Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Oj snacka om dålig kontakt mellan CPU och kylblock där ja, men kanske inte så lättupptäckt.
Man får alltid dubbelkolla så jäkla noga vid just kylarmontering, nu har jag iofs. en "babykylare" nuförtiden (Pure Rock), så risken är låg att den tar i nånstans.

Är det Fractal Design Nano S du har knökat in allt i?

Ja precis. kontrollera först, skriv tråd sen
Nåväl, att kylaren skulle ta i kondensatorer på moderkort var ju ändå relativt lågtippat.

Ja det stämmer, ett Define Nano S. Mycket prestanda på liten yta är verkligen vad jag var ute efter, och jag känner i efterhand när jag tittar på bygget att jag absolut fick vad jag strävade efter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hade problem med värmen på min 6700k med en Pure Rock kom upp i 95 grader i intel burn test. Enda jag hade pillat på i bios var att ställa in XMP för mina 3000MHz minnen och synka alla kärnor till 4.2 turbon.

Mitt Asus Z170 pro gaming tyckte nämligen att spänningen skulle vara strax över 1.4 volt på min stackars oklockade processor... Satte volten hårt till 1.2 och sen var det inga problem men fattar inte riktigt varför volten blev så hög från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Hade problem med värmen på min 6700k med en Pure Rock kom upp i 95 grader i intel burn test. Enda jag hade pillat på i bios var att ställa in XMP för mina 3000MHz minnen och synka alla kärnor till 4.2 turbon.

Mitt Asus Z170 pro gaming tyckte nämligen att spänningen skulle vara strax över 1.4 volt på min stackars oklockade processor... Satte volten hårt till 1.2 och sen var det inga problem men fattar inte riktigt varför volten blev så hög från början.

Nackdelen med automatisk överklockning Sedan kan man fundera på varför tillverkarna envisas med en extremt overkill fail-safe gräns.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Hade problem med värmen på min 6700k med en Pure Rock kom upp i 95 grader i intel burn test. Enda jag hade pillat på i bios var att ställa in XMP för mina 3000MHz minnen och synka alla kärnor till 4.2 turbon.

Mitt Asus Z170 pro gaming tyckte nämligen att spänningen skulle vara strax över 1.4 volt på min stackars oklockade processor... Satte volten hårt till 1.2 och sen var det inga problem men fattar inte riktigt varför volten blev så hög från början.

Låter som att den matar alldeles för hög spänning ja!
Min exemplar av 6600k tror jag körde c:a 1,180V stock (3,5-3,9GHz), kör nu 4,0-4,2GHz på 1,260V, och tror det finns utrymme för högre klockning. Maxtemp efter längre tids last 51-53 grader med Pure Rock-kylaren

Skulle nog hålla mig till enbart manuell överklockning då jag såg att de förinställda profilerna driver upp volten alldeles för mycket, litar inte på att de som följer med i BIOS (eller ev. verktyg i Windows) är snålt tilltagna.

Snabbt koll på tester pekar åt att 1,200 till 1,250 ofta räcker för 4,4GHz. Skylake verkar inte gilla när man kliver över 1,3V i alla fall, men får labba mer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|