Är denna disk på väg att dö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeruel_2nd:

Hejsan

Skulle vilja rekommendera ett program som heter Hard Disk Sentinel 4.71 Pro.

Tycker den är väldigt bra och lätt att övervaka sina diskars temperaturer och uppskattade hälsa

Har faktiskt haft några diskar som gått igenom WD´s Data Lifeguard Diagnostic for Windows utan problem, men sen när jag kollat dem i Hard disk sentinel 4.71 pro så har den faktiskt gett mer detaljerad information som visat att diskarna har diverse problem som gör dem osäkra att lagra viktig data på.

Jag tycker det är lätt med översikten på om en hårddisk är på nedgång eller ej då den som standard har ikoner för varje hårddisk nere i högra hörnan i windows eller på windows desktopen om man så önskar som visar temperatur och kommer blinka rött om disken är dålig av nån anledning.

Så man sen kan gå in och läsa mer i detalj , om det t ex är stor mängd trasiga sektorer eller problem att prata med disken etc

Här är en länk http://www.hdsentinel.com/

Än så länge så har jag testat diskar som haft allt mellan 100% hälsa ner till 6% hälsa med Hard disk sentinel , den vid 6% är död idag , medans andra diskar som har enligt hd sentinel har 9-12% hälsa och markerade röda fortfarande funkar.

Men då fick man iallafall chans att kopiera över all sin data innan de diskarna har rasat

Hoppas det hjälper nån i tråden som har problem med sina diskar.

Har använt HDS länge nu och jag håller med dig helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det känns som att oroväckande många entusiaster sitter på konsumentdiskar och förväntar sig att de ska hålla i tiotusentals timmar. Om man läser white papers så får man ofta en bättre bild om exemplelvis hur många kallstartcykler som disken förväntas klara. En vanlig användare som kallstartar 1-2 gånger per dygn passerar som regel de gränsvärdena inom 2-3 år. Därtill är de flesta konsumentinriktade enheter inte designade för att gå 24/7 i några längre perioder, vilket man också bör vara medveten om.

Höga drifttemperaturer och/eller SMART-varningar är som regel ett tidigt tecken på att det är hög tid att byta ut enheten, men sen finns det ju alltid workarounds t.ex. för de som är drifttekniker i privata datormuséer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det känns som att oroväckande många entusiaster sitter på konsumentdiskar och förväntar sig att de ska hålla i tiotusentals timmar. Om man läser white papers så får man ofta en bättre bild om exemplelvis hur många kallstartcykler som disken förväntas klara. En vanlig användare som kallstartar 1-2 gånger per dygn passerar som regel de gränsvärdena inom 2-3 år. Därtill är de flesta konsumentinriktade enheter inte designade för att gå 24/7 i några längre perioder, vilket man också bör vara medveten om.

Höga drifttemperaturer och/eller SMART-varningar är som regel ett tidigt tecken på att det är hög tid att byta ut enheten, men sen finns det ju alltid workarounds t.ex. för de som är drifttekniker i privata datormuséer.

Att få bra och dyra saker att fungera är barnlek... att få saker som absolut inte borde fungera, att fungera, det är utmaningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man måste boota upp till Seatools, något som jag haft problem med på "moderna" datorer

Jag är ganska säker på att det är gammal problematik. SeaTools finns för Windows, och körs som en vanlig mjukvara. Kräver rimligtvis administratörsrättigheter, men jag har inte provat sedan jag installerade 10'an.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.