Garanti som ägare i andra hand (AX850/RAM)

Permalänk
Medlem

Garanti som ägare i andra hand (AX850/RAM)

Har ett stycke AX850 som jag är andra ägare på. Hade det en kortare tid i en dator som gick i stort sett 24/7 där ljud inte spelade någon roll. När det nyligen flyttades nyligen över till en annan dator där missljud är lite av ett irritationsmoment upptäckte jag att när datorn är avslagen eller i sleep så ger agget ifrån sig ett tjutande ljud och det verkar som att strömmen måste kopplas ifrån för att få väck detta. Är som sagt andra ägare på detta och saknar både kvitto och kartong.

Har även ett par ram-stickor som visar på fel i memtest. Tror jag är andrahandsägare, men har haft såpass många ramkombinationer att jag kan ha förväxlat de. Saknar kartong, och troligtvis även kvitto. Märkte för övrigt inga instabilitetsproblem när jag körde de för vardagligt bruk.

Trots att kvitton saknas borde båda produkterna fortfarande vara inom garantiperioden. AX850 med dess 7 års garanti har inte varit på marknaden så länge, och RAM med begränsad livstidsgaranti. Täcks något av detta av garantin, trots att jag är andra ägaren, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Permalänk

Det kan vara så att det beror på vad tillverkarna och butikerna har för garantivillkor.

Man måste inte gå med på reklamationer vid andrahands-köp som tillverkare eller butik, men det beror på vad policyn säger. Vissa har bättre än andra.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Enligt Corsairs garantisida (första meningen) så är garantin inte överförbar, utan gäller endast den ursprungliga köparen. Hur de sen hanterar garantiärenden i praktiken kan däremot vara en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Du måste ju fråga tillverkaren, inte sweclockers! Ingen här kan ge dig ett svar.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

om du ska ta upp det med corsair direkt... varför berätta att du är andrahandsägare?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt Corsairs garantisida (första meningen) så är garantin inte överförbar, utan gäller endast den ursprungliga köparen. Hur de sen hanterar garantiärenden i praktiken kan däremot vara en helt annan fråga.

Jag är medveten om detta men som du är inne på så kanske...

Skrivet av Strukt:

Du måste ju fråga tillverkaren, inte sweclockers! Ingen här kan ge dig ett svar.

Jag frågar inte direkt "sweclockers" utan vet att de har representant här (därav en egen forumdel).

Skrivet av lakej:

om du ska ta upp det med corsair direkt... varför berätta att du är andrahandsägare?

För att jag föredrar att vara ärlig med det sen får de hantera det hur de vill. Ram:et kanske jag är förstahandsägare utav.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av kronwalled:

Har ett stycke AX850 som jag är andra ägare på. Hade det en kortare tid i en dator som gick i stort sett 24/7 där ljud inte spelade någon roll. När det nyligen flyttades nyligen över till en annan dator där missljud är lite av ett irritationsmoment upptäckte jag att när datorn är avslagen eller i sleep så ger agget ifrån sig ett tjutande ljud och det verkar som att strömmen måste kopplas ifrån för att få väck detta. Är som sagt andra ägare på detta och saknar både kvitto och kartong.

Har även ett par ram-stickor som visar på fel i memtest. Tror jag är andrahandsägare, men har haft såpass många ramkombinationer att jag kan ha förväxlat de. Saknar kartong, och troligtvis även kvitto. Märkte för övrigt inga instabilitetsproblem när jag körde de för vardagligt bruk.

Trots att kvitton saknas borde båda produkterna fortfarande vara inom garantiperioden. AX850 med dess 7 års garanti har inte varit på marknaden så länge, och RAM med begränsad livstidsgaranti. Täcks något av detta av garantin, trots att jag är andra ägaren, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

http://i.imgur.com/6b7QTuF.png

Hejsan,

Garantin gäller bara som första ägare, samt kvitto behövs, så nej tyvärr så gäller inte garantin för dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Garantin gäller bara som första ägare, samt kvitto behövs, så nej tyvärr så gäller inte garantin för dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Då vet jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Garantin gäller bara som första ägare, samt kvitto behövs, så nej tyvärr så gäller inte garantin för dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Jag fick mitt nätaggregat utbytt utan att uppvisa kvitto, dock hade jag köpt nätaggregatet över nätet (och var alltså första och enda ägare). Förvisso fick jag en "sämre" modell, och nätaggregatet tog med sig mitt moderkort vilket jag inte fick någon återgäldning för. Inte för att jag bad om det heller, anser inte att det är Corsairs problem och det skulle ändå bytas ut, så det kvittades mot en snabb process.

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: jag har alltid undrat varför? det borde ju gälla vem som bara kvitto kan uppvisas

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av GzXboom:

@Corsair Johan: jag har alltid undrat varför? det borde ju gälla vem som bara kvitto kan uppvisas

Det är ju ingenting ovanligt, det är inte så att vi är ensamma om det direkt. Men tyvärr så är det många som försöker utnyttja våran support/RMA så därför måste vi till exempel kräva kvitto etc.