Corsair PSU RM750 trasigt. Vad är kompatibelt?

Permalänk
Medlem

Corsair PSU RM750 trasigt. Vad är kompatibelt?

Hej. Litet akut ärende så jag kan inte vänta på en reklamation av det trasiga nätaggregatet. Behöver akut få upp en dator med ett MSI X99S Gaming 7 moderkort där det gamla nätaggregatet RM750 verkar ha gett upp.

Tittade på motsvarande artikel, en RMx750. Dock la jag märke till att kontakterna inte ser likadana ut. RMx750 har lite fler kontakter (18+10) än den gamla RM750 (14+10).
Vad skall man göra. Köpa en ny RMx750 o dra om kablar eller hur fungerar det? Kan inte så mycket om hårdvara och jag antar att någon form av adapter sabbar anledningen till att det finns fler i de nyare.

Tacksam på svar.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt RMx agg och byt ut alla kablar mot dom nya som medföljer.

Det är inte samma kablar för RM och RMx serierna.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasle:

Tittade på motsvarande artikel, en RMx750. Dock la jag märke till att kontakterna inte ser likadana ut. RMx750 har lite fler kontakter (18+10) än den gamla RM750 (14+10).

Kollar du på uttagen på nätagget alltså? Strunta i det, det är vilka sladdar nätagg har som är viktigt. Både RM750 och moderkortet följer ATX-standarden, så de flesta nätaggen på marknaden är kompatibla.

Mycket viktigt att tänka på är dock att det inte finns någon som helst standard när det gäller uttagen i nätaggen, så antag aldrig att sladdar från en modell passar till en annan modell. Risken är då att kablarna passar men är annorlunda kopplade, med resultatet att hela din dator blir stekt. Så nytt nätagg = dra om alla kablar (om du inte byter mot exakt samma modell).

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Då blir det ett nytt aggregat och dra om kablarna

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av jonasle:

Hej. Litet akut ärende så jag kan inte vänta på en reklamation av det trasiga nätaggregatet. Behöver akut få upp en dator med ett MSI X99S Gaming 7 moderkort där det gamla nätaggregatet RM750 verkar ha gett upp.

Tittade på motsvarande artikel, en RMx750. Dock la jag märke till att kontakterna inte ser likadana ut. RMx750 har lite fler kontakter (18+10) än den gamla RM750 (14+10).
Vad skall man göra. Köpa en ny RMx750 o dra om kablar eller hur fungerar det? Kan inte så mycket om hårdvara och jag antar att någon form av adapter sabbar anledningen till att det finns fler i de nyare.

Tacksam på svar.

Som de andra skrivit redan så är det olika kablar för RM750 och RM750x.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Du har säkert redan löst detta nu men jag kan tillägga att Corsairs AXi-serie använder samma kablar som RM-serien. Upptäckte detta när jag skaffade nya snygga röda kablar till mitt bygge. Har även testat praktiskt att byta mitt nya AX 1200i mot mitt gamla RM850 i felsökningssyfte.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Bascule666:

Du har säkert redan löst detta nu men jag kan tillägga att Corsairs AXi-serie använder samma kablar som RM-serien. Upptäckte detta när jag skaffade nya snygga röda kablar till mitt bygge. Har även testat praktiskt att byta mitt nya AX 1200i mot mitt gamla RM850 i felsökningssyfte.

Dock ska man alltid vara försiktig att blanda kablar från olika modeller.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan