Jag ska bygga en dator, men jag vet inte om jag har allt.

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en dator, men jag vet inte om jag har allt.

Hejsan!

Jag hade tänkt bygga ihop en dator för förstagången och jag har varit och handlat hårdvaran jag behöver. Men jag undrar om det går att ta alla strömkablar som sitter i min gamla dator till den nya?

Jag ska behålla mitt gamla nätaggregat och undrar om jag kan använda kablarna från det till den nya datorn?
Mitt nätaggregat är ett CORSAIR CX 500w och mitt gamla moderkort är ett MSI B75MA-P45
Mitt nya moderkort är ett ASUS Z170 pro gaming.

Hur är det med alla dom andra kablarna? (det var inte mycket som följde med i moderkortslådan) Hårddisk kablar? usb portar? ljudportar etc? tror ni dom gamla kablarna passar till det nya moderkortet?

Sen undrar jag också ifall det bara är att lyfta över min gamla hårddisk och starta igång datorn som vanligt med windows redan installerat på hårddisken? eller går det inte nu när det är nytt bios?

Undrar också över kylpastan till CPU fläkten, vad ska man tänka på där? ska det ligga och "torka" enstund innan jag trycker dit fläkten eller ska man tvärtom vara så snabb som möjligt? tunt tunt lager med pasta eller lite tjockare?

Jag har köpt:

Moderkortet som sagt ASUS Z170 pro gaming
GPU Asus Geforce 1070 Dual OC
CPU Intel Core i5 6600K
Cooler master hyper 212 CPU kylare
Hårddiskar behåller ag mina gamla en SSD samsung 250GB och en Mekanisk på 500GB
Minne tänkte jag köpa senare i veckan

Köpte på kampanj oss Inet idag i barkarby

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@jri87: Behåll INTE nätaggregatet. Det är ett budgetagg som jag definitivt inte skulle rekommendera tillsammans med nya komponenter.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Yaana: Inte? vad rekomenderar du istället? gärna så billigt som möjligt men minst 500W Vad kan gå snett med det nätagget?

Permalänk
Medlem

@jri87:

Vad har du köpt för komponenter? (skulle också rekommendera ett nytt och bättre nätagg förresten)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: ok kanske lika bra att köpa ett nytt nätaggregat också. Får man med alla kablar som behövs då? Vad gör ett bättre nätaggregat egentligen? om man fortfarande kör 500w? Varför vore det katastrof att behålla det gamla?
Jag har köpt:

Moderkortet som sagt ASUS Z170 pro gaming
GPU Asus Geforce 1070 Dual OC
CPU Intel Core i5 6600K
Cooler master hyper 212 CPU kylare
Hårddiskar behåller jag mina gamla en SSD samsung 250GB och en Mekanisk på 500GB
Minne tänkte jag köpa senare i veckan

Permalänk
Medlem

@jri87: Nätaggregat har dragits med brister i kvalité, leta upp lite recensioner på nätet om du vill veta mera. Skillnad är dock om du skulle ha den senare modulära versionen där förbättringar gjorts. Av de billigare nätaggregaten på minst 500W och under tusenlappen så skulle jag rekommendera:

Corsair RM550x 550W 750-variantern har fått toppklass av Sweclockers. Har hela 10 års garanti!

Det är dumt att spara in på den komponent som kan ta komponenter med sig till graven om den stryker med. Satsa på kvalité.

Edit: @jri87: Kablar medföljer. Att återanvända sådana till andra modeller är inte att rekommendera..

Edit 2: Missade lite.. Angående installation av Windows så är det bäst att helt tömma den enhet du tänkt använda som systemdisk och installera Windows på nytt. Särskilt om du haft OEM-version som låser sig till moderkort, då kan det vara så att du behöver införskaffa en ny Windows-licens.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hejsan!

Jag hade tänkt bygga ihop en dator för förstagången och jag har varit och handlat hårdvaran jag behöver. Men jag undrar om det går att ta alla strömkablar som sitter i min gamla dator till den nya?

Jag ska behålla mitt gamla nätaggregat och undrar om jag kan använda kablarna från det till den nya datorn?
Mitt nätaggregat är ett CORSAIR CX 500w och mitt gamla moderkort är ett MSI B75MA-P45
Mitt nya moderkort är ett ASUS Z170 pro gaming.

