkontrollern, och skulle jag lägga 600kr på shield fjärren så lägger jag hellre 800 på amazon's variant utan touch

Hoppas jag kommer ha nöje utav den i många år framöver dock, Shield TV'n är ju inte gammal förrän 8k är standard gissningsvis, så det får helt enkelt vara värt investeringen heh.

Undrar också vad det kan tänkas skiljas på de nya versionerna, är det en som är bättre än nuvarande eller en som är lite billigare med samma prestanda som idag kanske? Oavsett så kommer jag göra RMA på min Shield TV (Handkontrollen var dead on arrival) när den nya kommit ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

@cider123: Saftigt värre. La själv ut 200 kr på en AFTV-fjärrkontroll för att ersätta Nexus Players fjärrkontroll som känns väldigt lågbudget.

Ska bli intressant att se om Shielden kommer i två versioner. Håller tummarna.

Skrivet av cider123:

Mjo det är lite väl mycket ärligt talat.. Men samtidigt så är det väldigt skönt att slippa den stora spelkontrollern, och skulle jag lägga 600kr på shield fjärren så lägger jag hellre 800 på amazon's variant utan touch

Hoppas jag kommer ha nöje utav den i många år framöver dock, Shield TV'n är ju inte gammal förrän 8k är standard gissningsvis, så det får helt enkelt vara värt investeringen heh.

Undrar också vad det kan tänkas skiljas på de nya versionerna, är det en som är bättre än nuvarande eller en som är lite billigare med samma prestanda som idag kanske? Oavsett så kommer jag göra RMA på min Shield TV (Handkontrollen var dead on arrival) när den nya kommit ut

https://www.amazon.com/gp/product/B00LORGAG6/ref=as_li_qf_sp_...

Är det denna? Jag har faktiskt själv funderat på den men inte riktigt slagit till än.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

https://www.amazon.com/gp/product/B00LORGAG6/ref=as_li_qf_sp_...

Är det denna? Jag har faktiskt själv funderat på den men inte riktigt slagit till än.

https://www.amazon.com/Alexa-Voice-Remote-Amazon-Stick/dp/B00...

Denna är det!

Permalänk
Medlem

Frågor om Shield

Hej, har lite frågor till er som använt Shield:

1. Jag har i dagsläget en laptop kopplad till TV. Ett vanligt användningsområde är play-kanaler. Har sett att tex. svt och tv4 finns till shield men går det lösa även andra kanaler? Isf hur?

2. Jag laddar hem saker via torrents, kan shielden köra någon klient som i sin tur lagrar datan externt? (har ett nas)

3. Är det bara vissa saker som går att streama från sin vanliga PC? En sak jag vill göra är att köra tex. enklare äventyrsspel och emulatorer. Kan jag streama vad som helst?

4. Finns det vanlig webläsare? Hur är möjlighet till adblock?

5. Till dig som rootat, vad finns det för möjligheter/coola grejer man kan göra med hjälp av root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Hej, har lite frågor till er som använt Shield:

1. Jag har i dagsläget en laptop kopplad till TV. Ett vanligt användningsområde är play-kanaler. Har sett att tex. svt och tv4 finns till shield men går det lösa även andra kanaler? Isf hur?

2. Jag laddar hem saker via torrents, kan shielden köra någon klient som i sin tur lagrar datan externt? (har ett nas)

3. Är det bara vissa saker som går att streama från sin vanliga PC? En sak jag vill göra är att köra tex. enklare äventyrsspel och emulatorer. Kan jag streama vad som helst?

4. Finns det vanlig webläsare? Hur är möjlighet till adblock?

5. Till dig som rootat, vad finns det för möjligheter/coola grejer man kan göra med hjälp av root?

Shield TV kör ju android.
Finns en sak till android så kan du installera den på Shielden.
Och torrents, kan du inte köra det direkt på NAS'en ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Shield TV kör ju android.
Finns en sak till android så kan du installera den på Shielden.
Och torrents, kan du inte köra det direkt på NAS'en ?

Det går köra torrents på NAS ja, men vill kunna administrera det från Shield, browsa efter torrents etc. Möjligt att det går men därför jag frågar hur andra har löst det
Nvidia streamingen är väl ingen vanlig android grej heller?

Permalänk
Medlem

Nu är den officiellt presenterad:

http://www.theverge.com/ces/2017/1/4/14173652/nvidia-shield-t...

https://www.engadget.com/2017/01/04/nvidia-unveils-a-new-shie...

Inga jätteskillnader mot nuvarande modell vad jag kan se.

"Nvidia says that existing Shield TV devices will get the new one’s features through a software update delivered sometime in January."

Permalänk

$199 i USA
Kan den landa på 3000:- i Sverige

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

@Pulver: Tack för infon eftersom SweClockers CES-grupp tydligen inte täckte detta (https://www.youtube.com/watch?v=4B7lVFr1dio)

Där kom den publicerade artikeln... det kanske är det långsamma internetzanslutningen i staterna som är orsaken?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av snöflinga:

$199 i USA
Kan den landa på 3000:- i Sverige

http://www.swedroid.se/nvidia-uppdaterar-shield-tv-med-ny-kon...

Citat:

Shield TV 2016 kostar från 2 299 kr (16GB) och går att förbeställa från och med idag med förväntat leveransdatum 16/1. Pro-varianten med 500GB lagringsutrymme kostar 3 199 kr och förväntas finnas på lager 30/1.

