Skulle vilja uppgradera lite äldre burk med mer DDR2-ram. Har lite funderingar o frågor.

Permalänk

Skulle vilja uppgradera lite äldre burk med mer DDR2-ram. Har lite funderingar o frågor.

Ja som rubriken lyder...

Söker runt lite på Ebay efter lite mer ram av DDR2-typ och stöter på en del annonser där säljaren påstår att de enbart funkar med AMD. Kan det stämma?!! Är inte DDR2 alltid DDR2 bortsett från när det är server-specifika minnen?

/Dave

Permalänk
Skrivet av daspunner:

Ja som rubriken lyder...

Söker runt lite på Ebay efter lite mer ram av DDR2-typ och stöter på en del annonser där säljaren påstår att de enbart funkar med AMD. Kan det stämma?!! Är inte DDR2 alltid DDR2 bortsett från när det är server-specifika minnen?

/Dave

säljaren kanske bara testat det med AMD, ibland har säljaren inte så stora kunskaper i engelska.. då kan det bli lite fel.

ibland så är vissa minnen inte kompatibla med vissa Moderkort, processorer, osv men över lag brukar DDR2 funka i både AMD & intel datorer..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daspunner:

Ja som rubriken lyder...

Söker runt lite på Ebay efter lite mer ram av DDR2-typ och stöter på en del annonser där säljaren påstår att de enbart funkar med AMD. Kan det stämma?!! Är inte DDR2 alltid DDR2 bortsett från när det är server-specifika minnen?

/Dave

Varför kollar du på ebay? DDR2 säljs fortfarande hos de större återförsäljarna, t.ex Inet och Webhallen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Väcker lite liv i tråden här.

Söker själv lite minnen till min gamla burk.

Upptäckte att det fortfarande finns nya minnen att köpa hos återförsäljare som tex inte.

det jag blev lite förvånad över var att det inte fanns några på 1066mhz!
Varför detta?

Permalänk
Skrivet av lwiseby:

Väcker lite liv i tråden här.

Söker själv lite minnen till min gamla burk.

Upptäckte att det fortfarande finns nya minnen att köpa hos återförsäljare som tex inte.

det jag blev lite förvånad över var att det inte fanns några på 1066mhz!
Varför detta?

för att det är mer vanligt med 800Mhz då dem flesta moderkort bara stödjer 800Mhz som max.

Permalänk
Medlem

Hej. Har en gammal burk med ett asus p5k kort med quadcore på 2.2ghz 8gb ram och ett hd7110 black editon tror jag att det är men skulle vilja trycka i mera ram. Hittar bara till typ amd och server när jag letar efter 4gb minnes moduler någon som vet var jag kan hittq dem??? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husqy:

Hej. Har en gammal burk med ett asus p5k kort med quadcore på 2.2ghz 8gb ram och ett hd7110 black editon tror jag att det är men skulle vilja trycka i mera ram. Hittar bara till typ amd och server när jag letar efter 4gb minnes moduler någon som vet var jag kan hittq dem??? Tacksam för svar

Är det just 4GB-moduler du behöver? Annars har Inet 2x2 DDR2 i 800 MHz.

https://www.inet.se/produkt/5304234/corsair-4gb-2x2gb-ddr2-cl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husqy:

Hej. Har en gammal burk med ett asus p5k kort med quadcore på 2.2ghz 8gb ram och ett hd7110 black editon tror jag att det är men skulle vilja trycka i mera ram. Hittar bara till typ amd och server när jag letar efter 4gb minnes moduler någon som vet var jag kan hittq dem??? Tacksam för svar

Det går inte att använda 4GB stickor i det moderkortet! antingen så funkar det inte alls eller så kommer en 4Gb sticka uppfattas som 2Gb, troligaste så funkar det inte alls då chipset inte har support för 128Mb minneskretsar (chipen som sitter på RAM kretskortet)

Max är 4x2Gb = 8Gb, så du är redan på max ram.

Support för 4GB stickor och max 16gb kom först med chipset P45 har jag för mig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det går inte att använda 4GB stickor i det moderkortet! antingen så funkar det inte alls eller så kommer en 4Gb sticka uppfattas som 2Gb, troligaste så funkar det inte alls då chipset inte har support för 128Mb minneskretsar (chipen som sitter på RAM kretskortet)

Max är 4x2Gb = 8Gb, så du är redan på max ram.

Support för 4GB stickor och max 16gb kom först med chipset P45 har jag för mig

Hhhmmmm jahaja bara börja spara pengar till uppgraderingspaket då suck... tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com