Hur är det med alla dom andra kablarna? (det var inte mycket som följde med i moderkortslådan) Hårddisk kablar? usb portar? ljudportar etc? tror ni dom gamla kablarna passar till det nya moderkortet?

Sen undrar jag också ifall det bara är att lyfta över min gamla hårddisk och starta igång datorn som vanligt med windows redan installerat på hårddisken? eller går det inte nu när det är nytt bios?

Undrar också över kylpastan till CPU fläkten, vad ska man tänka på där? ska det ligga och "torka" enstund innan jag trycker dit fläkten eller ska man tvärtom vara så snabb som möjligt? tunt tunt lager med pasta eller lite tjockare?

Jag har köpt:

Moderkortet som sagt ASUS Z170 pro gaming
GPU Asus Geforce 1070 Dual OC
CPU Intel Core i5 6600K
Cooler master hyper 212 CPU kylare
Hårddiskar behåller ag mina gamla en SSD samsung 250GB och en Mekanisk på 500GB
Minne tänkte jag köpa senare i veckan

Köpte på kampanj oss Inet idag i barkarby

Tack på förhand

Fin ny dator du köpt!

Jag håller med de andra här, köp nytt nätagg också. De gamla kablarna kommer passa men fint att få allt nytt där också. Bara för känslan om inte annat.

Du kan säkert flytta disken rakt av, speciellt om du har Windows 10. Men absolut inget som rekommenderas. Bättre med ny fräsch start med nya och korrekta drivrutiner. Eftersom du har en mekanisk disk kan du ju lätt bara flytta över saker till den och göra en nyinstallation.

Ingen superstress när det gäller kylpastan. Den ska inte ligga och torka men du behöver inte känna dig särskilt stressad heller. Tänk mer på att ta rätt mängd. Google på det eller kolla på nån video på youtube.

Jag skulle varmt rekommendera att du kollar på någon ihopsättning på youtube. Tror både linus tech tips och många andra har bra guider.

Jag rekommenderar att du använder ESD-armband och matta.
Lycka till!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@jri87:

Just Corsairs CX-serie har fått väldigt dålig kritik och är inget jag skulle stoppa in i en ny dator med så pass fina komponenter.
Deras RMx-serie är däremot i världsklass, som natt och dag jämfört med CX.
Bra pris på det här nu:
https://www.komplett.se/product/858087/datorutrustning/natagg...
750W, bra effektivitet (guldklassat), helmodulärt, tyst under load, semipassivt under IDLE, 10 års garanti och japanska kondensatorer m.m.
http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x/5#conten...

https://youtu.be/oAnQ69Xtomc?t=21m28s (kolla från 21:28)
(förklarar även varför 750W kan vara bra, det är ju väldigt mkt overkill i den dator med Skylakekomponenter och 1 grafikkort)

Håller med ovanstående, kolla ett gäng olika guider på Youtube (t.ex Kylpasta m.m) innan du börjar och lusläs i manualerna.
Flytta även över allt som du vill spara till din lagringsdisk och formatera SSD:n och gör en ny fräsch Windowsinstallation, brukar bli mindre strul då. Glöm inte ESD-armband.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@Banco: Tack så mycket för ett bra svar!
Jag har tittat på Inets ihopsättningsfilm men ska kolla runt lite till.

Vad tror du om distanserna mellan moderkortet och dator chassit? det verkar inte ha följt med några med moderkortet, Men dom gammla kanske kan passa?

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Tack för ett bra svar! det uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

@jri87:

Distanserna följer med chassit, oftast i en liten skruvlåda eller i olika små påsar.
Har du kollat ordentligt inuti chassit? De hittas oftast i en HDD-vagga.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@jri87:

Distanserna följer med chassit, oftast i en liten skruvlåda eller i olika små påsar.
Har du kollat ordentligt inuti chassit? De hittas oftast i en HDD-vagga.

Jaha okej. Jag tänkte ha kvar min gamla låda. Så dom gamla distanserna borde ju passa då. Får förmodligen flytta runt dom lite men det borde ju funka till det nya kortet också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jri87:

Ok, missade det.
Ja då är det bara att använda de gamla distanserna och skruvarna såklart, viktigt är att du kollar så att det är exakt samma antal som det finns skruvhål på moderkortet. (kolla i manualen)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Bara återanvända dom gamla:)