Det är alltså i princip samma hårdvara som förut och det finns ingen anledning att uppgradera om man äger första generationen.

Amazon 4K HDR och Google Play Movies 4K kommer antagligen via en uppdatering till "gamla" Shield.

Permalänk

Jag spanar efter en kompetent mediaspelare/streamer!

Det jag behöver/krav är perfekt 4K uppspelning av mkv containers inklusive, HDR, bt2020 10bits, dts x, atmos mfl. format

Apparaten måste kunna streama sömlöst från min NAS och det via AC standarden!

Passar shielden till detta?

Sitter o tittar på zappitis nya "one" spelare som ska hantera detta, även zidoo x9s!

Är shielden något för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Det jag behöver/krav är perfekt 4K uppspelning av mkv containers inklusive, HDR, bt2020 10bits, dts x, atmos mfl. format

Ja, det går utmärkt med Shield

Jag har streamat 4K mkv filer med BT2020 HDR, DTS-X och Atmos ljud till Kodi på Shield från min NAS - dock endast trådat, så trådlös överföring har jag ingen koll på.

Spelar upp det på min 4K LG Oled TV med HDR utan problem

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur det här funkar. Hur kan den föra över 4K genom vanligt HDMI-uttag?
Har min 4K-tv "nya" HDMI-uttaget som har stöd för sånt?

Min TV's inbyggda appar fungerar inge bra nämligen.. Behöver något för att kunna köra Plex ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag förstår inte riktigt hur det här funkar. Hur kan den föra över 4K genom vanligt HDMI-uttag?
Har min 4K-tv "nya" HDMI-uttaget som har stöd för sånt?

Min TV's inbyggda appar fungerar inge bra nämligen.. Behöver något för att kunna köra Plex ordentligt.

4k använder samma HDMI-kontakter, bara annan elektronik på insidan.
Edit: Det som avgör mest när det kommer till 4k är att din TV (och alla andra delar i kedjan) stödjer HDPC 2.2 och att du använder en High-speed HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

4k använder samma HDMI-kontakter, bara annan elektronik på insidan.
Edit: Det som avgör mest när det kommer till 4k är att din TV (och alla andra delar i kedjan) stödjer HDPC 2.2 och att du använder en High-speed HDMI-kabel.

Alright, så det är 8K som behöver en ny HDMI-connection?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Alright, så det är 8K som behöver en ny HDMI-connection?

Ny HDMI-version, men tolkar informationen som att att kontakten ser ut som den brukar, dock behövs en ny kabel. Den klassiska HDMI-kontakten har sett likadan ut hela vägen, genom alla versioner. För 8k är det version 2.1 som gäller: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Ja, det går utmärkt med Shield

Jag har streamat 4K mkv filer med BT2020 HDR, DTS-X och Atmos ljud till Kodi på Shield från min NAS - dock endast trådat, så trådlös överföring har jag ingen koll på.

Spelar upp det på min 4K LG Oled TV med HDR utan problem

Great!

Hittar inte vilken HDMI ver. Shielden har, måste väl vara minst 2.0a?

Permalänk
Medlem

Missar jag nåt, eller vad är egentligen skillnaden på v1 och v2 av shielden, ser knappt ingen? Jag har en ny 4k HDR-tv och kikar lite efter mediaspelare. Shielden såg jag var intressant, men förstod att det var en ny version på G. Men ska jag kolla efter en begagnad shield för lite mindre pengar eller varför skulle jag vilja ha v2?

Permalänk
Medlem

Va dumt att ta bort sd kort stödet för den vanliga versionen? det är ju i princip samma som den gamla, bara kontrollern har fått ny design ? Varför dom ens går 2 versioner är ju bara dumt och båda ser identiska ut i dont get it...

Under skalet har det inte skett några större förändringar eftersom konsolen fortfarande bygger på Nvidias Tegra X1-plattform som introducerades tillsammans med första generationen Shield TV (2015).

Enheten är utrustad med åtta systemprocessorkärnor varav fyra stycken Cortex A57-kärnor (1,9GHz) samt fyra stycken Cortex A53-kärnor (1,3GHz) och bygger på en Maxwell-baserad GPU (256:16:16, 1GHz, 512 GFLOPS FP32, 1024 GFLOPS FP16). Konsolen har vidare 3GB arbetsminne, HDMI 2.0b, 802.11ac 2×2 MIMO, Bluetooth 4.1 samt 16GB inbyggt flashminne. Hårdvaran är med andra ord i stort sett identisk med föregångaren.

Kontrollern är fulare nu också tycker jag.

Permalänk
Medlem

Finns att köpa på Elgiganten för 1995:-. Finns även på Komplett och Nvidia.
Nu är bara frågan om det är värt att köpa pro.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av Pulver:

http://www.swedroid.se/nvidia-uppdaterar-shield-tv-med-ny-kon...

Det är alltså i princip samma hårdvara som förut och det finns ingen anledning att uppgradera om man äger första generationen.

Amazon 4K HDR och Google Play Movies 4K kommer antagligen via en uppdatering till "gamla" Shield.

1995:- från Elgiganten via en länk i artikeln
Då är det nog dags att förhandsbeställa en därifrån. Ska bara läsa på lite mer

Såg nu att F@boy också lagt in det. Hade inte uppdaterat sidan på ett tag

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?