Lenovo Y710 - Månadens gaming deal på Elgiganten - bra pris?

Permalänk
Medlem

Lenovo Y710 - Månadens gaming deal på Elgiganten - bra pris?

Tycker det ser ut som ett väldigt bra pris, vad säger ni.

Kommer man att kunna byta grafikkort vid behov om ett par år?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Permalänk

@majon96: Det är väl ungefär vad komponenterna skulle kosta i ett motsvarande bygge med enskilda komponenter. Jag skulle gissa på att ett motsvarande bygge är något åt detta hållet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774121/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@majon96: Det är väl ungefär vad komponenterna skulle kosta i ett motsvarande bygge med enskilda komponenter. Jag skulle gissa på att ett motsvarande bygge är något åt detta hållet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774121/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9774121/

Dock har inte din dator varken wifi eller Bluetooth, och är dyrare,

till TS ja det är en bra deal och tvärtemot vad de flesta tror är det inte alltid helt oprisvärt att köpa en dator på till exempel elgiganten

Dock som du nämner själv kan det ju bli problem att uppgradera i framtiden, det är oftast inget dom garanteras på oem datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är ett bra pris, dessutom en windows licens vilket saknas bland de lösa delarna i förslaget ovan.

Nackdelen ligger väl i cpun som inte kan klockas och antagligen inte uppgraderas speciellt mycket. Dock borde man komma ganska långt med det paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Dock har inte din dator varken wifi eller Bluetooth, och är dyrare,
Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant. Jag slängde bara ihop ett ungefärligt motsvarande paket lite snabbt för att visa på att priset motsvarar ungefär vad komponenterna kostar, och man får Windows och "montering" på köpet.

Edit: GTX 1070 finns att köpa för strax över 4000:-

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Hur får man montering och Windows gratis? Vad jag kan se kostar enbart monteringen 699kr

Permalänk
Skrivet av majon96:

@Guybrush82: Hur får man montering och Windows gratis? Vad jag kan se kostar enbart monteringen 699kr

Jag var kanske lite otydlig. Jag syftade till att priset på den dator du länkade till motsvarar ungefär priset om du skulle köpa komponenterna löst, men att den färdibyggda dator du länkar till även innehåller Windows och är redan monterad.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag var kanske lite otydlig. Jag syftade till att priset på den dator du länkade till motsvarar ungefär priset om du skulle köpa komponenterna löst, men att den färdibyggda dator du länkar till även innehåller Windows och är redan monterad.

Aha, då är jag med

Permalänk
Medlem

Jag är själv lite sugen på denna. Blir eventuellt att plocka upp en imorgon.
Behöver en ny till BF1.
Kommer nog trycka i lite mer ram och en HDD till. Dock är den ju ful som stryk men den går ju gömma under skrivbordet.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Blir lite sugen men inte är den speciellt attraktiv att ha ståendes hemma...
Jag undrar hur tyst den är samt om det är 2 x4 gb RAM eller 1 x 8 gb ram i minnet?
Står inget om moderkortet eller PSU heller?
I specifikationerna står det 256 SSD medan det på ett annat ställe står 1 TB HDD...

EDIT:
Med rabattkoden SWECLOCKERS får man även ett gratis nedladdningsspel till PC på köpet
Testade och det fungerade exempelvis med Civilization 6 - Digital Deluxe Edition för 599 kr. Blev 0 kr för spelet.

Nu är man lite mer sugen att skaffa datorn, men tar fortfarande emot gällande utseendet samt att jag vet inte svaren på frågorna ovan...

Permalänk

@Benedict:

RAM - Portar (totalt) 2
RAM - Portar (tillgängliga) 1

Så det borde sitta 1x8 GB den.

Antal hårddiskar 1
Typ av hårddisk SSD

Så det sitter förmodligen bara en SSD i den. Ser att det står nåt om en 1 TB HDD också, men detta stämmer nog inte.

PSU:n skulle jag inte ha så stora förhoppningar på. Sitter förmodligen något OEM-agg av medioker kvalité och med ett watt-antal vilket knappt är högre än vad riggen drar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Den som stod uppställd på Elgiganten som demo var tyst iaf! Förvisso idle.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Guybrush82:

@Benedict:

RAM - Portar (totalt) 2
RAM - Portar (tillgängliga) 1

Så det borde sitta 1x8 GB den.

Antal hårddiskar 1
Typ av hårddisk SSD

Så det sitter förmodligen bara en SSD i den. Ser att det står nåt om en 1 TB HDD också, men detta stämmer nog inte.

PSU:n skulle jag inte ha så stora förhoppningar på. Sitter förmodligen något OEM-agg av medioker kvalité och med ett watt-antal vilket knappt är högre än vad riggen drar.

Tjena,

Någon stressad person har kört ett copy/paste-fel på denna på nätet. Y710 har endast 256GB ssd!
Vi ändrar och uppdaterar dirr! Tack för info.

/ Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var inne och köpte en på lunchen. Håller på och kör uppstart nu (skriver på laptopen).
Öppnade lite snabbt och skruvade i en hdd och satte i 8 Gb ram till.
Sitter en Lite-On ssd i och nätagget är ett no-name på 430W. Kunde inte se vart grafikkortet kommer ifrån utan att lyfta ut det så struntade i det för tillfället.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Skrivet av anderna:

Jag var inne och köpte en på lunchen. Håller på och kör uppstart nu (skriver på laptopen).
Öppnade lite snabbt och skruvade i en hdd och satte i 8 Gb ram till.
Sitter en Lite-On ssd i och nätagget är ett no-name på 430W. Kunde inte se vart grafikkortet kommer ifrån utan att lyfta ut det så struntade i det för tillfället.

Skulle vara intressant och höra vad du tyckte om den sen

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

Skulle vara intressant och höra vad du tyckte om den sen

Det enda spelet jag hunnit installera är CS:GO där jag ställde allt på max och det drog den runt i ca 250+ fps i 1920x1080, iofs inte så förvånande. Ska se om jag kan ladda ner lite tyngre spel ikväll har bla SW Battlefront på origin.
Ljudmässigt är den knäpptyst även under spelande. Har den under skrivbordet och hör den inte..
Väldigt lite bloatware för att vara en märkesdator.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dina intryck.
Var nätaggregatet fast i moderkortet eller kan man ta bort det om man vill?
Något märke på moderkort och minnena?

Hur mycket extra (typ hårddiskar, interna samt externa) tror ni man kunna sätta in i datorn utan att strömmen tar slut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mja, alltså jag är jävligt sugen på denna... men frågan är om inte PSUn är lite väl klen?

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

Mja, alltså jag är jävligt sugen på denna... men frågan är om inte PSUn är lite väl klen?

Du kan ju ändå inte klocka processorn och uppgradera blir ju i väldigt liten skala så varför skulle du bry dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Skrivet av Subiray:

Du kan ju ändå inte klocka processorn och uppgradera blir ju i väldigt liten skala så varför skulle du bry dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Att trycka i en extra disk och mer ram inte bör alltså inte vara några problem med PSU på 430w?

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Jag tryckte i en 1 TB, 7200 och 8 Gb ram till. Inga problem än så länge dessutom plats för en 3,5" till i lådan.
Inte kollat märket på minnena, moderkortet än stämplat med Lenovo så förmodligen något dom får som OEM från nån vanlig tillverkare.
Tänkte inte på nätagget men tror inte det satt fast i mb. Blir dock lite osäker nu

*EDIT* Körde CPU-Z, Samsung är det som gjort RAM minnet. Moderkortet är ett Lenovo 364A.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Köpte också denna, grymt bra maskin!

Knäpptyst, in med 8gb ram och en 3tb disk så blir den perfekt!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Never mind, missade klicka...

Permalänk
Skrivet av anderna:

Jag tryckte i en 1 TB, 7200 och 8 Gb ram till. Inga problem än så länge dessutom plats för en 3,5" till i lådan.
Inte kollat märket på minnena, moderkortet än stämplat med Lenovo så förmodligen något dom får som OEM från nån vanlig tillverkare.
Tänkte inte på nätagget men tror inte det satt fast i mb. Blir dock lite osäker nu

*EDIT* Körde CPU-Z, Samsung är det som gjort RAM minnet. Moderkortet är ett Lenovo 364A.

Var datorn plomberad eller så? Enligt Elgiganten ryker garantin om man börjar sätta i egna prylar =/ Men jag antar att det alltid varit så med märkesdatorer.

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

<

Skrivet av röksvamp:

Var datorn plomberad eller så? Enligt Elgiganten ryker garantin om man börjar sätta i egna prylar =/ Men jag antar att det alltid varit så med märkesdatorer.

Nej, bara lossa två tumskruvar och ta loss sidan på chassiet.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Inaktiv

Kan bara instämma att man kan göra riktiga fynd på våra elkedjor när de har rea. Billigare stationära datorer har jag helt slutat att montera utan jag köper allt färdigt. Det är ofta svårt att montera ihop en billig dator billigare själv.

Så grattis till ni som köpte denna dator.
*edit*
Jag kunde ej stava till grattis utan skrev gratis.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Kan bara instämma att man kan göra riktiga fynd på våra elkedjor när de har rea. Billigare stationära datorer har jag helt slutat att montera utan jag köper allt färdigt. Det är ofta svårt att montera ihop en billig dator billigare själv.

gratis till ni som köpte denna dator.

Det kan kanske anses som ett fynd, men riktigt SÅ billigt är det inte

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Guybrush82:

Det kan kanske anses som ett fynd, men riktigt SÅ billigt är det inte

Visst kanske inte just denna, men ibland rear de ut med mer rabatt. Jag tycker också prisklassen ligger vid de övre som brukar vara prisvärdiga, de stationära för +20 000kr brukar ej vara det.

Permalänk

@anon159643: Om detta får anses vara ett fynd eller ej låter jag vara osagt, men den är inte gratis.

Ok ok, det var ett dåligt skämt från min sida, men jag kunde inte låta bli.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Fick bli en sådan dator och så lade jag till ett CIV VI Delux med SWECLOCKERS rabatt kod. Tycker det blev ett hyffsat pris.